ایران پس از سیل
در بامدادِ نودوهشت ایستاده ‏ایم. حدس می‌زدیم که امسال سال سختی در پیش داشته باشیم اما گمان نمی‌کردیم که این چنین و با این سرعت، سختی‌ها از راه برسند. مصائبِ سیل زودتر از سیلِ مصائب از راه رسید.
کد خبر: ۷۳۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷ 06 April 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با آغاز سال نو و بسیار زودتر از آنچه که برخی صاحبنظران از در پیش بودن سالی سخت خبر می دادند ، در همین چند روز سیل بسیاری از مناطق کشور را دچار خسارات سنگین و جبران ناپذیری کرد تا اولین نشانه سالی سخت را نمایان کند و به همه این پیام را برساند که برای گذر موفق و با تبعات منفی کم ، نیاز به یک همدلی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف و مردم است.
در پی بارش‌های بی‌سابقه در مناطقی از گلستان، این استان در شب عید نوروز زیر آب رفت تا سال ۹۸، با هشداری جدی نسبت به هزینه‌کرد بهینه منابع، آغاز شود. با تداوم بارش‌ها در طول عید، سیلاب به استان‌های غربی و جنوبی نیز سرایت کرد تا اکنون و در نیمه‌های فروردین شاهد افزایش ویرانی‌ها در خوزستان و لرستان باشیم. جدا از مباحث انسانی و بشردوستانه سیل اخیر، با نگاه به بعد اقتصادی این رخدادها می‌توان گفت بلایای طبیعی در ایران، سیلاب هزینه‌ها را برای دولت در پی داشته است. خسارات وارده به زیرساخت‌های استان‌های درگیر اعم از راه‌های جاده‌ای و ریلی، شهرک‌های صنعتی و کارخانجات، زمین‌های کشاورزی، شهرها و روستاهای در معرض سیل، خانه‌ها و منازل مسکونی و غیره را می‌توان از موارد هزینه‌بر پیش روی دولت در سال جدید دانست. دولتی که همچنان در اتمام پروژه‌های بازسازی مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه مانده است و اکنون، سنگینی بازسازی خرابی‌های ناشی از سیل را نیز بر دوش خود احساس می‌کند.
اما همه این اتفاقات را سیلی به وجود آورد که نه سیاست می شناسد و نه فقیر و غنی و البته این هم بماند که بسیاری از مشکلات را هم دست درازی ها به طبیعت بوجود آورد و این هم بماند که عده ای از شرایط بهره برداری سیاسی کردند و به تخریب پرداختند! اما آنچه که اکنون بر همه واجب و لازم است کمک فوری است چرا که در مناطق سیل زده وضعیت به شدت بحرانی است.
 
تاجگردون از یک وضعیت ویژه برای دولت خبر داد / قاضی القضات از اقدام با ارزش دادگستری گفت / روایت وکیلی از پیشی گرفتن مصائب سیل بر سیل مصائب!
 
تاجگردون از یک وضعیت ویژه برای دولت خبر داد
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت جهت حل بحران سیل گفت که خسارات سیل در نقاط مختلف کشور از ظرفیت بودجه دولت بیشتر است و باید نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی اقدام شود.
غلامرضا تاجگردون ، با اشاره به نشست امروز خود با رییس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: در پی بازدید رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از خسارات وارد شده به مناطق سیل زده و همچنین گفت‌وگوی آقای لاریجانی با رییس جمهور و دیگر مقامات، رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بودجه ماموریت داد که نشستی را با سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم تا هر نوع کمکی که لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت انجام شود.
وی با بیان اینکه «دولت به تنهایی نمی‌تواند نسبت به تامین خسارات سنگین وارد شده اقدام کند»، یادآور شد: قاعدتاً باید کمک‌های دیگری صورت بگیرد. ما در این جلسه گزارشی از خسارات وارد شده دریافت کرده‌ایم و روش‌های کمک به دولت هم بررسی شد. البته هنوز میزان خسارات قطعی نیست، اما آنچه که مسلم است خسارات وارد شده بیش از بودجه سال ۹۸ و مجوزهای داده شده، است.(اینجا
 
روایت وکیلی از پیشی گرفتن مصائب سیل بر سیل مصائب!
محمد علي وكيلي در سرمقاله روزنامه ابتكار نوشت : در بامدادِ نودوهشت ایستاده ‏ایم. حدس می‌زدیم که امسال سال سختی در پیش داشته باشیم اما گمان نمی‌کردیم که این چنین و با این سرعت، سختی‌ها از راه برسند. مصائبِ سیل زودتر از سیلِ مصائب از راه رسید. سیلی سخت و خانمان ‏برانداز، همین آغازِ سال نودوهشت را با تلخی همراه کرد. نودوهشت سال بسیار مهمی خواهد بود. فشارهای آمریکا در طول چهل‏ سال گذشته امسال به اوج خود خواهد رسید. نودوهشت سالی سرنوشت‏ ساز خواهد بود. همه سازمان‏های معتبر جهانی و کارشناسان، امسال را سخت‏ ترین سال پیش‏ بینی کرده ‏اند. اما پایان نودوهشت را آغاز سیر ترمیم اقتصاد ایران خوانده ‏اند. در واقع، نمودار فشار، امسال در نقطه بیشینه خود است. لذا از پیش گمان می‌رفت که سالِ سیل‌آسایی داشته باشیم اما تصور نمی‌رفت که چنین زود و توفانی آغاز شود. در هرحال، «در ناامیدی بسی امید است». این فشارها اگر ما را سخت‌جان کند و باعث شود در رفتارهای حکمرانیِ خود، دستِ اصلاح بگشاییم، می‌تواند مقدمه روییدن یک خیر بزرگتری شود و در پسِ این عسرت، نصرتی بزرگ عاید ایران شود. من به این گشایش‌ها در پسِ سختی‌ها و سخت‌گیری‏ها ایمان دارم. ایمان دارم که در میانِ همه فشارها، می‌توانیم به خود بیاییم و از نو بروییم.
در همین سیل‏های اخیر، دیدیم که همدلی و کار شبانه‏ روزی چه سان می‏تواند راهگشا باشد. مسئولان از پیِ هم سبقت می‌گرفتند و مردم بیش از هر زمانی، همدلی داشتند. قطعاً باز هم ما می‌توانستیم آسیب کمتری ببینیم اگر از یک طرف به کار علمی و مطالعاتی در حکمرانیِ خود بیشتر اهمیت می‌دادیم و از طرفِ دیگر، دکترین کارآمدتر و شفاف‏تری در مدیریت می‌داشتیم. در واقع در میان این اتفاقات، همه به میدان آمده بودند و کسی کم‏ کاری نمی‌کرد. اما اگر ساختار منظم‌تر و کارآمدتری داشتیم قطعاً این میزان کار می‌توانست به کارآییِ بیشتری منتج شود. آنچه گذشت دیگر به کف نمی‌آید اما می‌توانیم از آن، توشه تجربه برگیریم و بدانیم که ساختارهای مدیریتی ناکارآمد تا چه اندازه می‌تواند ارزش کارها را پایین بیاورد.(متن کامل)
 
تاجگردون از یک وضعیت ویژه برای دولت خبر داد / قاضی القضات از اقدام با ارزش دادگستری گفت / روایت وکیلی از پیشی گرفتن مصائب سیل بر سیل مصائب!
 
قاضی القضات از اقدام با ارزش دادگستری گفت
یکی از اخبار خوب برای پس از سیل و آغاز بحرانی سخت تر ، خبر خوب قاضی القضات کهگیلویه و بویراحمد بود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص یک‌روز حقوق کارمندان و قضات دادگستری استان برای کمک به سیل‌زدگان خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین مزارعی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‎‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان اظهار کرد: به منظور ابراز همدردی و کمک به سیل‌زدگان در مناطق مختلف کشورمان کارکنان و قضات دادگستری به اهدای حقوق یک‌روز خود اقدام کردند.

وی یادآور شد: برای یاری رساندن به مردم سیل‌زده کمک‌های نقدی به حساب مربوطه واریز خواهد شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه که در سه خبر ذکر شده مشهود است نیاز بسیار مبرم به کمک همگانی است و آنگونه که تاجگردون گفته است ، بودجه دولت جوابگوی حجم خرابی ها برای بازسازی نیست و آنگونه که دکتر وکیلی گفته است از هم اکنون باید با برنامه ریزی علمی تر و منظم تر ، همدلی و همکاری و از همه مهمتر دستگیری از همدیگر خود را برای عبور از سیل مصائب سال 98 آماده کنیم و آنگونه که قاضی القضات کهگیلویه و بویراحمد از پیش قدمی خود و همکارانش برای اختصاص یک روز حقوق خود برای کمک به سیل زدگان خبر داده است ، باید امیدوار باشیم از فرداروز خبرهای بیشتری از دستگاه ها و نهادهایی بشنویم که به نوعی از درآمد شخصی خود برای هموطنان سیل زده ، کمک می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار