کد خبر: ۷۳۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 06 April 2019
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت جهت حل بحران سیل گفت که خسارات سیل در نقاط مختلف کشور از ظرفیت بودجه دولت بیشتر است و باید نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی اقدام شود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست امروز خود با رییس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: در پی بازدید رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از خسارات وارد شده به مناطق سیل زده و همچنین گفت‌وگوی آقای لاریجانی با رییس جمهور و دیگر مقامات، رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بودجه ماموریت داد که نشستی را با سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم تا هر نوع کمکی که لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت انجام شود.
وی با بیان اینکه «دولت به تنهایی نمی‌تواند نسبت به تامین خسارات سنگین وارد شده اقدام کند»، یادآور شد: قاعدتاً باید کمک‌های دیگری صورت بگیرد. ما در این جلسه گزارشی از خسارات وارد شده دریافت کرده‌ایم و روش‌های کمک به دولت هم بررسی شد. البته هنوز میزان خسارات قطعی نیست، اما آنچه که مسلم است خسارات وارد شده بیش از بودجه سال ۹۸ و مجوزهای داده شده، است.
تاجگردون در ادامه خاطرنشان کرد: من و آقای محبی‌نیا که در نشست با آقای نوبخت حضور داشتیم از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردیم که در هفته جاری اقدامات لازم را برای کمک به دولت انجام دهیم. البته خود دولت نیز پیش‌بینی‌هایی را کرده است و به دنبال تنظیم ضروریات مورد نیاز است و هر جا که لازم باشد مجلس شورای اسلامی هم نسبت به ارائه مجوزهای لازم به دولت اقدام خواهد کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطرنشان کرد: خسارات وارد شده در اثر سیل اخیر چند دسته است؛ یکی خسارات وارد شده به دولت و زیر ساخت‌ها و دیگری خسارات به مردم، کشاورزان، دامداران و خانه‌هایی است که آسیب دیده‌اند و نهرها و رودخانه‌هایی که نیاز به لایروبی دارند. ارزیابی از خسارات همچنان در حال‌ بررسی است و ما نیز آمادگی داریم که اگر دولت لایحه فوریتی به مجلس شورای اسلامی بدهد و یا نیاز به مجوزی داشته باشد آن را تصویب کنیم.
وی در خصوص ضرورت برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین خسارات سیل، تاکید کرد: قاعدتاً باید از ظرفیت صندوق توسعه استفاده شود. البته دولت مجوز برداشت ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه را دارد و این یکی از راهکارهای موثر است، چرا که دولت در ابتدای سال نقدینگی لازم را ندارد. همچنین برای برداشت از صندوق توسعه نیازمند اذن مقام معظم رهبری هم هستیم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد که تحریم‌ها نقشی در ارائه کمک‌های خارجی به سیل زدگان ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار