کد خبر: ۷۲۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 14 March 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد سالروز تاسیس بنیاد شهید به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گرفت؛ شهیدان انسان های وارسته ای که با شجاعت و دلاورمردی خود، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کردند و تا آخرین نفس به دفاع از میهن اسلامی پرداختند و امنیت و آرامش کنونی کشور مرهون و وامدار این عزیزان است .

حسینعلی پایا ؛در تمام جوامع بشري، ارزش هايي وجود دارد كه بنيان اصلي فرهنگ آن جامعه را شكل مي دهند. اهـميت و جايگاه اين ارزش ها به گونه اي است كه هـر ملّتي، هـويّت و حيات اجتماعي و سياسي خـود را در پاي بندي و احترام به آنها و انتقال كامل آن به نسل هاي آينده مي داند.


سرزمين پاك ايران نيز بيش از هر جاي ديگر، مفتخر به داشتن ارزش هاي والا و اصيلي است كه نمونه ي آن را در كمتر جايي مي توان يافت."فرهنگ ايثار و شهادت" يكي از ارزش ها است كه هم زمان با تاريخ اين سرزمين شكل گرفته و هميشه از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است. پس از واقعه ي عظيم عاشورا ، اعتبار و ارزش اين فرهنگ در نزد ايرانيان دو چندان شده و جنبه ي تقدس و الهي نيز به خود گرفته است.


اكنون نيز در يكي ديگر از اين دوران حساس قرار داريم. با اين تفاوت كه  شدّت حملات دشمن نسبت به گذشته بيشتر شده و امّا اين به معني عقب نشيني و سلب تكليف از ديگران نيست؛ و هر ايراني آگاه و با غيرت اين وظيفه را دارد كه به سهم خود و يا با تلاش دست جمعي، در رفع نواقص داخلي و تهديدات خارجي بكوشد و پاسدار و مرّوج اين فرهنگ عاشورايي باشد.
فرهنگ : مجموعه اي از ارزشها، هنجارها، سنت ها، آداب و رسومي است كه در جوامع انساني به صورت متفاوت وجود دارد.                

  ايثار: يعني برگزيدن و اختيار كردن و اكرام نمودن و در اصطلاح، اختيار كردن غير است برخود از روي قصد و نيت.
شهادت : يعني پايان دادن به جريان حيات در كمال هشياري و آزادي و آشنايي با ماهيت و مختصات آن.

فرهنگ ايثار و شهادت در تمام جوامع داراي ارزش و جايگاه ويژه اي است.جايگاه و اهميت ايثار و شهادت در فرهنگ اسلامي
ايثار واژه ي مقدسي است كه در شكل هاي مختلف تجلّي پيدا مي كند. فداكاري، گذشت، مهرورزي، دوستي، محبت، بخشش مال و..... مصاديق بارزي از ايثار هستند؛ امّا والاترين مـراتب رفتار ايثارگرانه را مي توان در عرصه ي جهـاد در راه خدا مشاهده كرد، كه با نوشيدن شربـت شهادت ، جانبازي و اسـارت در چنگال دشـمنان تؤام است. اين گونه ايثارگري ها از چنان قداست و عظمت برخوردار هستند كه ساير شكلهاي ايثار در مقابل آنها ناچيز وكوچك به حساب مي آيند.

به همين سبب، در تمامي مكاتب بشري و اديان الهي ، ايثار جان در راه عقيده وكشور، يك افتخار بزرگ به حساب مي آيد. مردم نيز براي تمامي كساني كه در راه دين و ميهن كشته مي شوند، ارزش و احترام خاصي قائل هستند؛ و هميشه به نيكي از آنها ياد مي كنند. امّا در نظام اسلامي به دليل اعتقاد به معاد و زندگي جاويد در جهان آخرت، ارزش و اعتبار اين قِسم از ايثار بيشتر از جوامع ديگر بوده و هاله اي از تقـدس و نورانيت آن را فـرا گرفته است. به دليل همين ويژ گـي هاي منحصر به فرد است كه، مي توان نمونه هاي فراواني از اين نوع ايثارگري ها را در طول تاريخ حيات اسلام مشاهده نمود.
بارزترين نمونه ي تاريخي ايثار و شهادت، حركت و قيام امـام حسين(ع) وخـاندان پـاكش برعليه نظام فاسد اُموي بود، كه در سال 61 هجري با نمايش كاملي از مجموعه ي تمام ايثارگري ها كه يك انسان ممكن است فرصت بروز و ظهور آن را پيدا كند، به وقوع پيوست. آنها با رشادت تمام، در جنگي نابرابر و غير منصفانه از دين خدا دفاع كردند، و با ريختن خون سرخشان، زمينه را براي تحقق عدالت و آينده ي سبز{ ظهور مهدي موعود(عج)} مهيّا كردند.
در عصر حاضر نيز، با وقوع نهضت اسـلامي ايران كه به فرموده امام راحل(ره) "انقلاب ارزشها نـام گرفت" بار ديگر، در باغ شهادت گشوده شد و فرصت دوباره اي براي مشتاقان و عاشقان ايثار و شـهادت به وجود آمد، تا با الهام از قيـام سـرخ عاشورا ، زنده كننده ي بزرگ ترين ارزش هاي والاي اسلامي باشند.
گوشه اي از اين ايثارگري ها در اوج مبارزات انقلاب، و قسمت اعظم آن در سال هاي دفاع مقدس به وقوع پيوست.

بنابراین درمي يابيم كه، فرهنگ ايثار و شهادت، قوي ترين سلاحي است كه مسلمانان مي توانند به داشتن آن افتخار كنند. بنا براين ترويج و پاسداري از آن، بازدارنده تر از هر سلاح اتمي خواهد بود.
خداوند نيز بزرگترين كاميابي براي مسلمانان را، شهادت در راه خود مي داند؛ و براي مؤمناني كه عاشقانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته وآن را تقديمش مي كنند، پاداش بزرگي در نظر گرفته است.
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَي‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.
در حقيقت ، خدا از مومنان ، جان و مالشان را به[بهاي]اينكه بهشت براي آنان باشد، خريده است ، همان كساني كه در راه خدا مي جنگند و مي كشند و كشته مي شوند[اين]به عنوان وعده حقي در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست. و چه كسي از خدا به عهد خويش وفادارتر است ؟ پس به اين معامله اي كه با او كرده ايد شادمان باشيد، و اين همان كاميابي بزرگ است.

بنابراین اگه  شهدا در دسترس نیستند،اما وصیت نامه ی شهدا ،آرمانها وارزشهای شهدا،انقلاب اسلامی وامام شهداگرانبهاترین میراث انگیزه برای ایثار وشهادت می باشدومی توانیم از آنها به خوبی بهره ببریم و این مسیر وفرهنگ ایثار وشهادت تداوم داشته باشد. 
مورخه22/12/97
"حسینعلی پایا"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار