نمایندگان مجلس شرایط نامزدهای انتخابات را تصویب کردند تا با اعلام حداکثر سن ، برخی از گزینه ها که ترس از نداشتن شرایط جدید را داشتند اکنون گردنه مهمی را به راحتی پشت سر بگذارند.
کد خبر: ۷۳۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 15 April 2019
در حالی که امسال ، سال انتخابات مجلس است و سیاسیون کهگیلویه و بویراحمدی کم کم خود را مهیای ورود به کارزار می کنند ، نمایندگان مجلس شرایط نامزدهای انتخابات را تصویب کردند تا با اعلام حداکثر سن ۷۵ سال برخی از گزینه ها که ترس از نداشتن شرایط جدید را داشتند اکنون گردنه مهمی را به راحتی پشت سر بگذارند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - دوشنبه -۲۶فروردین- مجلس و در جریان بررسی ماده ۱۲ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط عمومی و اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند.

بر این اساس نمایندگان در این ماده شرایط عمومی نامزد‌های انتخابات را اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛ سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی؛ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛ عدم محجوریت؛ عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی را از شرایط نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.

جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛ عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛ عدم وابستگی به گروه‌های غیر قانونی؛ عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛ عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان از دیگر شرایطی است که نمایندگان برای نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۲ این قانون، منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است، عدم‌ احراز به اقدام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می‌شود.

در تبصره ۲ این ماده بیان شده است: داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.

براساس تبصره دیگری از این ماده، منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزش‌های اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

با رای امروز نمایندگان، اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می‌باشند.

همچنین افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می‌باشند.

**شرایط اختصاصی نامزد‌های انتخابات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این ماده داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دارای ارزش استخدامی معادل کارشناسی ارشد یا معادل آن و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار دولتی، خصوصی و عمومی به تأیید بالاترین دستگاه مربوط در بخش دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی و اتاق‌های مربوط در بخش خصوصی را از شروط اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.

نمایندگان همچنین حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛ عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات حسب مورد به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون را از شرایط اختصاصی نامزد‌های انتخاباتی دانستند.

بر اساس مصوبه امروز نمایندگان، ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در اسناد سجلی است و تغییرات بعدی، به استثنای تغییرات ناشی از حکم قضائی، ملاک عمل نمی‌باشد.

نمایندگان همچنین در تبصره دیگری تصویب کردند: هیات‌های اجرایی و نظارت موظفند شرایط فوق در این قانون را برای کاندیدا‌ها از مراجع ذیربط استعلام کنند.
براساس تبصره دیگری در صورتی که هیات اجرائی نامعتبر بودن مدارک ارائه شده توسط داوطلب را در هنگام ثبت نام احراز نماید، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی می‌شود.
دستگاه‌ها و مراجع ذی صلاح جهت صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده موظفند از زمان صدور دستور شروع انتخابات، حسب درخواست متقاضیان حداکثر ظرف مهلت ۱۰ روز، گواهینامه‌های مزبور را صادر و در مهلت قانونی و کافی پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده ۴۵ این قانون به درخواست کننده تحویل دهند و در بانک اطلاعاتی خود جهت استعلامات مراجع اجرایی و نظارتی ثبت نمایند.

بر این اساس، مراکز ثبت نام در وزارت کشور و واحد‌های تابعه آن با دریافت مدارک، اسناد و سوابق مذکور به افراد مراجعه کننده جهت ثبت نام رسید ارائه می‌نمایند. اطلاعات ثبت نام و نسخه‌ای از مدارک واصل شده بلافاصله به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار