کد خبر: ۷۱۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 21 February 2019

کارخانه لاستیک سازی باشت پس از حدود دو سال از زمان کلنگ زنی همچنان در کما است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از بویرنیوز ، اسفند ماه سال 1395، مراسم کلنگ زنی کارخانه لاستیک سازی باشت با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌، استاندار و برخی از مسئولان کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد، کارخانه ای که قرار بود بزرگترین کارخانه لاستیک سبز جنوب کشور باشد.

پیمانکار این پروژه در آن زمان با تاکید بر اینکه از فراد عملیات اجرایی را با شدت تمام ادامه می‌دهیم ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه بزرگترین کارخانه لاستیک سازی سبز جنوب کشور در باشت ۵۰ هزار تن سازگار با محیط زیست است.

حالا صحبت های معاون اقتصادی استاندار پس از 2 سال شنیدنی است:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار می‌گوید با توجه به وضعیت تحریم‌ها توان ادامه کار ندارد و دیگر پیگیر نیست.

جعفر گوهرگانی از رفع مشکل زمین برای ایجاد سرمایه گذاری لاستیک سازی باشت خبر داد و افزود: در گذشته جهت زمین مورد نظر برای سرمایه گذاری شمالی و جنوبی بود که با پیگیری از طریق متولیان امر جهت را طبق خواسته سرمایه گذار شرقی-غربی کردیم.

وی عنوان کرد: سرمایه گذار می‌گوید صنعت اصلی را باید وارد کنیم و نوسان ارز سبب شده تمایلی برای سرمایه گذاری نداشته باشد.

آن موقع یعنی 725 روز قبل مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد با هزینه دولت کلنگ این طرح را بر زمین کوبیدند و 355 روز مانده به بهره‌برداری از طرح، سرمایه‌گذار اعلام کرده نمی‌توانم، مسوولان هم نتوانستند معارض را از سد راه بردارند و اینجا تنها جوانانی که امید به اشتغال در این کارخانه بسته بودند، آه و افسوس‌شان بلند است.

سرمایه‌گذار طرح کارخانه لاستیک سازی که او را به عنوان پیمانکار بزرگ هم می‌شناسند، باید در این باره توضیح بیشتری دهد. نصراله خادمی باید قبل از ورودش به این مسئله فکر این کار را می‌کرد، نه الان تحریم‌ها را بهانه و شانه خودش را از زیر بار مسوولیتی که برگردن گرفت، خالی کند. هر چند او در قضیه زیرگذر گچساران هم مردم را بیش از دو سال معطل کرد، البته در زیرگذر گچساران عوامل دیگری هم دست به دست هم گذاشت تا خادمی این پروژه را حدود دو سال طول بدهد.

واکنش پیمانکار به صحبت های جعفر گوهرگانی هم داستان خود را دارد:

نصراله خادمی سرمایه گذار طرح کارخانه لاستیک سازی سبز خان احمد باشت گفت: حرف‌های آقای گوهرگانی معاون امور اقتصادی استاندار نادرست و کاملاً کذب است.

خادمی در گفت و گو با یکی از رسانه ها با بیان اینکه بنده هیچ وقت نگفته‌ام که به دلیل تحریم‌ها توان ادامه کار ندارم، اظهار داشت: یک روز بعد از کلنگ‌زنی کار خودم را شروع و حدود 400 هزار متر هم خاکبرداری کردم و اسناد کارهای انجام گرفته نیز موجود است و هیچ شکی و شبهه‌ای هم وجود ندارد.

سرمایه گذار طرح کارخانه لاستیک سازی سبز باشت در ادامه می‌گوید: بنده با تمام توان به دنبال این بودم و هستم که طرح کارخانه لاستیک سازی را انجام دهم. اما دو معارض دارد که در این دو سال هر چقدر تلاش کردم به نتیجه نرسیدم و مشکلات زمین برطرف نشد.

به گزارش بویرنیوز، چند نکته در اینجا ضروری به نظر می رسد:

اولاً یک پروژه اگر روند اصولی و منطقی را بخواهد طی کند ابتدا باید معارض آن مرتفع شده باشد، بررسی و جانمایی ها انجام شده باشد بعد کلنگ زنی و آغاز شود، اینکه عده ای میهمان کشوری را دعوت کنیم، مردم را هم امیدوار به ایجاد یک مجتمع و اشتغالزایی بکنیم و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و حقیقی بشود، بعد اینطور مردم سَرِ کار گذاشته شوند، نه در اخلاق می گنجد و نه در آداب تخصصی اجرای یک پروژه جایی دارد و البته از قدیم هم گفته اند «سنگ بزرگ نشانه نزدن است»!

همانطور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت، مشکل اصلی اینست طرف منابعی دارد و فکر میکند ورود به صنعت همچون پیمانکاری است بعد که وارد کار میشود میبیند مشکلات را بهانه گیری میکند، در این مورد نیز دقیقاً همین اتفاق رخ داده است، اگر پیمانکار این پروژه تخصص و مهارت ورود به صنعت را داشت قطعاً نحوه شروع و اجرای عملیات پروژه گونه دیگری بود.

وقتی مسئولان و نمایندگان استان اینچنین درمانده در اجرای یک پروژه هستند، باید هم بعد از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی، همچنان شاهد عقب ماندگی های تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار