هشدار شدید فوق تخصص غدد و متابولیسم:
کد خبر: ۷۲۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷ 09 March 2019

دکتر مشایخ فوق تخصص غدد و متابولیسم: برخلاف تصور جامعه که افت قند خون را مربوط به بیماران دیابتی می دانند این علامت می تواند روشن شدن چراغ قرمز برخی بیماری های مزمن همچون نارسایی غده فوق کلیوی باشد و باید آن را جدی گرفت.
دکتر مشایخ فوق تخصص غدد و متابولیسم: برخلاف تصور جامعه که افت قند خون را مربوط به بیماران دیابتی می دانند این علامت می تواند روشن شدن چراغ قرمز برخی بیماری های مزمن همچون نارسایی غده فوق کلیوی باشد و باید آن را جدی گرفت.

دکتر فرهاد مشایخ بخشی در گفت وگو با روابط عمومی بیمارستان ولی عصر قائم شهر افزود: همانطور که قند خون بالا عوارضی نظیر قطع عضو، نابینایی، نارسایی کلیوی، عوارض قلبی و عروقی در فرد ایجاد می کند، افت قند خون هم تهدید کننده جان و سلامت فرد است و در فردی که دیابت ندارد باید بدنبال بیماری های دیگر بود.
وی ادامه داد: علاوه بر بیماران دیابتی که گاهی وقتها دچار افت قند خون می شوند افراد با نارسایی پیشرفته قلبی، کبدی، کلیوی و فوق کلیوی نیز دچار این عارضه می شوند.
هورمونهای کورتیزول، گلوکاگون، اپی نفرین و رشد در بدن ترشح می شوند که با اعمال مکانیسم تنظیم متقابل گلوکزاز بروز افت قند خون جلوگیری می کنند که در بیماری دیابت و یکسری از بیماری ها با کمبود این هورمونها تعادل قند خون خلل ایجاد می شود.
افت خون زمانی رخ می دهد که میزان قند خون فرد به کمتر از ٥٥ میلی گرم برسد که موجب کاهش قند خون با علائمی مثل طپش قلب، اضطراب، رنگ پریدگی، تعریق، احساس گرسنگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، پرخاشگری و در مرحله پیشرفته تر کاهش سطح هوشیاری و کما در فرد می شود.
فوق تخصص غدد و متابولیسم در تشریح چگونگی تاثیر هورمونها در تنظیم قند خون، گفت: به طور مثال هورمون کورتیزول که از غده فوق کلیه ترشح می شود یکی از مکانیسم های افزایش دهنده قند خون است و فرد با نارسایی فعالیت این غده اختلال در تنظیم قند خون رخ می دهد.
وی ادامه داد: در این حالت بدن افرادی که دچار نارسایی کبدی یا کلیه هستند کمبود تولید گلوکز درونزا رخ می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری همچنین انجام یکسری عمل های جراحی مثل 'بای پس معده ' و یا واکنش های خود ایمنی را به عنوان دلایل تاثیرگذار در افت قند خون نام برد.
دکتر مشایخ بخشی گفت: بیماران دیابتی که داروهای محرک ترشح انسولین و یا انسولین استفاده می کنند به عنوان گروه دیگر افرادی هستند که دچار افت قند خون می شوند.
این فوق تخصص غدد به بیماران دیابتی توصیه کرد پس از انجام فعالیت های ورزشی و یا کاهش وزن، نسبت به تنظیم دوز داروهای مصرفی خود با نظر پزشک اقدام بکنند تا دچار افت قند خون نشوند.
وی در برخورد اورژانسی با بیماران که دچار افت قند خون می شوند، گفت: سریعا به این بیماران مایعات حاوی گلوکز و شیرینی خورانده شود تا علائم ناشی از افت قند خون در آنها برطرف شود.
دکتر مشایخ بخشی اضافه کرد: درمورد بیمارانی که دچار کاهش سطح هوشیاری می شوند ضمن تماس با اورژانس و تزریق آمپول گلوکز هیپرتونیک وریدی، جان بیمار را نجات دهیم.
وی همچنین گفت: پس از هوشیاری کامل فرد به بیمار یک وعده غذایی حاوی کربوهیدارت خورانده شود و برای جلوگیری از بروز مکرر افت قند خون با پزشک خود مشورت بکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار