در بسیاری از کشورهای جهان اینگونه نیست که هر کسی با هر وضعیت نامناسبی بتواند وارد محل ثبت نام از داوطلبین شود و با کمک رسانه ها حیثیت سیاسی آن جامعه را به بازی بگیرد .
کد خبر: ۷۱۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 23 February 2019
یکی از اتفاقات عجیب در انتخابات ایران در همه سطح (ملی و محلی)عدم محدودیت برای ثبت نام به عنوان کاندیدا است به گونه ای که گاها می بینیم برای ریاست جمهوری اعدادی مانند 2 هزار نفر یا 3 هزار نفر عنوان می شود که این تعداد تقریبا 99 درصد اصلا صلاحیت را ندارند و از آنجایی که قانون مشخصی وجود ندارد ، محدودیتی هم نیست لذا گاها در رسانه های خارجی رد صلاحیت گسترده این افراد دارای هزینه های زیادی برای کشور است و در بعد داخلی هم با توجه به حضور برخی افراد که دارای وجهه ای مقبول نیستند باعث تمسخر و لودگی مهمترین فعالیت سیاسی یک کشور یا منطقه می شوند! در بسیاری از کشورهای جهان اینگونه نیست که هر کسی با هر وضعیت نامناسبی بتواند وارد محل ثبت نام از داوطلبین شود و با کمک رسانه ها حیثیت سیاسی آن جامعه را به بازی بگیرد . اخیرا از طرف وزارت کشور مواردی تحت عنوان قانون جامع انتخابات تهیه که در بخش هایی از آن شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبین نام برده شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با اشاره به روند تهیه لایحه قانون جامع انتخابات اظهارداشت : این لایحه حاصل تجربیات بیش از ۳۷ دوره برگزاری انتخابات و نقطه نظرات صاحبنظران و نیز منطبق با سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است.
وی افزود: از نکات متمایز این لایحه ، فراگیری، شفافیت هزینه های انتخاباتی ، برگزاری انتخابات الکترونیک و تدوین مجازات های متناسب با جرایم انتخاباتی است.

تعیین ٧ شرط عمومی برای ثبت نام در انتخابات

شرایط عمومی و اختصاصی برای داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا تعریف شده است.

تمامى داوطلبانى که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا ثبت نام کنند باید از شرایط عمومی که در هفت بند تعریف شده است برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: تابعیت ایرانی، تدین به دین اسلام و عمل به احکام در حد انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات بر اساس خود اظهاری فردی، وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران و پذیرش و تبعیت از قانون اساسی بر اساس خود اظهاری فردی، عدم محجوریت و داشتن سلامت جسمی در حد برخورداری از شنوایی و بویایی در انتخابات‌ها و بینایی در انتخابات ریاست جمهوری، داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و سابقه محکومیت موثر کیفری و نداشتن تابعیت اکتسابی ایرانی یا خارجى شروط هفتگانه عمومى داوطلبان در هر سه انتخابات است.
شروط اختصاصی داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات
وى با اشاره به شروط اختصاصى جدید براى داوطلبان مجلس شوراى اسلامى و شوراهاى شهر ادامه داد: داوطلبان شرکت در این دو انتخابات علاوه بر دارا بودن شرایط عمومى بایستی یا از طرف حزب دارای فعالیت معتبر معرفى شوند یا اینکه امضای الکترونیکی قابل شناسایی ۱۰ هزار نفر یا یک درصد واجدین شرایط اخذ رای حوزه انتخابیه مربوطه خود را ارائه کنند. از طرف دیگر داوطلبانى هم که از این شرایط برخوردار نیستند مى توانند مبلغی که میزان و شرایط آن در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود را سپرده گذارى کرده و مستندات آن را هنگام ثبت نام ارائه کنند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه موضوع ثبت نام‌های بی شمار در انتخابات همواره مورد انتقاد مجریان، ناظران و عموم مردم در زمان نام نویسی و بررسی صلاحیت افراد بوده است، تصریح کرد: در لایحه جامع انتخابات تلاش شده با تعیین شاخص‌های عمومی و اختصاصی متناسب با ویژگی‌های هر یک از انتخابات، سازوکاری فراهم شود تا صرفاً داوطلبان متناسب با آن انتخابات اقدام به ثبت نام کنند.
با نگاهی به وضعیت اسفبار انتخابات ادوار گذشته و حضور چهره هایی که به نظر می رسد بیشتر کار آن ها تمسخر جایگاه انتخابات و ریاست جمهوری در سطح کلان بوده است ، چنین قوانینی لازم و بسیار موثر خواهد بود.
ضمن اینکه در حوزه های انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برخی افراد بدون هیچگونه تجربه ای و با توجه به سهل بودن شرایط ثبت نام ابتدا ثبت نام کرده و پس از مدتی یا با معامله با یکی از کاندیداها و یا اینکه بیان برخی سخنان برای جلب توجه از ادامه کار منصرف می شوند! مانند آنچه که در دوره های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
تصاویری از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری در ایران 

۱.کاندیدای مدافع گرازهای مظلوم

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

۲.نامزد پنج ساله

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

۳.خانم مبارز در برابر مردهای تنبل

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

۴.ثبت نام خواننده کهن سال

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

۵.نامزد رزمی کار

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

۶.لوتی انتخاباتی

عباس

۷.دو خواهری که نامزد ریاست جمهوری شدند

دو خواهر

۸.قفل های نوید اهوازی

نوید

۹.جدایی دین از سیاست

خواستار جدایی دین از سیاست

 

۱۰.فامیل هایم را در دولت راه نمی دهم

فامیل

۱۱.نامزد خیلی خوشحال

خوشحال

۱۲.خانمی که با نیت انتقام از دولت کاندیدا شد

انتقام

۱۳.دماغ توهین کننده به ایران را می شکنم!

امرالله

۱۴.كانديدایی با ١٠٠ كيلو اضافه وزن و دمپایی!

دلباز

۱۵.دهه نودی ها هم آمدند!

دهه نودی ها

۱۶.آقای خسته، خیلی خسته

خسته

۱۷.زن و شوهر رییس جمهور

زن و شوهر

این زن و شوهر هم  هر دو می‌خواهند رییس‌جمهور شوند و خانم به رسانه ها اعلام کرد که به نفع همسرم کنار می‌کشم.

۱۸.کل خانواده همه از دم رییس جمهور!

خانواده

۱۹.برای سوژه خنده آمده کاندید شوم!

سوژه خنده

۲۰. کاندیدایی با ۵ زن و ۱۸ فرزند

عجیب ترین کاندیدای ریاست جمهوری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
اخه مگه نه این است که یه مشت دزد انتخاب می کنیم هر که باشه چه فرقی می کنه بی سواد بهتره
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
اگه همین علوانی را انتخاب می کردن بهتر از روحانی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار