مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: حقوق شهروندی از حلقه‌های اصلی زنجیره سیاست‌گذاری در دولت است و تلاش ویژه رییس جمهور برای تدوین منشور حقوق شهروندی و انتصاب دستیار ویژه در این زمینه، نشان‌دهنده عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت بنیادهای رعایت حقوق شهروندی در کشورمان است.
کد خبر: ۷۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹ 27 February 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مهدی عباسی امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیه اظهار کرد: مفهوم حقوق شهروندی متضمن ایده‌ای بنیادی است که برمبنای آن انسان‌ها شهروندی هستند ذی‌حق و برخوردار از حقوقی که به صورت ذاتی عضو یک جامعه از آن برخوردار است، از این روی، حقوق شهروندی در پیوندی ناگسستنی با انگاره‌های مدرنی همچون مردم‌سالاری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رعایت همه‌جانبه حقوق شهروندی مستلزم نهادینه‌سازی فرهنگ شهروندی در یک جامعه، میان مردم و مسؤولان است، گفت: بر این اساس، می‌توان با  بهره‌گیری از ابزارهایی مانند هنر و رسانه به تقویت فرهنگ مطالبه‌گری به‌مثابه انگاره بنیادین شهروندی در جامعه پرداخت، شکل‌گیری کانون‌های گفت‌وگو در قالب مراکزعلمی، همایش‌ها، سمینارها، مناظرات یکی از جدی‌ترین راهکارهای اعتلای جایگاه حقوق شهروندی در جامعه است.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همایش حقوق شهروندی که بحمدالله چهارمین دوره آن در آذربایجان‌غربی در حال برگزاری است، می‌تواند ضمن تأثیرگذاری بر فضای تولید علم و اندیشه در زمینه حقوق شهروندی، نقشی مؤثر در آموزش، تربیت و فرهنگ‌سازی در زمینه حقوق شهروندی ایفا کند.

‌عباسی با تاکید براینکه نمی‌توان کسی را که عضو یک جامعه است، از حقوق شهروندی آن محروم کرد، بلکه در نظام‌های غیرمردم‌سالار ممکن است فعالیت آن با دشواری‌هایی مواجه شود، گفت: رعایت نشدن حقوق شهروندی هرگز نمی‌تواند به معنای برخوردار نبودن شهروندان از این حقوق باشد، بنابراین جامعه‌ای که در آن حقوق شهروندی افراد محترم دانسته نشود، جامعه‌ای خواهد بود متناقض که با مشکلات و دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایرانیان پس از انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران پیشین، فضای مساعدتری را از منظر رعایت حقوق شهروندی تجربه می‌کنند، ‌تصریح کرد: حقوق شهروندی از مفاهیمی است که ریشه‌های عمیق اعتقادی در ایران دارد ‌و به باور پژوهشگران، توجه به تعالیم ادیان الهی، نقش مؤثر آنها را در شکل‌دهی و ترویج حقوق بشر روشن می‌کند، زیرا خاستگاه حقوق بشر، فطرت انسان است.

‌مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی حقوق شهروندی را از حلقه‌های اصلی زنجیره سیاست‌گذاری در دولت عنوان کرد و افزود: تلاش‌های رییس ‌جمهور در این زمینه، به‌ویژه تلاش برای تدوین منشور حقوق شهروندی و انتصاب دستیار ویژه در این زمینه، نشان‌دهنده عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت بنیادهای رعایت حقوق شهروندی در کشورمان است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اعتلای جایگاه حقوق شهروندی در کشور و رعایت بیش از پیش آن، به نظر می‌رسد عنصر فرهنگ، آموزش و تربیت جایگاهی ویژه دارد و لازم است دستگاه‌های مسؤول توجهی ویژه به این حوزه داشته باشند.

به گزارش فارس، چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی  با هدف توسعه حقوق شهروندی، اشتغال، خودکفایی و توسعه اقتصادی با حضور مدیرکل دفتر بررسی‌های اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اساتید برجسته حقوق و پدر علم حقوق عمومی کشور و صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار