کد خبر: ۷۳۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 28 April 2019
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل 75 درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده های این استان تاثیر گذار است.

سرهنگ بهنام ویسی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می کند.
وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.
سرهنگ ویسی پور بیان کرد: افرادی که گواهی ندارند و یا هنوز به سن قانونی نرسیده اند بدون اطلاع خانواده هایشان زمینه ساز بسیاری از تصادفات اخیر کهگیلویه و بویراحمد در یک ماه اخیر امسال بوده اند.
وی وضعیت نامناسب راه ها و جاده ها را یکی دیگر از عوامل حوادث جاده ای عنوان کرد و یادآور شد: راه ها و جاده ها به عنوان یکی از مهمترین علت های ایجاد حوادث جاده ای به شمار می روند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.
وی افزود: بخش قابل توجهی از تصادفات آستانه سال 98 در این استان در نقاط حادثه خیز و به سبب نقص جاده ای و بیشتر در معابر کم عرض بوده است.
سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: برای کاهش میزان تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد چهارخطه کردن جاده ها و جداکننده های فیزیکی بسیار موثر خواهد بود.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محورهای حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال 3 فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.
وی بیان کرد: این جاده بافت روستایی داشته و دارای عرض کمی است که با توجه به ترافیک زیاد و عبور مسافران زیادی از شهرهای چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از این جاده، پاسخگوی این حجم ترافیک نیست.
سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تجهیزات الکترونیکی از جمله دوربین های پایش تصویری است که بتوان بر رفتار رانندگان نظارت کرد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: رانندگان غیر حرفه ای و ناآشنا به معابر برون شهری با بی احتیاطی و سرعت بسیار زیاد زمینه ساز بروز چنین تصادفاتی می شوند.
وی تصریح کرد: هم اینک تصادفات کهگیلویه و بویراحمد به سمت راه های روستایی کشیده شده و بیشتر تصادفات موجود واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده بوده است.
سرهنگ ویسی پور یکی دیگر از دلیل های تصادف های جاده ای و مرگ در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را بی کیفیت بودن و ناایمن بودن برخی از خودروها دانست که بیشتر آن ها قدیمی و فرسوده هستند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از افراد نیز از بستن کمربند ایمنی امتناع می کنند که این خود نیز زمینه ساز بروز مرگ رانندگان در حوادث می شود.
وی ابراز داشت: در سال 97 برخی از نقاط حادثه خیز از جمله پیچ های عبدالخانی در گچساران و دوراهی سپیدار تا تنگاری با چهار خطه کردن رفع شدند.
هم اینک اولویت رفع نقاط حادثه خیز در این استان با کمربندی یاسوج، پل تلگاه سه ریز و کریک و همچنین جاده یاسوج به چرام است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر جاده ارتباطی اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است.
این استان بیش از 40 گردنه خطرناک و حدود یک هزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار