کد خبر: ۷۲۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 09 March 2019
ابراهیم جعفری فرماندار اسبق کهگیلویه با حضور در برنامه شناسنامه ۱۰۰ درباره مسایل مختلف سیاسی،فرهنگی و اجتماعی استان و حواشی مختلف از جمله عملکرد استاندار و نمایندگان استان و تحولات سیاسی کهگیلویه به گفتگو پرداخت.
 
سوال: لطفا در ابتدا بیوگرافی کاملی از خودتان بفرمائید.
جعفری: ابراهیم جعفری هستم، در سال 56 در روستای تمبی از شهرستان چرام به دنیا آمدم، تحصیلات ابتدایی، راهنمایی ودبیرستان را در شهرستان چرام گذراندم.
 
در سال 74 در دانشگاه علم وصنعت تهران در رشته مهندسی عمران پذیرفته شدم و در سال 78 فارغ التحصیل شدم، از سال 79 تا 80 به عنوان لیسانس وظیفه در استانداری کهگیلویه وبویراحمد بودم پس از آن معاون شهردار و شهردار چرام به مدت 52 ماه شدم.
 
پس از آن به عنوان کارمند آب منطقه ای استان از سال 86 فعالیت می کنم چند سالی را در دولت های نهم ودهم مسئولیت  های اجرایی مختلفی داشتم، هم به عنوان رئیس اداره آب شهرستان های کهگیلویه و چرام بودم همچنین بعد از آن معاون فرماندار کهگیلویه و پس از آن به مدت 15 ماه مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بودم و در آذر 91 به عنوان فرماندار کهگیلویه انتخاب شدم و 21 ماه به مردم عزیز خدمت کردم.
 
درشهریور 93 مسئولیت فرمانداری راتحویل آقای کریمی از همشهری های خودم دادم و به محل خدمت خودم آب منطقه ای برگشتم.
 
 
سوال: در 100 سال گذشته افتخارات زیادی برای کهگیلویه  وبویراحمد در تاریخ ثبت شده است و افراد زیادی در این رابطه نقس آفرینی کردند، توضیح بفرمایید به چه شکل می توان این افراد را در عرصه های  داخلی و حتی بین المللی به مرحله ظهور و بروز برسانیم؟
 
جعفری: مردم استان از دیر باز چند خصلت دیرینه داشتند، مهمان نوازی، شجاعت، و هیچگاه زیر بار ظلم و ستم حتی اگر پای جان آنها وسط بود نمی رفتند که در این خصوص شواهد زیادی وجود دارد به عنوان مثال جنگ گجستان، تنگ تامردای، و نبردهایی که در قبل از انقلاب با رژیم ستم شاهی انجام گرفت و مردان غیوری در خاک و خون خود غلطیند اما بر روی حرف حق خود ایستادگی کردند.
 
یکی از موارد این است که کوتاهی شده و به آن پرداخت نشده و جمع بندی خوب و شکل گیری در رابطه با  آنها صورت نگرفته است و باید در قالب هنر آورده شود و بعضی از آنها را ثبت ملی کرد که امکان به یادگار ماندن آنها باقی بماند ، به عنوان مثال در سفر سال 73 مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج و در میدان معلم فرمودند: مردم این استان فقط در مقابل حکومت اسلام و جمهوری اسلامی سر تعظیم فرود آوردند که همین جمله را می توانستیم یک مبنا قرار داده و به گذشته گریزی می توانستیم داشته باشیم و تمام مواردی نظیر 100 سال گذشته و حتی قبل از آن را که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده باید جمع بندی می شد که  در این رابطه به احتمال ادارات متولی کوتاهی در این زمینه داشتند.
 
به عنوان مثال بحث سرمایه های انسانی در کشورهای مختلف به آن پرداخته می شود و در کشور ما به طور کلی و در استان به طور خاص پرداخته نشده، امثال ستارخان و باقرخان که در آذربایجان یا رئیسعلی دلواری در جنوب داشتیم، در این استان  افرادی مانند آنها وجود داشته و با همه فرصت هایی که از بین رفته است باید به قبل از انقلاب و بعد از انقلاب مانند  شکوه حضور رزمندگان به صورتی بوده که به نسبت جمعیت اولین استان هستیم که 1881 شهید، بیش از 13 هزار جانباز، 310 آزاده و تعداد زیاد رزمنده استان را در این مقوله و مبحث به استان های برتر کشور تبدیل کرده است.
 
 بعد از انقلاب نبرد پد خندق که در چهارم تیر سال 67 اتفاق افتاد و آن حماسه که جانشین حضرت امام یعنی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از رزمندگان ما تقدیر و تشکر کرد، آن حماسه را هم نتوانستیم خوب تبیین کرده وحفظ کنیم، هر چند کتاب هایی در این رابطه نوشته شده است اما به صورتی که در یادها ماندگار شود کار نشده است و در این رابطه مسوولان و مردم می توانند کتاب بنویسند.
 
قبل از انقلاب در شهرستان های مختلف مانند کهگیلویه در شهر سوق جلوی نظامیان رژِم پهلوی را گرفتند، در گچساران در مسجد شهیدان تعداد زیادی شهید شد و اولین روحانی که در شهرستان کهگیلویه به شهادت رسید، که باید همه آنها حفظ شود، کارهایی صورت گرفته اما برای مردم و شهداء و مبارزان انقلاب کم بوده و باید جبران شود.
 

سوال: در حوزه آثار تاریخی هنوز مواردی وجود دارد که ثبت ملی نشده، به عنوان مثال همین بلاد شاپور آن طور که باید به آن پرداخته نشده است در رابطه با قدمت آنها و همچنین ثبت ملی و معرفی  آنها توسط مسوولان توضیح بفرمایید؟
جعفری: یکی از نقاط قوت و پتانسیل هایی که برای استان ذکر میشود مقوله گردشگری بوده و در استان ما و در شهرستان های مختلف خصوصا کهگیلویه بزرگ که چهار شهرستان مختلف در آن وجود دارد می توان به عنوان مثال به بلاد شاپور اشاره کرد که  در زمان مسئولیت بنده گفته شد اگر مورد حمایت قرار گیرد می تواند از پتروشیمی هم سود آورتر باشد  مانند و نهایتا  شناساندن منطقه کهگیلویه  همراه آن ایجاد شود.
 
متاسفانه در حوزه گردشگری نسبت به سطح کشور عقب هستیم به عنوان مثال حتی در محصور کردن بلاد شاپور دچار مشکل هستیم و بعضی مواقع محل تجمع معتادان بوده است، البته بازسازی هایی نظیر حمام کهیار، ورودی کاروانسرای بلادشاپور بر روی آن انجام شده اما کارهای انجام شده خیلی کم است از طرفی آثار دیگر نظیر قله های تاریخی کهن که در دیشموک ، چرام و در بعضی از روستاهایی که مناظر توریستی دارد خود بحث جدایی دارد که باید به آن پرداخته شود.
 
صبح زاگرس: شما به عنوان یک شخص سیاسی که در حوزه فضای مجازی هم حضور دارید، در رابطه با بروز شایعات که سبب تایر گذاری بر قشر های مختلف مردم استان خصوصا نوجوانان می شود و همچنین فرصت ها و آسیبهای این فضا توضیح بفرمایید؟
جعفری: فضای مجازی مبحث مهمی بوده که چند سال است در کشور مطرح است، مقام معظم رهبری در این رابطه میفرمایند هم نعمت بوده و هم اگر به درستی استفاده نشود نقمت است.
 
باید گفت نوعی شمشیر دولبه است، و بنده احساس می کنم با محدود کردن و فیلترینگ مشکلات موجود در این فضا حل نمی شود و شاید به نوعی مشکل سخت تر شود، در فوتبال گفته می شود بهترین دفاع حمله است که در مباحث فرهنگی اگر مبنا بر دفاع باشد هر روز به عقب رانده می شویم، بنابراین فضای مجازی باید دوستان انقلابی، طرفدار نظام، و کسانی که دغدغه مسائل فرهنگی داشته و افرادی که دلسوز آینده سازان این مملکت هستند وارد شوند و در میدان باشند.
 
در فضای مجازی می توان یک حرف خوب نوشته شود و صدها نفر آن مطالب را می خوانند که در این فضا نباید فقط نقاط ضعف و آسیب ها را مشاهده کرد و اگر نقاط مثبت را برای فضای مجازی دیده شود و در یک مجرای صحیح حرکت شود آسیب ها به عقب رانده می شود، اما اگرنقاط منفی، معایب و ضررها را ببینیم مانند تیمی بوده که در حال دفاع هستیم.
 
فضای مجازی آسیب هایی برای نوجوانان و جوانان داشته که دشمن در این فضا در حال فعالیت است، به عنوان مثال جنگ روانی به عنوان یک ابزار بر علیه مردم کشور ما توسط دشمن ایجاد شده که بستر آن فضای مجازی است بنابراین باید در این فضا به طور مسئولانه حضور داشت، به شبهات پاسخ داد و از شبهات فرار نکرد و آسیب را شناسایی و جمع بندی کرد.
 
در این رابطه شورای عالی فضای مجازی که به درستی تشکیل داده نمی شود باید فعالتر، قوی تر و پویاتر وارد این مقوله شده و راهکار ارائه دهد و این فضا را مدیریت کرده و راهکارها را در سطح کشور اجرایی کند و به طور کلی باید در این فضا وارد شد و این فضا را مدیریت کرد، اما  این مدیریت به معنای محدویت یا  مسدود شدن نیست.
 
یکی از مزیت هایی که می توان در فضای مجازی به آن اشاره کرد تاثیر بر توسعه استان است، بنده در اینستاگرام صفحه شخصی دارم و همچنین تعدادی از مسوولان استانی در این فضا وارد شده اند البته نباید این ورود همراه با خودنمایی، گزارش  محدود و روتین از عملکرد خود باشد بلکه باید موضوعات را تحلیل و آسیب شناسی کرده و برای پیشرفت و توسعه استان از این فضا استفاده کنند.
 
 نمایندگان مجلس، استاندار، معاونین، مسوولان استانی، فعالان سیاسی و دیگر افراد با حضور در این فضا پیام ها و کامنت هایی که برای آنها ارسال می شود باید نسبت به آنها آگاه و شنوا بوده و در این مسیر حرکت کنند زیرا فضای مجازی وسیله ای برای معرفی ظرفیت ها و توانایی های استان به  سایر نقاط کشور است به عنوان مثال مسئولانی هستند که در فضای مجازی حضور دارند و 70 الی 100 هزار نفر مخاطب دارند بنابراین باید در این فضا  ظرفیت های استان و موارد کمتر توسعه یافته را به گوش مسولان کشور رسانده و مردم را نسبت به توانمندی های استان آشنا کرد. به عنوان مثال نقاط گردشگری زیادی در استان داریم که می توان آن مناطق را به نقاط دیگر کشور و حتی خارج از کشور معرفی کنیم تا با ورود آنها بر رشد اقتصادی و تولید استان تاثیر گذار باشد.
 
---
 
سوال: فعال ترین چهر مجازی استان کیست و یک مسول در فضای مجازی باید چه عملکردهایی را از خود نشان دهد؟
 
جعفری: فعال ترین چهره سیاسی در فضای مجازی یکی از نمایندگان استان است، و ممکن است انتقاداتی هم نسبت به او و همچنین صفحه مجازی او به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باشد که عکس های کسانی که از دنیا رفته اند قرار داده شده که مناسب شخصیت سیاسی او نیست اما او نسبت به سایر چهره های سیاسی از فضای مجازی استفاده مناسب تری می کند.
برخی مدیران به جای اینکه در جلسات به دنبال مطالب باشند درصدد تهیه عکس بوده و در فضای مجازی قرار می دهند اما به نظر می رسد از فضای مجازی امکان استفاده درست تر می تواند وجود داشته باشد.
 
سوال: در شهرستان بویراحمد مهاجرت های صورت می گیرد که سبب به وجود آمدن حاشیه نشینی می شود، توضیح بفرمایید چه راهکاری برای عدم جلوگیری از مهاجرت و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد؟
جعفری: با مرور آمار سرشماری 95 و مقایسه  آن با آمار سرشماری سال 90 متوجه می شویم که بیشترین مهاجرت از شهرستان کهگیلویه بوده و مهاجر پذیرترین شهرستان بویراحمد است و این موضوع می تواند دلایل مختلفی اعم از اینکه یاسوج مرکز استان بوده و مراکز قدرت و تصمیم گیری، آب و هوا، ادارات کل و موضوعات اشتغال و بکارگیری مطرح و بیشتر است و دلایلی دیگر که شهر یاسوج تبدیل به مهاجرپذیر ترین نقطه استان شده است.
 
بر روی این موضوعات باید تمرکز کرد و پرسید چرا از برخی شهرستانها بیشتر مهاجرت صورت می گیرد، در این رابطه در فضای مجازی مطلبی را قرار دادیم، مبنی بر اینکه اگر می  خواهیم حاشیه نشینی و مهاجر پذیری شهر یاسوج کمتر شود، باید به دیگر نقاط استان مانند کهگیلویه توجه بیشتری داشته باشیم و اگر مشکلات آن شهرستان ها کمتر شود و توجه بیشتری به آن ها شود و همچنین زمینه ایجاد رغبت را برای ماندن آنها فراهم کنند بدون شک مهاجرت کاسته خواهد شد.
 
در کنار مهاجرت موضوع حاشیه نشینی مطرح بوده که شهر یاسوج با ان مواجه است و در اطراف این شهر تراکم جمعیت وجود دارد و به دلیل کمبود فضاهای بهداشتی، کمبود مراکز آموزشی، خدمات فرهنگی، ورزشی و سایر مشکلاتی که ایجاد کرده و کمتر به آنها توجه شده و اقدام عملی اثر گذاری برای پیگیری آنها صورت نگرفته است در همین رابطه برای شهر یاسوج برنامه ها و مطالعاتی صورت گرفت در جریان براورد عملکرد آنها نیستم، به طور کلی در استان ما یکی از پدیده هایی است که در چند سال اخیر گریبانگیر شده و اگر فکر چاره برای مشکلات فوق نداشته باشیم، در آینده مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.
 

 
سوال: حالا به سراغ سوالات سیاسی می رویم، وضعیت جناح‌های سیاسی در شهرستان کهگیلویه را چطور ارزیابی می‌کنید چه آنهایی که در مصدر امور قرار دارند و چه آنهایی که در گوشه ای نشسته اند.
جعفری: من سال ۸۲ شهردار چرام بودم و آن زمان جزو شهرستان کهگیلویه بود و منفک نشده بود فرمانداری به نام آقای جوادی داشتیم که اصالتا اهل شمال کشور بود، آقای جوادی در یک جلسه تودیع و معارفه گفت من میتوانم بعد از کهگیلویه  استان های سخت دیگر نظیر سیستان و بلوچستان را مدیریت کنم، در جلسه صداهایی شنیده می‌شد که آقای فرماندار به نوعی به ما توهین می کند مبنی بر اینکه ما که مردمی انقلابی هستیم؛ بعد از شنیدن این صداها توسط فرماندار سابق، او گفت نگران نباشید منظور من این است که در سطح کشور دو جناح داریم یک چپ  و یک راست اما در کهگیلویه دو چپ داریم و دو راست که سالها در کهگیلویه این مباحث سیاسی سبب به وجود آمدن اختلافاتی در جناح های مختلف ‌شده است.
 
از طرفی بحث قومیت ها در این مباحث سیاسی دخیل بوده است که کهگیلویه قلب تپنده سیاسی و سیاست استان است و در شرایط کنونی  بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب  جناح های سیاسی موجود در استان ما نیاز به یک پوست اندازی دارند زیرا در چهار دهه گذشته  میدان داری  و واگذاری عرصه  به جوانان را  مورد  اهتمام  قرار نداده اند  و همچنین خونی تازه در رگ های سیاسی کهگیلویه داریم سال‌هاست که در کهگیلویه اختلاف‌های سیاسی زیادی وجود دارد.
 
انتظار داریم بزرگانی که در دهه های گذشته زحمت کشیده و وقت گذاشته اند کنار رفته و جریان های سیاسی را راهبری کنند.
 
نکته دوم  در کهگیلویه و یا کل استان این است که بعد از انتخابات رقابت ها کنار گذاشته نمی شود، در صورتی که وقتی فردی پیروز می شود و نام او به عنوان برنده بیان می شود نماینده همه مردم بوده یعنی چه آنهایی که به او رای داده و یا چه کسانی که به او رای نداده اند از طرفی باید 6 الی 8 ماه تنور انتخابات گرم باشد اما در کهگیلویه گاهی تا 4 سال این تنور داغ است.
 
  نکته آخر اینکه بنده در سال 84 شهردار چرام بودم در اوایل کار از بزرگان و معتمدان از طریق ارسال نامه نظر خواهی کردم و به آنها گفتم به علت عدم تجربه کافی بنده شما برای توسعه و پیشرفت شهر چرام نظر دهید، مرحوم دوستی که از معلمان بنده در دوران دبیرستان بودند در جواب یکی از نامه ها نوشتند آقای جعفری هرچند در چرام اختلافات سیاسی وجود دارد اما در چرام دوستی همه مردم شریک هستند و در نگاه بزرگتر باید همه مردم کهگیلویه و سراسر استان در دوست داشتن استان شریک باشند، بایستی از پتانسیل نیروهای توانمند گروه های سیاسی استفاده کنید و به این صورت نباشد که کلیه جناح های مخالف در حاشیه رانده شوند یعنی مسئولیت ها مربوط به کسانی است که انتخاب شده و از تفکر دیگران هم باید استفاده شود.
 

 
سوال: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطالبی درباره مبارزه با فساد عدالت مطالبی را مطرح کردند، در همین مورد دستگاه قضایی استان اقداماتی را برای مبارزه با مفاسد انجام دادند اینگونه اقدامات را چطور ارزیابی می کنید؟
 
جعفری: با مرور بیانات رهبر انقلاب وقتی سوابق گذشته را مرور می کنند و زمانی که برنامه های آینده را تبیین می کنند، به بحث مبارزه با فساد و عدالت طلبی در هر دو مورد اشاره می کند و مفهومی است که در نهاد و فطرت انسان ها فارغ از رنگ پوست و نژاد و مذهب  و قومیت  وجود دارد.
در سطح کشور در بحث عدالت و مبارزه با فساد اقداماتی صورت گرفته، اما با فاصله ای که مد نظر ایشان است فاصله دارد، هرچند به صورت سیستماتیک و ساختارمند نیستند ولی این فسادها وجود دارد و در سطح کشور  باید به شدت برخورد شود و در سطح استان  فسادهایی  به نوعی دیگر وجود دارد مثلا بحث قومیت گرایی  و پارتی بازی هایی که برای اشتغال و دادن تسهیلات است وجود دارد.
مثلا در سطح استان افرادی را داریم که تسهیلات خاص و گزافی را می گیرند و اصلا خودشان را بدهکار نمی دانند که پرداخت کنند و بزرگترین و بدهکار ترین افراد به بانک ها همین افراد هستند.
اخیرا رئیس کل دادگستری و دادستان برخوردهای خوب و قاطعی را شروع کردند که امیدواریم این روش ها و برخوردها ادامه پیدا کند، عدالت با فطرت همه انسان ها همراه است و همه انسان ها عدالت را دوست دارند و می خواهند طعم شیرین عدالت را بچشند امیدوار هستیم که روزی برسد که  ما کمترین فساد را در استان خودمان داشته باشیم.
 
---
 
سوال: یکی از مطالبی که شما در صفحه مجازی خودتان مطرح کرده بودید انتقاد شما نسبت به فرماندران چرام و کهگیلویه در خصوص تخصیص اعتبارات بود، خود استاندار نیز اشاره کرده بودند برخی مدیران در جذب اعتبارت ضعف داشتند؟این سابقه مدیران ماست که از قدیم وجود داشته است که در برخی جاها کم کاری می کنند یا بحث ضعف مدیریت یک شخص در جایگاه حقیقی یا حقوقی اوست که مشکل دارد؟
 
جعفری: استان ما کمتر از یک درصد مساحت و کمتر از یک درصد جمعیت کشور را دارد و به تبع این درصد ها اعتباراتی هم که به استان اختصاص داده می شود اعتبارات خیلی کلانی نیست که بشود در یک یا دو سال کل استان را تکان داد و هه مشکلات آن را حل کرد وگرنه بعد از چهل سال این مشکلات را نداشتیم.
 
بنابراین ریال به ریالی که برای استان می اید باید برای همه مسئولان ما مهم باشد وقتی دولت در سطح کلان خودش اعتباری برای تسهیلات اشتغال روستایی می گذارد چه دلیلی دارد در برخی از شهرستان های ما که کمتر توسعه یافته  هستند این اعتبارات برگشت بخورد اصلا فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت باید پاسخگو باشد باید شفاف سازی کند گیر کار کجا است؛ اکنون ما در سطح کشور از نظر درصد بیکاری جزو استان های بالا هستیم حدود 13 درصد ما بیکاری داریم.
 
من شنیدم در پاسخ های خود گفته اند ضامن در چرام نیست اگر ضامن در چرام نیست پس چرا در دنا، بهمئی و باشت هست؟ این نشان دهنده این است که ما نتوانستیم مسئله را خوب برای مردم تبیین کنیم نتوانستیم به دل روستاها برویم، نتوانستیم با شوراها، دهیارها، مسئولان، بانک ها، شورای اشتغال  شهرستان و استانمان فعالیت کنیم اینها را باید فعال کنیم.
 
وظیفه فرماندار به عنوان اولین مسئول در شهرستان همین مسائل است در بحث مبارزه با دشمن اولین وظیفه ما کار است و در بحث کار ایجاد اشتغال است چه وظیفه و مسئولیتی مهمتر از ایجاد اشتغال برای مردم در این شرایط وجود دارد، با اشتغالی که یک جوان مشغول کار شود خیلی از مشکلات و مفاسدی را که بیکاری به دنبال دارد را می توان مرتفع کرد.
به نظر من توجیه های این افراد به هیچ عنوان  قابل قبول نیست نشانه ان این است که در جلسات شورای اشتغال نتوانستند حضور پیدا کنند خود اقای استاندار نیز در این مورد اشاره کرد، ما انتظار داریم در فرصت های بعدی این اعتبارت اگر هنور برگشت نخورده اند برای جذب آن تلاش کنند.
 
---
 
سوال: سیاست عملکردی  کدام یکی از نماینده استان را بهتر ارزیابی می کنید؟
جعفری: در قانون اساسی ما دو وظیفه اصلی برای نماینده مشخص شده است بحث قانون گذاری و بحث نظارت است؛ ما از اول انقلاب تاکنون نمایندگانی که به مجلس فرستادیم به جز یکی دو نفر، بقیه آن ها در بحث قانون گذاری متاسفانه دخالتی نداشتند همین الان در فضایی هستیم که بودجه سال 98 در مجلس بسته می شود.
 
در طی این چند روز دوست داشتیم نمایندگان ما در برخی از این مباحث شرکت می کردند، پینشهاد و یا تذکری می دادند و حضور فعالی داشته باشند متاسفانه به جز یکی دو نماینده از اول انقلاب در بحث قانون گذاری ضعف داشتیم.
 
متاسفانه در بحث نظارت برخی از نماینده های ما گاهی این نظارت را دخالت در قوه مجریه می دانند، بر اساس قانون اساسی قوای ما مجزا و تفکیک شده هستند نظارت به معنای این نیست که ما در عزل و نصب ها دخالت کنیم نظارت به معنای این نیست که با دولت بسازیم تا نیروی خودمان را در فلان منطقه مدیرکل ، فرماندار یا معاون استاندار بگذارد، گاها نمایندگان ما نظارت را اینگونه معنی می کنند.
 
 به نظر من نمایندگان ما باید به وظایف اصلی خودشان برای خدمت به مردم برگردند ما تک مجلسی هستیم شاید این تک مجلسی بودن از ضعف هی قانون اساسی باشد که بشود آن را بررسی کرد در برخی از کشورها دو مجلس وجود دارد هم مجلس نمایندگان و هم مجلس سنا است مجلس نمایندگان به مسائل محلی و مجلس سنا به مباحث ملی می پردازد.
 
گاها در این مجلس که هم نقش مجلس سنا را بازی می کند و هم نقش مجلس نمایندگان،متاسفانه برای اینکه کارهای محلی خودشان را انجام دهند از مباحث ملی می گذرند در بحث نمایندگان خیلی می توان صحبت کرد و نظر من این است که نیاز است نمایندگان ما برگردند به وظیفه اصلی خودشان که قانون گذاری و نظارت است.
 
سوال: بیش از یک سال است که علی محمد احمدی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد منصوب شده است و از روز اول سیاست هایی را دنبال کرد عملکرد استاندار را در بازه 18 ماهه چگونه ارزیابی می کنید و چه آینده ای برای پیشرفت و توسعه استان پیش بینی می کنید؟
جعفری: اقای استاندار 25 شهریور ماه سال 97 شروع به کار کرد که بیش از 17 ماه است که استاندار استان شده اند.
 
 از نظر بنده حقیر اقای استاندار خوب حرف می زند کمتر عمل می کند یعنی شاید اقای استاندار نماینده خوبی باشند اما در حوزه اجرا نتوانسته اند کاری انجام دهند، از روز اول آمدند نظمی به جلسات دادند اما الان باید ببنیم برون داد این جلسات برای مردم استان چه بوده است، اقای استاندار بیاید بگوید از روز اول چه برنامه ای برای کارهای خودشان در استان نوشتند که این برنامه ها را به ریز پیگیری کنند، و بعد از یک مدت برنامه هایشان چند درصد پیشرفت فیزیکی کرده است و چه کارهایی در سطح استان انجام داده اند.
 
من احساس می کنم چون آقای احمدی با واسطه یکی از نماینده هایی که نفوذ بیشتری در دولت دارد و در مجلس قبل نایب رئیس وی در کمیسیون برنامه و بودجه بوده، استاندار کهگیلویه وبویراحمد شد، خودش را بیشتر وام دار یکی از نماینده ها می داند و حتی در سرکشی هایش از شهرستان ها می توانیم این را ببینیم، حتی در تودیع و معارفه فرماندار دو شهرستان می توانیم این را ببینیم، اقای استاندار حتی حفظ ظاهر هم انجام ندادند.
 
در دهه فجر امسال به شهرستان کهیگیلویه رفتند که حتی یک پروژه را نه کلنگ زنی و نه افتتاح کردند، فقط یک حضور و یک بازدید یک روزه در سطح شهرستان داشتند.
 
من احساس می کنم بیشنر حواس اقای استاندار به سمت انتخابات دهلران است، کاش اعلام می کردند که از این 17 ماه و 10 روز چند روز را در استان بودند، این را می شود در آورد اما کاش خودشان می آمدند و شفاف به مردم می گفتند.
 
 من از سال 79  که با 8 استاندار از دوره آقای خاتمی تا دوره اقای آحمدی نژاد و امروز آقای روحانی کار کردم  و در جلسات بودم من احساس می کنم ناکارمد ترین استانداری که در استان ما فعالیت داشته است حداقل آنهایی که خودم دیدم از زمان آقای شورانگیز تا الان، اقای احمدی است.
 
---
سوال: عملکردهای دولت ها را در توسعه و پیشرفت استان چگونه ارزیابی می کنید؟
جعفری: امار و ارقام استان کهگیلویه و بویراحمد برای چهل سالگی انقلاب بیرون آمده است ما قبل از انقلاب در اکثر شاخص ها صفر و یا نزدیک صفر بودیم هر چه داریم به برکت  انقلاب، خون شهدا و رهبری های امام و مقام  معظم رهبری است، دولت ها چه دولت جنگ، چه دولت سازندگی ، چه دولت اصلاحات، چه دولت مهرورزی برای استان تلاش کردند اما  مهر برخی از دولت ها در دل مردم ماندگار تر شد و این را چند ماه قبل در بازدید رئیس جمهور قبلی در یکی از شهرستان ها دیدیم.این بازدید و این استقبال به خاطر خدماتی بود که به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان انجام دادند
سوال: عملکرد خودتان در زمان فرمانداری کهگیلویه چطور ارزیابی می کنید؟
جعفری : من 21 ماه و 6 روز در کهگیلویه بودم و در جلسه معارفه گفتم شعارم کار، کار و کار است و بر پنج اصل استوار است، ولایت مداری یعنی حرکت در مسیر ولایت و تابعیت محض، مردم داری یعنی ما هر چه دارم از مردم است و برای مردم، قانون مداری یعنی باید بر مدار قانون حرکت کنیم، عدالت محوری یعنی برای همه شهرستان همه چیز بخواهیم، اگر نداریم برای هیچ شهرستانی نخواهیم و با کار و توسعه و تلاش بی منت و بی وقفه سعی کردیم همه شوراها را فعال کنیم.
 
شورای آموزش  پرورش ما سنوات بعد بهترین شورای آموزش پرورش استان شد شورای تامین ما فرمانده نیروی انتظامی ما در کشور جزو برترین ها بود..
 
در بحث پروژه ها ما هیچ پروژه جدیدی را در شهرستان شروع  نکردیم، پروژه های نیمه تمام را پیگیری کردیم در بحث کارهای عمرانی کارخانه آجر را تا نزدیک افتتاح رساندیم، گاوداری های چند راسی و گاهی هزار راسی انجام دادیم،  در بحث مرغداری ها نیز کارهایی انجام شد اما با این وجود همه این خدمات باز در شأن مردم کهگیلویه نبود آنها شأن و منزلتشان بالاتر از همه خدمت هایی که انجام دادیم و وظیفه ما بود و در آینده هم هر کاری مسئولان انجام دهند باز نمی توانند پاسخ آن شأن و منزلت مردم را در همراهی با امام و رهبری و انقلاب باشند.
 
---
 
سوال: با شنیدن هر کلمه اولین چیزی که به ذهنتان می آید بیان کنید.
 
بلاد شاپور: تمدن
حسن روحانی: دولت بی تدبیر
موحد: سیاس کهنه کار و مردم دار
بزرگواری: پاکدست و شجاع
چماق لری: نماد و کلمه ای بود برای اینکه من از مواضع حق خودم کوتاه نمی آیم
غلامرضا تاجگردون: قانون نویسی که به خوبی دور زدن قانون را بلد است
عدل هاشمی پور: فاصله حرف تا عمل بسیار است
قادر لاهوتی: دیندار و ثابت قدم
کهگیلویه: بهش عشق می ورزم
احمدی نژاد: استادم در دانشگاه که ای کاش در انتخابات 96 ثبت نام نمی کرد
منطقیان: عاشق پیشرفت کهگیلویه و مردم دار
کامرانی: جسور اما تا پختگی سیاسی فاصله دارد
/ صبح زاگرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار