کد خبر: ۷۳۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷ 23 April 2019
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: به علت بدهی حساب کارخانه آجر مروارید دهدشت از سوی شرکت گاز استان مسدود شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، نخستین جلسه اضطراری ستاد تسهیل استان برای کارخانه آجر دهدشت در دی ماه سال گذشته به عنوان تنها واحد صنعتی بزرگ شهرستان کهگیلویه برگزار شد.
این کارخانه با بیش از 3هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سرمایه گذار غیر بومی در شهرستان کهگیلویه به عنوان محرومترین نقطه استان راه اندازی شده است.
کارخانه نماسازان مروارید معروف به کارخانه آجر دهدشت روزانه در سه شیفت و هر شیفت با 120 نفر فعالیت می کند.با این حال این واحد به دلایلی در پرداخت هزینه برق، گاز و اقساط تسهیلات بانکی دچار مشکل شد.
شرکت گاز استان به رغم آنکه در دو سال گذشته بیش از پنج بار به این کارخانه برای تقسیط و یا پرداخت معوقات فرصت داده بود، اقدام به شکایت از کارخانه آجر برای وصول مطالبات خود کرد.
در نهایت کارگروه ستاد تسهیل برای حمایت از این واحد تولیدی مصوباتی داشت که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به موانع و مصوبات گفت: قرار شد دستگاه های طلبکار تا دو ماه آینده هرگونه اقدام قضایی و اجرایی برای وصول مطالبات معوق خود را متوقف کنند تا این موضوع در کارگروه کشوری بررسی شود.
جعفر گوهرگانی ادامه داد: همچنین کارخانه آجر دهدشت موظف شد تا زمان تعیین تکلیف در کارگروه کشوری ،تمامی هزینه های جاری خود را بپردازد.
معاون اقتصادی وزیر کشور هم در سفر دی ماه خود به کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: هیچ مدیری حق ندارد با تصمیم انفرادی و به بهانه یک ماده یا تبصره واحد تولیدی را تعطیل کند .
بابک دین پرست با بیان اینکه دوره مامورم و معذور گذشته است، افزود: حالا همه مسئول هستند و مسئولان فقط اجازه دارند با دزد و متخلف برخورد کنند اما حق تعطیلی هیچ بنگاه تولیدی را ندارند.
دارا فرامرزی روز دوشنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان بدهی کارخانه اجر اظهار داشت: سال گذشته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شده بود که شرکت‌ گاز تا تعیین تکلیف موضوع بدهی‌های کارخانه آجر از اقدامات قضایی و اجرایی علیه این واحد تولیدی خودداری کند.
وی با اشاره به اینکه کارخانه اجر بزرگترین واحد تولیدی کهگیلویه نقش مهمی در رونق تولید منطقه دارد گفت: نیاز است با تدابیر لازم این مصوبه از سوی مسئولان استانی اجرایی شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از شرکت نماسازان مروارید حمایت خواهد کرد.
جعفر گوهرگانی حمایت از سرمایه گذاران بخص خصوصی را ضروری دانست و گفت: مدیرعامل کارخانه اجر 300 یا 400 میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری کرده که شایسته این گونه برخوردها نیست.
وی تاکید کرد: شرکت گاز باید طبق مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حساب این شرکت را باز کند.
گوهر گانی اضافه کرد: مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید طبق مکاتبه دادستان کشور لازم‌الاجرا است.
وی گفت: در صورت عدم همکاری شرکت گاز این موضوع در کارگروه صیانت از تولید مطرح شود.
گوهرگانی با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلاتی برای فاز دوم این طرح عنوان کرد: با تخصیص این میزان اعتبار همه بدهی‌ها در سال اول یا دوم پرداخت خواهد شد.
وی عنوان کرد: باید سرمایه گذار با برنامه ریزی نسبت به پرداخت معوقات خود نیز با نهادهای خدمات رسان همکاری کند.
گوهرگانی با تشکر از شرکت برق شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: مطالبات شرکت برق از میزان مطالبات گاز بیشتر بوده ولی همکاری کردند.
ساخت طرح بزرگ تولید آجر و سفال دهدشت دی ماه سال 1388 با مشـارکت بانک صنعت و معـدن در استان کهگیلویه و بویراحمد و در یکی از مناطق توسعه نیافته شهرستان کهگیلویه آغاز شد.
این کارخانه در زمینی به مساحت 230 هزار مترمربع با سرمایه گذاری ارزی به مبلغ 10 میلیون یورو و سرمایه گذاری ریالی به مبلغ 250 میلیارد ریال ساخته شده است.
خط اول تولید این کارخانه با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا مرداد 95 با ظرفیت تولید 150 هزار تن آجر و سفال در سال راه اندازی شد .
فاز دوم کارخانه آجر و سفال دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با 2 میلیون یورو سرمایه گذاری شهریوری سال گذشته نیز راه اندازی شد.
ظرفیت تولیدی فاز دوم کارخانه اجر دهدشت 600 تن در روز است و تا 750 تن در روز قابل افزایش است.
تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان 643 واحد است که 572 مورد از این تعداد فعال هستند.
میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده این استان افزون بر 6 هزار و 64 میلیارد ریال است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.
بر اساس آمارها بخش صنعت، 36 درصد سهم اشتغال این استان را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار