سیل اخیر در حقیقت بازخوانی یک عمر فاجعه های زیست محیطی در حاشیه رودخانه های خروشان این دیار را آشکار کرد.
کد خبر: ۷۳۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 07 April 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیل اخیر و باران های سیل آسا همراه با طغیان رودخانه های فصلی در استان به ویژه در دو حوزه بویراحمد و دنا سیلی محکمی بر صورت زمین خوارانی زد که طی سالیان متمادی بی محابا به جان حریم رودخانه ها و محیط زیست افتاده بودند و کسی را هم یارای مقابله با آنان نبود.

سیل اخیر در حقیقت بازخوانی یک عمر فاجعه های زیست محیطی در حاشیه رودخانه های خروشان این دیار را آشکار کرد.
صدای آخرین نفس های بشار خروشان قبل از بارش های امسال به گوش می رسید و طغیان دوباره بشار ، هرچه ناپاکی در حریمش در این سال ها ایجاد شده بود در چند ساعت شست و با خود به عمق خلیج فارس برد.
وقتی که تیغ های مخوف و بی رحم زیاده خواهان و دودهای آتشین کارخانه های غیرمجاز شن و ماسه بی رحمانه بر جان طبیعت بی دفاع رودخانه بشار افتاده بود و کسی هم جلودارشان نبود اما در چشم به هم زدنی، سیل آمد و کاری کرد کارستان!
خشکسالی 10سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است نگرانی های جدی میان کشاورزان و مسئولان امر در این خطه ایجاد کرده بود.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان داشت به ‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت 50 درصد کاهش یافته بود.
تا پیش از بارش ها و نزول رحمت الهی در سال زراعی جاری ، میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده بود.
باران های سیل آسا در سرزمین برف و آفتاب «کهگیلویه وبویراحمد» در نوروز امسال اگرچه خسارات های مالی فراوانی به زیرساخت ها و بخش های مختلف عمرانی و اقتصادی این استان وارد کرد اما کفه برکت ها و رحمتش بر تخریب ها و تلخی هایش سنگینی می کند.

** سیل و بازخوانی فاجعه های زیست محیطی
وقوع سیلاب در کهگیلویه و بویراحمد تا حدود زیادی با مدیریت بحران و حضور مسئولانه متولیان ، کنترل شد و به نسبت سایر استان های درگیر این بحران کمتر خسارت به بارآورد اما دلایل بروز و وقوع آن را می توان از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی کارشناسی قرار داد.
نکته حائز اهمیت در وقوع سیل اخیر در کهگیلویه و بویراحمد سوای از خسارت ها، تلخی ها و حتی برکاتش ، هشدار اساسی به مسئولان و متولیان امر بویژه نهادهای نظارتی و مسئول در حوزه های زیست محیطی ، عمران شهری و روستایی بود .
حکایت تلخ قلع و قمع درختان، تغییر کاربری های افسار گسیخته، زمین خواری و تجاوز به حریم رودخانه های خروشان با نیت های شوم و با چاشنی زیاده خواهی عده ای سودجو و زمین خوار در کهگیلویه وبویراحمد تراژدی غم انگیزی بود که سالها بر پیکر بی رمق محیط زیست این استان وارد شد.
فجایع زیست محیطی فراوانی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج در سال های بی بارشی جلوی چشمان متولیان رقم خورد و فریاد رسی نبود ، انگار خدا می خواست که با سیل اخیر به صورت زیاده خواهان، فرصت طلبان و سودجویان سیلی بزند و متولیان را ار خواب بیدار کند که رودخانه ، خانه رود است نه خانه سودجویان .

** دستور ویژه
اما در میان بحبوحه برخی ویرانی ها و خسارات ناشی از وقوع سیل در کهگیلویه و بویراحمد صدور یک دستور ویژه در نشست ستاد بحران این استان قابل تامل بود و مردم استان را خوشحال کرد.
بسیاری از طرح های پرورش ماهی، ویلاها و ساختمان های حاشیه رودخانه ها با وقوع سیلاب از بین رفتند و نکته جالب توجه آنکه به دستور علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هر طرح و ساخت و سازی که در حریم و بستر رودخانه ها دچار خسارت شده اند مشمول جبران خسارت سیل نخواهند بود.
احمدی همچنین از دستگاه های نظارتی و حتی قضایی خواست که مسئولان و متولیان امری که در گذشته باعث و مسبب ساخت و سازهای غیرمجاز، قانون گریزی ها و صدور مجوزهای غیرقانونی شده اند نیز مورد بازخواست و بررسی جدی قرار گیرند.
وی البته روستای پریکدان در منطقه تنگ سرخ بویراحمد که طغیان رودخانه و سیل سوار بر خانه های ساخته شده در بستر رودخانه شده بود را نمونه و مصداق عینی صدور مجوزهای غیرقانونی در این استان طی سالیان گذشته دانست.

** بارش های پیش بینی شده
نکته حائز اهمیت در کنترل و مدیریت صحیح بحران سیل در کهگیلویه و بویراحمد در حقیقت ناشی از هشدارها و اطلاع رسانی های دقیق مسئولان و متولیان امر از روزهای قبل از بارندگی ها حکایت دارد.
این اطلاع رسانی ها و هشدارها از چندین زاویه و نهادهای مسئول در سطوح مختلف بیان می شد که تا حدود زیادی در کنترل و نحوه مدیریت کارآمد تر بحران سیل کمک شایانی کرد.
سیل اخیر با وجود بارش های خیره کننده نشان داد که هرگاه روح برنامه ریزی، همبستگی و احساس مسئولیت حاکم باشد، خطرات و چالش ها و سیل های سهمیگن و ویرانگر نیز قابل مدیریت و کنترل هستند.
بازدیدهای مداوم و میدانی علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از مناطق پرخطر و وقوع سیل از نکات جالب توجه و حائز اهمیت در بررسی تحلیلی سیل اخیر دراین استان بود که بدون شک مانع از بروز بحران ها و مشکلات سنگین تر شد.

** نخستین بارش های سیل آسا
اما نخستین بارش های سیل آسا در کهگیلویه و بویراحمد تقریبا از روزهای پنجم و ششم فروردین آغاز شد که البته عمده میزان خسارات ها در استان در اثر همین بارش بود.
بارش باران دراین استان به اندازه ای بود که مراکز جهانی ثبت بارندگی ، شهرستان بویراحمد را جزو پنج شهر پر بارش دنیا در دهه اول فروردین ماه جاری ذکر کردند.
براساس گزارش سازمان هواشناسی در شهرستان بویراحمد نزدیک به 300 میلی متر باران بارید.
برخی مراکز محلی سنجش بارندگی از بارش 362 میلیمتر باران در شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه خبر دادند.

** اکیپ های ارزیاب به مناطق سیل زده کهگیلویه و بویراحمد اعزام شدند
یکی از نقاط قابل توجه در مدیریت بحران سیل اخیر در کهگیلویه و بویراحمد ، پمپاژ مداوم امید و رفع دل نگرانی ها از توده های مردم و سیل زدگان بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در میان بحبوحه بروز سیل و بحران با حضور در میان مردم سیل زده و با مصاحبه ها و اطلاع رسانی های به موقع اقدام به ایجاد امید و رفع دل نگرانی های سیل زدگان می کرد.
یکی از خوشحال کننده ترین و امیدبخش ترین خبرها برای مناطق سیل زده در حقیقت تشکیل کارگروه ویژه برای تنظیم و تعیین خسارات وقوع سیل بود که به دستور استاندار و پس از باران های سیل آسا این گروه ها با محوریت فرمانداری ها مشغول بررسی دقیق میزان خسارات شدند.
احمدی همچنین به مردم سیل زده مدام امید می داد که مردم و شهروندان در مناطق سیل زده نگران نباشند، دولت به طور یقین همراه آنان خواهد بود و خسارت ها جبران خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که دولت ساز و کار و تمهیدات لازم برای جبران زیان های وارده به سیل زدگان را اندیشیده است و در قالب اعطای وام های بلاعوض و یا تسهیلات کم بهره سعی در بهبود اوضاع و جبران خسارت ها دارد.

** 10 هزار میلیارد ریال خسارت سیل
بارش های سیل آسا در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب خسارات های فراوانی به حوزه زیرساخت ها، امور زیربنایی ، راه ها، منازل مسکونی ، کشاوریی و سایر بخش های عمرانی، و اقتصادی این استان شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که بر اساس برآوردها ، میزان خسارات ناشی از وقوع سیل اخیر در این استان در بخش های مختلف رقمی افزون بر 10 هزار میلیارد ریال است.
علی محمد احمدی افزود: این میزان خسارت در بخش های مختلف زیرساختی، خدمات، شیلات، مسکن، حمل و نقل، جاده های اصلی و مواصلاتی، دام و طیور، کشاورزی و آب گرفتگی منازل برآورد شده است.

** عمده ترین خسارت ها
در همان ساعات آغازین بارش های سیل آسا خبرها حکایت از بروز خسارات فراوان و حتی جبران ناشدنی در حوزه های مختلف می داد که البته با مدیریت صحیح و حضور میدانی و البته پیش بینی ها و هشدارهای قبلی اوضاع تا حد قابل ملاحظه ای کنترل شد.
بارش سنگین و سیل آسای باران در نقاط مختلف استان گرچه از قبل پیش بینی شده بود و اخطار ها، هشدار ها و تمهیدات لازم از سوی مسئولان اندیشیده شد و حتی دستگاه های عضو ستاد بحران استان نیز در آماده باش کامل در مناطق پرخطر مستقر شده بودند اما با این وجود موجب بروز خساراتی در بخش های گوناگون شد.

** سه روستای بویراحمد تخلیه اضطراری شدند
بارندگی های سیل آسا در روزهای پنجم و ششم فروردین سبب شد که سه روستای پریکدان، مور صفای دشتروم و لیراب کبگیان در این شهرستان تخلیه اضطراری شوند.
بارش های شدید روزهای پنجم و ششم فروردین سبب مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 80 روستای این استان شد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش شدید باران و سیلاب همچنین موجب تلف شدن 190 راس دام عشایر این استان شد.
همچنین سیل و بارندگی های هفته گذشته به 200 بیش از 200 ابنیه عشایری شامل، راه ها، پل ها و دیگر زیرساخت های عمرانی در حوزه عشایر این استان خسارات وارد کرده است.
همچنین رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه از تخریب بیش از 400 کیلومتر از راه های عشایری این شهرستان در بارش هیا سیل آسای نخستین در این شهرستان خبر داد.
سید خداداد اجتهادی با اشاره به اینکه 500 کیلومتر راه عشایری در سه شهرستان کهگیلویه، لنده و چرام وجود دارد، اظهار داشت: 400 کیلومتر از این مسیرها مسدود و ارتباط با عشایر غیر ممکن است.
وی عنوان کرد: بیش از 250 خانوار عشایری در مناطق دچار سیل سکونت دارند.
اجتهادی همچنین تصریح کرد که سیل به بیش از 100 خانوار عشایری این شهرستان خسارت زد.
پس از بارندگی های سیل آسا در پنجم و ششم فروردین روستای «آبیدک» دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد بر اثر رانش زمین محو شد و هیچ اثری از آن وجود ندارد.
این روستا که جمعیت آن کمتر از 20 خانوار می رسید قبل از وقوع حادثه و رانش زمین تمهیدات لازم برای تخلیه آن از سوی فرمانداری بویراحمد، بخشداری مارگون و عوامل امدادی اندیشیده شده بود.
بویراحمد به عنوان بزرگترین شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیلاب های اخیر و رانش و ریزش کوه یک هزار و 300 میلیارد ریال به جاده های این استان خسارت وارد کرد.
محمد نصیری راد اظهارداشت: بر اثر سیلاب و ریزش کوه در بارش‌های اخیر جاده‌های ارتباطی 266 روستا به صورت محدود مسدود شده بود که همه این جاده‌ها به جز 20 مورد از آن ها بازگشایی شدند.
وی با اشاره به اینکه هم اینک 40 دستگاه سنگین و نیمه سنگین و 50 راهدار در حال بازگشایی راه‌ها هستند، افزود: در آخرین بارندگی جاده ارتباطی 40 روستا مسدود شد که از این تعداد 20 جاده روستایی بازگشایی و تلاش می‌شود در چند روز آینده جاده سایر روستاها بازگشایی شود.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان خسارات ناشی از وقوع سیل و بارش های سیل آسا به بخش کشاورزی این استان را افزون بر سه هزار و 200 میلیارد ریال ذکر کرد.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: این میزان خسارات در بخش های مختلف دام و طیور، زراعت، باغات و شیلات بوده است.
وی با اشاره به میزان خسارات وارده سیل اخیر به مزارع پرورش ماهی در سطح استان به ویژه شهرستان های بویراحمد و دنا نیز گفت: بارش های سیل آسا هفته جاری حدود 500 میلیارد ریال به طرح های پرورش ماهی خسارت وارد کرد.
تاج الدینی ابراز داشت: سیل همچنین به بخشی از تاسیسات زیربنایی شامل شبکه های انتقال آب ، جاده های بین مزارع، ساختمان ها، ابنیه و کانال های آبیاری در زمین های کشاورزی خسارت وارد کرد.
وی میزان خسارات برآورد شده در بخش تاسیسات زیربنایی را رقمی افزون بر 900 میلیارد ریال دانست و گفت: حدود 800 میلیارد ریال نیز به بخش دام و طیور خسارت وارد شد.
سطح زیرکشت گندم دیم و آبی و جو دیم و آبی در سال زراعی جاری را به ترتیب 100 و 30هزار هکتار و سطح کل باغ های استان نیز حدود 42 هزار هکتار است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سیل اخیر افزون بر 500 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی در بخش های مختلف آب، راه، جاده، مخابرات و سایر امور زیربنایی در روستاهای این استان خسارت وارد کرد.
حسین جنتی اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام شده از سوی اکیپ های ارزیاب کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیل همچنین حدود 500 واحد مسکونی مناطق سیل زده اعم از شهری و روستایی را تخریب کرده است.
وی تصریح کرد که سیل همچنین به 700 واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرهای استان خسارت وارد کرده و نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.
جنتی بیان کرد که هنوز مصوبه ای در زمینه چگونگی اعطای وام های بلاعوض و یا تسهیلات از سوی سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به استان ابلاغ نشده اما با تاکید استاندار کهگیلویه وبویراحمد بررسی ها و حتی مراحل تشکیل پرونده برای خانواده ها و مناطق سیل زده نیز آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به بررسی های انجام شده قرار است برای هر واحد مسکونی تخریبی ناشی از وقوع سیل در شهرهای و روستاهای استان به ترتیب 120 و 100 میلیون ریال بلاعوض پرداخت شود.
وی یادآور شد: همچنین برای واحدهای مسکونی تخریبی در روستاها مبلغ 400 میلیون ریال و شهری نیز 500 میلیون ریال وام با بهره کم پیش بینی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: منازل مسکونی که در اثر وقوع سیل اخیر دچار آسیب شده اند نیز مبلغ 150 میلیون ریال وام کم بهره برای تعیمیر و بازسازی این واحدها پیش بینی شده است.
یکی از خسارت های عمده سیل اخیر در حوزه زیرساخت های جاده ای و راه های ارتباطی استان اعم از اصلی، فرعی و روستاها بود.
بخشی از جاده ارتباطی ملی یاسوج به شیراز در منطقه مله شوره به دلیل رانش و تخریب جاده و همچنین نشست آسفالت از همان روز ششم فروردین مسدود شد، که امکان تردد همچنان برای خودروهای سنگین تا اطلاع بعدی وجود ندارد.
مسدود شدن جاده یاسوج- شیراز از عمده ترین خسارت های ناشی از سیل در این استان بوده که اگرچه با تلاش شبانه روزی راهداران و تاکید استاندار این جاده به طور موقت زیربار ترافیک رفته اما ترمیم و بازسازی مجدد آن به اعتباری افزون بر 100میلیارد ریال نیاز است.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خسارات ها در این محورهای مسدود شده زیاد است.
جاده یاسوج- باغچه سادات به سرفاریاب نیز به دلیل رانش زمین و تخریب بخشی های وسیعی از جاده مسدود شده که تردد به سختی در آن جریان دارد.
بارش های سیل آسای اخیر و سیلاب، تأسیسات آب 296 روستای این استان را تخریب کرد.
فیض الله پاسره مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک آب 288 روستای سیل زده و دچار بحران این استان وصل شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
از یکهزار و 641 روستای کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 470 روستا از تاسیسات آب آشامیدنی سالم برخوردارند.
این میزان معادل برخورداری 90 درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از سیستم آبرسانی است.
979 روستای این استان زیر پوشش نظام بهره برداری ( کنتور گذاری) آب هستند.
بیش از 44 درصد جمعیت افزون بر723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در روستاها ساکن هستند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: سیل اخیر در این استان 2 قربانی در شهرستان‌های باشت و بویراحمد گرفت.
جلال پوران فرد اظهار داشت: یک پسر نوجوان 14 ساله در یکی از روستاهای بخش بوستان شهرستان باشت هنگام تماشای رودخانه فصلی دیروز دوشنبه غرق شد و جان خود را از دست داد.
وی با اشاره به غرق شدگی یک نفر در رودخانه بشار در تنگ سریز یاسوج افزود: این غرق‌شدگی در ساعت یک و 35 دقیقه بامداد امروز چهارشنبه، هفتم فروردین ماه 97 به مرکز ارتباطات یاسوج گزارش شد.
پورانفرد بیان کرد: تکنسین‌های اورژانس از همان دقایق اولیه تماس در محل حادثه حاضر شدند.
وی اظهار کرد: این فرد برای گرفتن ماهی به کنار رودخانه رفته بود که به علت طغیان رودخانه و افتادن در آب ناپدید شد.

خبرهای امیدبخش
** ابلاغ 10میلیارد ریال برای بازگشایی موقت جاده یاسوج- شیراز
معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور در بازدید از محور مسدود شده یاسوج - شیراز نیز مبلغ 10 میلیارد ریال برای بازگشایی موقت این جاده اختصاص داد.
عبدالهاشم حسن نیا به همراه علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از 2 روز از مسدود شدن جاده یاسوج - شیراز و به دلیل اهمیت این محور شریانی از نزدیک در جریان ابعاد خسارات وارده قرار گرفت.
وی تصریح کرد: جاده یاسوج - شیراز یکی از محورهای اصلی و شریانی کشور محسوب می شود و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری برای بازگشایی کامل این جاده و همکاری با مسئولان اجرایی استان از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.
وی یادآور شد: هیچ گونه مشکلی برای تامین اعتبار عملیات راهداری و ایجاد راه میان بر و موقت و همچنین بازگشایی کامل این محور وجود ندارد.
جاده ارتباطی یاسوج - شیراز سرانجام پس از گذشت یک هفته در روز 12 فروردین امسال و با تاکید و بازدیدهای میدانی و حضور مستمر استاندار بازگشایی موقت شد.
با تلاش شبانه روزی راهداران کهگیلویه و بویراحمد جاده ارتباطی یاسوج - شیراز پس از هفت روز با ایجاد یک کنارگذر بازگشایی موقت شد.
عملیات بازگشایی موقت این جاده ارتباطی به پایان رسیده و هم اینک تردد در این محور جریان دارد.
با توجه به گرم شدن هوا و ذوب شدن برف ها امکان ریزش کوه و سنگ از بالادست جاده حتی با مساعد شدن شرایط جوی طی روزهای آینده همچنان وجود دارد.
راه‌ ارتباطی بیش از 100 روستا در این استان که به سبب بارش باران سیل آسا و شرایط جوی نامساعد مسدود شده بود با تلاش دستگاه های امدادی و خدمات رسان بازگشایی شدند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بارندگی های اخیر 2 هزارو 800 خانوار که دچار حادثه شده بودند در سطح شهرستانهای مختلف استان امداد رسانی شده است.
امداد رسانی به این خانواده ها در مناطق مختلف به صورت بالگرد و زمینی بوده است.
وی بیان کرد: با همکاری مدیرکل ورزش و جوانان سالن های ورزشی برای اسکان اضطرای در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.
جهان بین تصریح کرد: در مناطق زیلایی، لوداب، منطقه آجم و رود ریش کهگیلویه و پیچاب باشت به دلیل اینکه ارتباطی زمینی برقرار نبود از ظرفیت بالگرد هوانیروز و هلال احمر برای امداد رسانی استفاده شد.
وی بیان کرد: در هفته اخیر 15 سورتی پرواز به این مناطق برای امداد رسانی انجام شد.
جهان بین تصریح کرد: در این عملیات بسته های غذایی یک ماهه در اختیار آنها قرار گرفت.
وی اضافه کرد: 74 تیم امدادی با تجهیزات کامل بصورت آماده باش در حال خدمات رسانی به مردم و سیل زدگان در استان هستند.
جهان بین تصریح کرد: از این تعداد 20 تیم سیلاب برای خدمات رسانی بهتر به سیل زدگان به حالت آماده باش هستند.
توزیع بسته های غذایی و حمایتی بین روستاهای سیل زده این استان همچنان با جدیت ادامه دارد و حتی در مناطقی از جمله در بخش لوداب که ارتباط زمینی با آنها به سختی امکان پذیر است، به صورت پیاده و با استفاده از چهارپایان محمولاه های ارسالی بین روستاهای سخت گذر توزیع می شود.
بخش لوداب به مرکزیت شهر «گراب» با جمعیتی افزون بر 14هزار نفر در حدود 60 کیلومتری غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
روز پنجشنبه گذشته چهاردهم فروردین 1398 نیز عوامل امدادی و نیروهای جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد بسته های غذایی و اقلام مورد نیاز مردم سیل زده روستاهای لوداب را به شهر گراب مرکز این بخش ارسال کردند که برای توزیع آنها بین روستاهای سخت گذر و گرفتار در سیل مجبور شدند محموله های ارسالی را برپشت چهارپایان حمل کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد این بسته های غذایی توزیع شده بین روستاهای لوداب بویراحمد را شامل پوشاک، مواد غذایی، پتو و چادر ذکر کرد.
سید امان الله جهان بین تصریح کرد: توزیع بسته های غذایی بین مناطق سیل زده تا رفع کامل مشکلات آنها ادامه دارد.
وی تصریح کرد: اولویت با مناطق به ویژه روستاهایی است که امکان دسترسی زمینی به آن مناطق همچنان به سختی امکان پذیر است.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا نیز گفت: مردم در برخی مناطق سیل زده همچنان با مشکل مواجه هستند و توجه و امدادرسانی به آنان تا رفع کامل مشکلات باید ادامه یابد.
غلام محمد زارعی با تقدیر از نیروها و عوامل امدادی و سایر دستگاه های خدمات رسان و مدیریت بحران استان برای کنترل و کاهش خسارت های ناشی از بارش های سیل آسا ، گفت: برخی مناطق ارتباط تلفنی قطع است و جاده دسترسی آنها نیز به دلیل باران های سیل آسا به شدت تخریب شده و تردد به سختی امکان پذیر است.
وی تصریح کرد: برخی مناطق نیز با مشکل تامین آب آشامیدنی به دلیل تخریب شبکه های انتقال آب، مواجه هستند که دستگاه های خدمات رسان و اتفاقات شرکت آبفای روستایی نیز با جدیت در پی رفع این مشکل هستند.
زارعی با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم محسوس نیست.
وی ادامه داد: بیش از 600 روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آنها زیر 20 خانوار جمعیت دارند.
زارعی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان بویراحمد همواره نبود جاده ارتباطی مناسب بوده که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه ها نیز تسهیل خواهد شد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 618 میلیمتر باران از اول مهرماه تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسیده که 94میلیمتر آن مربوط به بارندگی های فروردین بوده است.
اکبر خدری افزود: مجموع بارش های ثبت شده سال زراعی گذشته در ایستگاه هواشناسی سد کوثر 210 میلیمتر بوده است.
وی بیان کرد: 45 میلیون متر مکعب آب سد کوثر امسال پس از هماهنگی با مسئولان شهرها و روستاهای اطراف و اطلاع رسانی به دامداران،کشاورزان و مسافران نوروزی در بهار امسال رهاسازی شد.
همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای امداد رسانی و توزیع بسته های غذایی 41 سورتی پرواز از سوی بالگرد جمعیت هلال احمر به مناطق سیل زده تاکنون انجام شده است.
سید امان الله جهان بین اظهار داشت: در سیلاب های اخیر به چهار هزار و 166 نفر توسط هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد امداد رسانی شد.
وی افزود: تعداد 105 روستا از جمله آبریگون، امامزاده جعفر، آرو، آبشیرین، بی بی جان آباد، دیشموک، کلات، چنگلوا، جلاله، بهرام بیگی، توگبری، فارتق، نسه کوه، تنگ سوخته، سیلو کلوار، برد پهن، موردراز، لیراب،مورون، کاکان، حمزه خانی، اسفندان و دیگر روستاها در سیل و بارش های شدید این استان آسیب دیدند.
جهان بین بیان کرد: در این مدت 967 بسته مواد غذایی یک ماهه در میان سیل زدگان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد.
وی عنوان کرد: تعداد افراد حادثه دیده در سیل اخیر استان چهار هزار و 168 نفر و تیم های عملیاتی هلال احمر 53 مورد و تعداد نیروهای امدادی 127 مورد بوده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سیل اخیر 137 چادر و 627 پتو و دیگر اقلام ضروری در میان سیل زدگان این استان توزیع شد.
حضور مقامات کشوری در استان کهگیلویه وبویراحمد اگرچه در ایام وقوع سیل کمرنگ تر نسبت به سایر استان های سیل زده بود اما بسیاری از مقامات کشوری و لشکری مرتب طی تماس های تلفنی با علی محمد احمدی استاندار و سایر مسئولان در جریان اوضاع و وضعیت استان قرار می گرفتند.
البته منطق ایجاب می کرد که مناطق و استان هایی که در معرض خطر و خسارات حتی جانی بیشتری بودند در اولویت برای حضور مقامات کشوری و لشکری قرار گیرند ضمن آنکه دولت بارها نسبت به جبران خسارات سیل در هر نقطه ای از کشور اعلام آمادگی کرده بود.
بر اساس آمار سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ، میانگین میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی 97-98 تاکنون 856.6 میلیمتر بوده است.
 کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: میزان بارندگی سال زراعی 97-98 به ترتیب در یاسوج 1186.6، سی سخت 1051.2، دهدشت 810.1، امامزاده جعفر 740.9، دوگنبدان 666.3، لیکک 684.3 میلیمتر بوده است.
ولی بهره مند افزود: تفاوت نسبت به میانگین بلند مدت همه ایستگاه ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین بلند مدت جلوتر هستند.
وی تصریح کرد: میانگین میزان بارندگی مدت مشابه (سال گذشته) در این استان 197.3 میلیمتر بوده است.
بهره مند تاکید کرد: میانگین بلند مدت بارش در تاکنون در این استان 483.3 میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد 373.3 میلیمتر است.
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران میانگین بارندگی در سال زراعی 97 و 98 را در کهگیلویه و بویراحمد 927 میلی متر اعلام کرده است.
لرستان با 939 میلی متر پربارش ترین استان کشور در سال زراعی جاری بوده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درصد تفاوت بارندگی سال زراعی جاری نسبت به کل بارندگی بلند مدت در این استان 65 درصد بوده است.
بهره مند ابراز داشت: میانگین سال زراعی بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد نیز 528.2 میلیمتر بوده است.
سال هایی که کمتر از میانگین بلند مدت در منطقه ای باران ببارد را خشکسالی و بیشتر از این میانگین را ترسالی می خوانند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
تنظیم گزارش : حمید جهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار