نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حکومت و ولایت یکی از مصادیق امانت‌داری است؛ منصب‌هایی که برعهده افراد مختلف در حکومت اسلامی گذاشته می‌شود یکی از مصادیق امانت است، افراد منتخب در حکومت اسلامی باید بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند.
کد خبر: ۷۲۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 07 March 2019

دومین همایش سراسری هم‌اندیشی انجمن‌های کارفرمایی، مؤسسات حقوقی و داوری کل کشور با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان در اهواز برگزار شد.

آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آمار بیش از ۱۶ میلیون پرونده در قوه قضائیه، اظهار کرد: با وجود گستردگی قوه قضاییه رسیدگی و ساماندهی به این حجم از پرونده‌ها امکان‌پذیر نیست و در برخی مواقع سال‌ها رسیدگی به یک پرونده زمان نیاز دارد که به واسطه مرور زمان برخی افراد مرتکب جرم‌های جدید می‌شوند.

وی افزود: بهتر است تکنیک‌هایی به کار برده شود که روند طولانی دادرسی کاهش پیدا کند، در این صورت بسیاری مشکلات حل می‌شود و کارها پیشرفت خوبی پیدا می‌کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیرگذاری شوراهای حل اختلاف در کاهش روند دادرسی، عنوان کرد: از سال‌ها پیش ستاد رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی خوزستان به منظور رسیدگی به مشکلات و اختلافات عشایر در خوزستان تشکیل شده بود که در این ستاد با همکاری بزرگان طوایف ۷۰ درصد پرونده‌ها برطرف می‌شد و ۳۰ درصد دیگر با دخالت مستقیم قضات حل می‌شد.

 آیت‌الله حیدری با بیان این‌که عدالت شرط اصلی و اجتناب‌ناپذیر داوری است، عنوان کرد: حکومت و ولایت یکی از مصادیق امانت‌داری است؛ منصب‌هایی که برعهده افراد مختلف در حکومت اسلامی گذاشته می‌شود یکی از مصادیق امانت است، افراد منتخب در حکومت اسلامی باید بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند و شرط عدالت این است که مسئولیت‌ها و امانت‌ها به دست اهل هر کاری سپرده شود.

وی گفت: در داوری عجله نشود و در زمان داوری بین مردم بر اساس عدالت و پس از کسب علم، آگاهی و یقین حکم صادر شود.

آمار تکرار جرم زندانی‌های استان خوزستان بین ۴ تا ۹ درصد است

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان در این جلسه، اظهار کرد: آمار ۱۷ میلیون پرونده قضایی زیبنده کشور ایران نیست و تمام مجموعه قوه قضاییه در تلاش برای کاهش آمار پرونده‌ها هستند.

وی افزود: قوه قضائیه درگذشته دارای ۶ هزار قاضی بود که در چند سال اخیر این آمار به ۱۱ هزار قاضی افزایش یافت و با افزایش بیشتر قاضی‌ها بازهم جوابگوی این حجم از پرونده‌ها نیست.

امانت با اشاره به بهبود وضعیت زندان‌ها در سال‌های اخیر، عنوان کرد: زندان‌های کشور و به‌ویژه خوزستان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و رفاهی پیشرفت بسیاری کرده است و آمار تکرار جرم زندانی‌های استان خوزستان بین ۴ تا ۹ درصد است درحالی‌که در برخی از استان‌ها این آمار به 37 درصد می‌رسد.

وی گفت:  طبق تحقیقات صورت گرفته در استان خوزستان به ازای هر فردی که به زندان می‌رود، ۷۹ نفر درگیر این موضوع می‌شوند.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان با اشاره به رتبه هشتم ایران در دنیا از نظر تعداد زندانی، اظهار کرد: 240 هزار زندانی در کشور ایران وجود دارد که با لطف مقام معظم رهبری 60 هزار نفر از آن‌ها آزاد خواهند شد و طبق فرمان رهبری همه باید در کاهش مراجعات مردمی به دادگستری‌ها تلاش کنیم.

امانت با بیان این‌که یکی از فعالیت‌های اساسی معاونت پیشگیری در سال‌های اخیر توسعه و ترویج داوری است، عنوان کرد: اولین نهاد داوری در سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تشکیل شد و تا کنون بیش از 800 پرونده کارآفرینان صنعتی با توافق طرفین حل شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شد که برای سال 98 بیش از 5 هزار داور برای استان خوزستان تربیت شود که پس از آموزش‌های مختلف باید مورد تائید نهادهای امنیتی نیز قرار بگیرند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار