کد خبر: ۷۳۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 14 April 2019

 24 سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد ،چهار دولت دراین زمان طولانی از مردم رای گرفته و هر کدام تلاش کرده این جاده را به پایان برساند اما این جاده همچون کلافی سردرگم از این دولت به دولت بعد پاس داده می شود.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال 1373رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد یک سال بعد عملیات اجرایی این جاده در سال 74 آغاز شد .
همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از 10سال طول بکشد اما گذشت 24سال از شروع عملیات ساخت آن داد مردم را هم درآورده است.
مسیر اصلی پاتاوه - دهدشت به طول 137 کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - یاسوج ،بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است.
با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین 60 کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه ، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر ، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان 270 کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن ، شش بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا ، بخش های مارگون و لوداب در شهرستان بویراحمد و بخش های چاروسا و دیشموک درکهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت با توجه به عبور از دامنه های کوهستانی زاگرس میانی فاقد هرگونه معارض اجتماعی است و کمترین خسارت را به بخش کشاورزی نیز وارد می کند.
این جاده علاوه بر خارج نمودن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست ، ارتباط 2 بخش دیشموک ، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان متصل می کند .
به گونه ای که فاصله کنونی 300 کیلومتری بخش دیشموک و فاصله 280 کیلومتری بخش چاروسا و فاصله 240 کیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مرکز استان را به ترتیب به 190 ، 170 و 140 کیلومتر کاهش می دهد.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است .
عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول 75 کیلومتر یکی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود که در آینده از قطب های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.
این مسیر طوری طراحی شده است که در عبور از استان تعداد زیادی از روستاهای شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه را پوشش می دهد و از محرومیت خارج می کند.
با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت ،400 روستا با 100 هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت می گیرد.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال 74 شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب 26 و 20 کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب 28 و 63 کیلومتر است.
13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالای دهانه 16 متری در این جاده طراحی شده است.
قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سر چنار در سال 87 نیز به بهره برداری اولیه رسید.
قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.

سرانجام جاده ملی پاتاوه - دهدشت چه می شود؟


قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت 63 کیلومتر طول دارد و دارای 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر است .
قطعه دوم این جاده به طول 28 کیلومتر اردیبهشت سال 97 به بهره برداری رسید.
24 سال است هر ساله تعداد زیادی از مسئولان استانی و ملی از مراحل ساخت این جاده ملی بازدید می کنند و از سال 92 تاکنون مسئولان استانی و کشوری بارها از بهره برداری آن خبر داده اند ولی همچنان روند لاک پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.
مسئولان قرار گاه خاتم، وزیران دولت در ادوار مختلف، نمایندگان مجلس و تعداد زیادی مسئولان کشوری و استانی و در آخرین بازدید وزیر راه و شهرسازی هفته پیش از این جاده بازدید و هر کدام قولی برای بهره برداری هر چه سریع تر آن داده اند.
در نشست هفته گذشته شورای مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد سخنان نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی حکایت از بی توجهی مسئولان به این طرح داشت.
عدل هاشمی پور که بهره برداری از این جاده برای او به یک دغدغه تبدیل شده است ،گفت: شرم آور است که بعد از سالها در مورد این طرح صحبت شود.
وی با کنایه به وزیر راه گفت که چرا جاده‌ ملی پاتاوه - دهدشت سالی 6 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کدام طرح راه سازی در کشور بهره برداری از آن مانند این جاده این قدر طولانی شده است.
هاشمی پور تاکید کرد که وزیر راه و شهرسازی تعهد کند این جاده ملی در زمان مسئولیت خودش به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی نیز طرح ملی پاتاوه - دهدشت را یکی از جاده های دارای اولویت دولت دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند این طرح در دوران مسئولیت وی به بهره برداری برسد.
وی به نمایندگان و مسئولان استان تاکید کرد که روند اجرایی ساخت این جاده نباید متوقف شود و با همکاری مسئولان قرارگاه خاتم یک مجری مجرب برای تسریع در روند اجرایی آن انتخاب خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در بازدید از این جاده گفت: جاده پاتاوه -دهدشت مشکلی در زمینه اعتبار ندارد و در صورت شتاب بخشی از سوی پیمانکار، تا شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسید.
علی محمد احمدی اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبری سال گذشته افزون بر یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار به طرح ملی جاده پاتاوه- دهدشت ابلاغ کرد کرد ولی با این وجود و تامین اعتبار لازم، مجری و پیمانکار همچنان در انجام تعهدات خود نسبت به اجرای طرح کوتاهی می کنند.
وی عنوان کرد: برغم پیگیری ها، مکاتبات فراوان و نشست حضوری با مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری طرح ملی پاتاوه - دهدشت و قول مساعد برای شتاب بخشی، اما همچنان روند اجرای آن در قطعه سوم کند و ناراضی کننده است.
مجموع پیشرفت فیزیکی قطعه سوم به طول 63 کیلومتر به عنوان سخت ترین قطعه این جاده بالای 78درصد است که همچنان 33 کیلومتر آن باقی مانده است.
احمدی تصریح کرد: مسئولان قرارگاه و پیمانکار طرح بهانه کمبود اعتبار را در سال گذشته دلیل روند کند اجرای طرح اعلام کردند که دفتر مقام معظم رهبری مبلغ یکهزار و 100 میلیارد ریال در دو مرحله به این طرح ملی اختصاص داد.
افزون بر 2 هزار میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان در مرداد سال 1396 و یکهزار و 110 میلیارد ریال نیز در سال گذشته نیز توسط دفتر رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشی در ساخت و تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری جاده ملی در حال ساخت پاتاوه - دهدشت افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون همین مبلغ برای آن هزینه شده است.
احمدی حجم خاکبرداری و خاکریزی در این جاده را به ترتیب افزون بر 16 و چهار میلیون متر مکعب دانست و گفت که بیش از 407 دستگاه پل بزرگ و کوچک در این جاده ملی اجرایی و عملیاتی شده است.
طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت یکی از مهمترین و بزرگترین طرح های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد و از جاده های شریانی در کشور محسوب می شود که اکنون طولانی شدن روند اجرای آن به ویژه قطعه سوم آن موجب حیرت تعجب مردم منطقه و کارشناسان شده است.
آیا قول مسئولان برای بهره برداری از این طرح ملی در سال جاری عملی می شود؟ 11ماه دیگر از امسال مانده است .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
هزینه هر کیلومتر جاده چقدر میشود ؟؟؟؟؟ تا کنون هر کیلومتر آن 4.5 میلیارد هزینه داشته و هنوزم تکمیل نمیباشد ،،، دزدی از این هم واضحتر میشود ؟؟؟ بازرس ویزه مقام معظم رهبری ورود کنند و دزدان را به قوه قضائیه معرفی کنند ؟؟؟؟؟ بعد از 26 سال هنوز به اتمام نرسیده ،،،، جالبه واقعا ؟؟؟؟ مملکت اینقدر بی در و پیکره ؟؟؟؟ این دزدان بیت المال دزدی خود را بصورت افتخار جلوه میدهند ؟؟؟؟؟؟؟ میبایست همین الان قوه قضائیه ورود کرده و اموال دزدیده شده را از حلقومشان بیرون بکشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار