این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه در روز‌های پایان سال ارزان‌تر شد، شاخص کل بورس به میانه کانال ۱۷۲ هزار واحد رسید، بورس اوراق بهادار آمریکا از فولکس واگن شکایت کرد، نیاز «تسه‌ها» به ارتقای سقف وام، جزئیات مرحله چهارم توزیع سود سهام عدالت، مجوز وزارت جهاد به واردات جوجه‌های انگلیسی و برنامه بانک مرکزی آرژانتین برای فروش دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 18 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه در روز‌های پایان سال ارزان‌تر شد، شاخص کل بورس به میانه کانال ۱۷۲ هزار واحد رسید، بورس اوراق بهادار آمریکا از فولکس واگن شکایت کرد، نیاز «تسه‌ها» به ارتقای سقف وام، جزئیات مرحله چهارم توزیع سود سهام عدالت، مجوز وزارت جهاد به واردات جوجه‌های انگلیسی و برنامه بانک مرکزی آرژانتین برای فروش دلار را در بر دارد.

نرخ‌های چندگانه آجیل در آستانه سال نو/ آجیل‌فروشان ناراضی‌اند

هرچند در آستانه ایام پایانی سال، آجیل‌فروشان، روزهای پرجنب‌وجوشی را می‌گذرانند، همچنان از بازار ناراضی بوده و معتقدند مردم استقبال زیادی از خرید این کالا نکرده‌اند. بر این اساس، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل به چشم می‌خورد و فروشندگان تلاش دارند از همین اوضاع برای فروش هر چه بیشتر بهره بگیرند.

در این میان، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل اعلام می‌شود که دامنه آن، برای برخی از کالاها، از نوسان ۹۰ هزار تومانی برخوردار است. یکی از آجیل‌فروشان در گفت‌وگو با مهر گفت: قیمت انواع آجیل، امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲.۵ برابر شده است؛ اما به هر حال تقاضا همچنان برای آن وجود دارد و برخی مردم در مقادیر کمتری، نسبت به سال‌های گذشته خرید می‌کنند.

وی افزود: در راسته بازار آجیل فروشان، قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود که بسته به نوع ترکیب اقلام آجیل و کیفیت آن متفاوت است، به نحوی که آجیلی که تخمه بیشتری داشته باشد، نرخ مناسب‌تری دارد؛ ضمن اینکه کیفیت پسته و بادام هندی آن نیز ممکن است متفاوت باشد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم پسته احمد آقایی در پایین‌ترین قیمت ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۳۰ هزار تومان است. همچنین قیمت پسته اکبری در کف قیمت، ۱۷۵ هزار تومان و در سقف آن ۲۶۰ هزار تومان، فندق در کف قیمتی ۱۰۷ هزار تومان و در سقف قیمتی ۲۱۰ هزار تومان، پسته کله قوچی در کف قیمتی ۱۶۵ هزار تومان و در سقف آن ۲۶۰ هزار تومان و بادام هندی در کف قیمتی ۱۹۰ هزار تومان و در سقف آن ۲۲۰ هزار تومان قیمت خورده است. همچنین هر کیلوگرم بادام زمینی ۶۵ هزار تومان، تخمه هندوانه ۳۴ هزار تومان، تخمه کدو ۶۵ هزار تومان، تخمهجابونی ۵۵ هزار تومان و انجیر ۱۶۰ هزار تومان است. در عین حال قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز ۲۰۰ هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم آجیل مخلوط ۲۱۰ هزار تومان است.

سکه در روز‌های پایان سال ارزان تر شد

محمد کشتی آرای، عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفت وگو با تابناک اقتصادی، در خصوص بازار دیروز اظهار داشت: بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) سکه، ۴،۵۶۰،۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل ارزان‌تر شده است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۴،۴۰۰،۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۲۰ هزار تومان کاهش داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۶۰ هزار تومان کاهش به نرخ ۲,۴۸۰،۰۰۰ تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱,۵۹۰,۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل، ۳۰ هزار تومان کاهش داشت. همچنین هر سکه یک گرمی با ۱۵ هزار تومان کاهش در سطح ۸۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران ۱,۸۰۵,۰۰۰ تومان بود که نسبت به آخرین قیمت، ۸ هزار تومان به ازای هر مثقال ارزان‌تر شد.

شاخص کل بورس به میانه کانال ۱۷۲ هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۳۹۷ واحدی معادل ۰.۸۲ درصد به رقم ۱۷۲ هزار و ۵۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۰۳ واحدی معادل ۰.۸۲ درصد به رقم ۴۹ هزار و ۷۷۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۷۲ واحدی معادل ۰.۸۵ رصد، عدد ۳۲ هزار و ۱۵۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۹۰ واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۲۲ هزار و ۴۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۴۳۰ واحد افزایش معادل ۰.۷۴ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۳ هزار و ۸۲۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۷۵۸ واحد افزایش معادل ۰.۵۹ درصد به رقم ۱۲۹ هزار و ۴۸۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۰۵۳ واحد افزایش معادل ۱.۲۳ درصد همراه بود و عدد ۳۳۲ هزار و ۲۹۸ واحد را به نمایش گذاشت.

نرخ‌های چندگانه آجیل در آستانه سال نو/ آجیل‌فروشان ناراضی‌اند/ جزئیات قیمت انواع شیرینی در شب عید/ برزخ در بازارهای جهانی نفت/ ۵ هزار نفر تعدیل نیرو در یک شرکت خودروسازی

بورس اوراق بهادار آمریکا از فولکس واگن شکایت کرد

در سال ۲۰۱۵ میلادی رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن آلمان برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا افشا شد، چرا که پس از آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد نرم‌افزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده بود. فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان، آمریکا و سراسر جهان مواجه است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل اختصاص داده و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.

به نقل از ایسنا، بنا بر گزارش رویترز، کمیته بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز با طرح یک شکایت از شرکت فولکس واگن و مارتین وینترکُرن، به عنوان مدیرعامل سابقش به اتهام کلاه برداری از سرمایه گذاران آمریکایی هم‌زمان با رسوایی خودروهای دیزلی در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی قرار داده و اعلام کرده است که این موضوع را با قدرت و جدیت تمام دنبال خواهد کرد تا جایی که به نتیجه برسد. این کمیته همچنین خاطرنشان کرده است، مبالغ جابجا شده در آوریل ۲۰۱۴ تا ماه مه ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بوده و این دقیقاً همان زمانی بوده که نتایج آزمایش و بررسی‌های بازرسان در آمریکا نشان داد که خودروهای دیزلی فولکس واگن دستکاری شده‌اند و در واقع میزان انتشار آلایندگی آنها بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که توسط نرم افزار کنترل آلایندگی تعبیه شده در موتور خودرو نشان و نمایش داده شده است.

حالا شکایتی که به تازگی از سوی کمیته SEC آمریکا مطرح شده است، نشان می‌دهد که شرکت آلمانی فولکس واگن به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان اروپا و جهان، به انتشار اطلاعات و داده‌های کذب و نادرست در رابطه با صورت حساب‌های مالی ارائه شده به سهام داران و همچنین کیفیت خودرو و سطح آلایندگی آنها پرداخته است و همین امر سهامداران آمریکایی را متحمل ضرر و زیان گسترده‌ای کرده است و در عوض ، خود با مخفی کردن پرونده آلایندگی خودروهای تولیدی‌اش، چند صد میلیون دلار از فروش اوراق بهادار با قیمت‌های بالا و گزاف کسب کرده و به جیب زده که در این صورت باید جریمه و غرامت پرداخت کند.

بازار اوراق مسکن؛ نیاز «تسه‌ها» به ارتقای سقف وام

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در معاملات دیروز حدود 7/ 1 درصد کاهش قیمت یافت و به بهای 53 هزار و 77 تومان مبادله شد. سایر سررسیدهای وام نیز نوسان قابل‌توجهی نداشتند و رویه منفی در اکثر معاملات آنها غالب بود. روند نزولی سررسیدهای وام ادامه دارد و بازدهی «تسه9610» از ابتدای سال جاری به بیش از منفی 20 درصد رسیده است. عدم تغییر سقف وام مسکن در کنار دو برابر شدن قیمت واحدهای مسکونی، سهم این اوراق از قیمت آپارتمان را محدود و محدودتر کرده و از جذابیت آن برای متقاضیان وام مسکن کاسته است. از سمت دیگر، کوچ بسیاری از مشتریان خانه‌های نوساز دارای وام به بازار خانه‌های استیجاری یا قدیمی، به انقباض مجرای تقاضا برای این اوراق منجر شده است. در صورت عدم افزایش سقف وام مسک ندر سال آتی، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بازار «تسه‌ها» متصور شد.

جزئیات قیمت انواع شیرینی در شب عید

رئیس اتحادیه قنادان گفت: تمهیدات لازم برای تأمین شیرینی مورد نیاز مردم در ایام شب عید ۹۸، در نظر گرفته شده است، بر این اساس، تلاش قنادان تحت نظر اتحادیه این است که قیمتها افزایش نیابد و بیشترین همکاری را با مردم در رابطه با تأمین نیاز شب عید انجام دهیم. علی بهره‌مند افزود: نرخ شیرینی برای شب عید افزایش نداشته است و همچون ماههای گذشته، تلاش شده تا قیمت روند افزایشی نداشته باشد، همکاری لازم نیز از سوی قنادان صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: هم اکنون هر کیلوگرم شیرینی گل محمدی ۲۱ هزار تومان، زبان ۲۱۵۰۰ تومان، پاپیونی ۲۱۵۰۰ تومان، نان برنجی ۲۱,۵۰۰ تومان و شیرینی تر نیز ۲۶ هزار تومان است. /مهر

برنامه بانک مرکزی آرژانتین برای فروش دلار

رویترز نوشت: منابع آگاه اعلام کردند بانک مرکزی آرژانتین قصد دارد با مجوز دادن به دلالان به ثبات بخشیدن ارزش پول این کشور (پزو) همزمان با شروع فروش دلار در ماه آوریل کمک کند. در همین حال بانک مرکزی آرژانتین امیدوار است دلالان ارز که به خرید و فروش با قیمت های تعیین شده موافقت می کنند اقدام به تقویت نقدینگی در بازار ارز کنند تا مانع از کاهش قابل توجه ارزش پزو شوند که در هفته های اخیر هر ۴۲.۵ پزو به یک دلار رسید که حاکی از روند نزولی شدید پول آرژانتین دارد.

وزارت خزانه داری آرژانتین اعلام کرد، از ماه آینده میلادی (آوریل) اقدام به فروش ۹.۶ میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی از طریق مزایده روزانه ۶۰ میلیون دلار با هدف به دست آوردن پزو برای پرداخت هزنیه های جاری دارد. بانک مرکزی آرژانتین قصد دارد با ایجاد این بازار مزایده تعداد فعالان در بازار ارز را افزایش دهد؛ چیزی که در حال حاضر وجود ندارد. خزانه داری این کشور اعلام کرد در حال مذاکره با بانک ها هستیم و این بازار احتمالا با مزایده خزانه داری شروع می شود. اعلام فروش دلار به دنبال سقوط ارزش پزو مطرح می شود تا بدهی ها کاهش پیدا کند و مانع از افزایش بلاتکلیفی سیاسی در آستانه انتخابات پیش رو در ماه اکتبر شود. در حال حاضر بانک مرکزی آرژانتین نسبت به نوسانات بازار که می تواند کاهش نقدینگی را به دنبال داشته باشد، نگران است.

جزئیات مرحله چهارم توزیع سود سهام عدالت

اسماعیل مختاری‌دولت‌آبادی مدیرکل دفتر امور سهام عدالت، از آغاز مرحله چهارم توزیع سود سهام عدالت از روز جاری میان همه مشولان این سهام به جز یک طبقه خبر داد و گفت: طی سه مرحله گذشته سود سهام عملکرد سال مالی 96 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت میان روستائیان و عشایر،‌ مددجویان و مستمری‌ بگیران کمیته امداد و بهزیستی،‌کارگران ساختمانی فصلی و زنان و دختران مجرد سرپرست خانوار که کد شبای حساب بانکی خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند، به طور کامل پرداخت شده است. وی پیرامون جزئیات مرحله چهارم توزیع سود سهام عدالت گفت: در این مرحله 590 میلیارد تومان سود ناشی از عملکرد سال مالی 96 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به سایر مشمولان باقیمانده به جز کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی و تدریجی تا قبل از شب عید امسال واریز می‌شود.

دولت‌آبادی با بیان اینکه توزیع سهام سود عدالت در سال جاری تا این لحظه به رقمی بیش از 3 هزار میلیارد تومان بالغ شده،‌ عنوان کرد: قدر مسلم این رقم با توجه به سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی حاضر در سبد سهام عدالت برای مجامع عادی سالیانه منتهی به تیر ماه 98 با رشد بیشتری روبه رو خواهد بود. این مقام مسئول با بیان اینکه مالکیت سهام عدالت و اختیار سود آن متعلق به مردم است، گفت: هیچ مجوزی مبنی بر امکان سرمایه‌گذاری مجدد سود ناشی از سهام عدالت قانونی وجود ندارد. وی در برابر این پرسش فارس که چرا با وجود پیش‌بینی‌ها از امکان آزاد سازی سهام عدالت در قبل از پایان سال جاری اما هنوز خبری از آن نیست، پاسخ داد:‌ آزادسازی سهام عدالت در نهایت تلاش و دقت انجام خواهد شد و در حال حاضر روزی نیست که جلسه‌ای در این مورد برگزار نشود.

مجوز وزارت جهاد به واردات جوجه های انگلیسی!

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «آقایان در وزارت جهاد اعلام می کنند کشور از مرغ اشباع شده و مجوز مرغداری نمی دهیم، اگر اشباع شده، چرا مردم در میدان تره بار در صف می ایستند که تخم مرغ ترکیه ای بخرند!» وی افزود: «وزارت جهاد اعلام کرد باید جلوی شرکت زربال که جوجه های یک روزه تولید می کند، گرفته شود چون انحصار است و با این تصمیم هم این شرکت را بدبخت کرد و هم به فردی مجوز داد که از انگلیس جوجه وارد کند که تازه این کار هم انجام نشد.» حسن نژاد با تأکید بر اینکه امروز با وجود مشکل آفرینی های داخلی نیازی به دشمنی امریکا نداریم، تصریح کرد: «در سطح وزرا و نماینده ها و معاون رئیس جمهور متخلف پیدا نمی کنید؛ اما اندکی که پایین تر بیایید در مدیران میانی اتفاقاتی می افتد که امریکا اصلا خواب آن را هم نمی بیند!» /تسنیم

برزخ در بازارهای جهانی نفت

با نزدیک شدن به سیزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که قرار است در فروردین ماه سال آینده در باکو برگزار شود، بازارهای جهانی نفت با برزخ روبه رو شده اند. به گزارش ایرنا از اویل پرایس، توافق اوپک و کشورهای غیر عضو در آذرماه امسال برای کاهش میزان تولیدات خود از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی 97) و وقوع بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا، بهای جهانی نفت در چند ماه گذشته را با افزایش روبرو کرد. اوپک و متحدانش توافق کردند از آغاز سال 2019 میلادی شش ماه، تولید روزانه خود را در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند.

برخی مقام‌های رسمی همچنین از احتمال برگزاری صد و هفتاد و ششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در 17 آوریل (28 فروردین 98) سال 2019 میلادی در وین، پایتخت اتریش خبر داده اند و پس از آن ششمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیر اوپک برگزار خواهد شد. نشست عادی اوپک به طور معمول در ماه مه یا ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود، اما این سازمان در نشست اخیر خود در ماه دسامبر سال 2018 میلادی تصمیم گرفت صدو هفتاد و ششمین نشست خود را در ماه آوریل برگزار کند تا بتواند واکنش فعالانه‌تری در برابر بازار داشته باشد و احتمالا برنامه کاهش تولید خود را تمدید کند.

هفته گذشته، میران تولید نفت خام با کاهش سه میلیون و 900 هزار بشکه ای در روز به 449 میلیون و 70 هزار بشکه در روز رسید. این در حالیست که پیش از این تحلیلگران اقتصادی رشد 2 میلون و 700 هزار بشکه ای نفت را پیش بینی کرده بودند. میزان تولید نفت خام آمریکا نیز با کاهش 100 هزار بشکه ای در روز به 12 میلیون بشکه در روز رسید. بحران سیاسی ونزوئلا نیز در ایجاد نابسامانی در بازار جهانی نفت بی تأثیر نیست، چون این بحران موجبات ایجاد اختلال در تولید و صادارت نفت را در این کشور آمریکای لاتین روبرو کرده است. چهارشنبه هفته گذشته سه مخزن تأسیسات پالایش نفت سنگین در شرق ونزوئلا آتش گرفت. در حال حاضر بخش عمده‌ای از صادرات شرکت دولتی نفت ونزوئلا از هفته گذشته نیز به علت قطع برق متوقف شده است. بندر «سن خوزه» نیز که نقطه اصلی صادرات نفت شرکت «پترولئوس دی ونزوئلا» است، در خاموشی فرو رفته و این موجب اخلال جدی در فعالیت‌های این شرکت شده است.

۵ هزار نفر تعدیل نیرو در یک شرکت خودروسازی

در یک سال اخیر با شدت گرفتن جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا با چین و اروپا، شرکت‌های خودروسازی با مشکلات و چالش‌های متعددی از جمله کاهش سودآوری و درآمدزایی ناشی از افت میزان فروش محصولات مواجه و همین امر نیز موجب شده است که آنها به فکر راهکارهایی برای جبران خسارات و آسیب‌های وارده بیفتند که همواره یکی از نخستین چاره‌های مقابله با افت شدید سودآوری، تعدیل نیروی انسانی فعال در کارخانه‌های وابسته به شرکت‌های مربوطه است. حالا بر اساس گزارش رویترز، شرکت خودروسازی فورد آمریکا به تازگی اعلام کرده که مجبور است برای جبران کاهش سودآوری خود در اروپا، به اخراج و تعدیل نیروی بالغ بر پنج هزار نفر از کارکنان خود در آلمان و بریتانیا اقدام کند. این خودروساز همچنین عنوان کرده است در صورت این تصمیم گیری، قادر خواهد بود باری دیگر به روزهای درخشان خود در اروپا برگردد و سودآوری از دست رفته خود را بازیابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار