روز گذشته کلیپی در شبکه های مجازی منتشر شد که در این کلیپ برخی دانشجویان با پوشیدن لباس محلی در حال رقص محلی هستند. 
کد خبر: ۷۴۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ 02 May 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از روز گذشته کلیپی در شبکه های مجازی منتشر شد که در این کلیپ برخی دانشجویان با پوشیدن لباس محلی در حال رقص محلی هستند. 
دانلود
 ساعاتی پس از پخش این کلیپ ، برخی موضع گیری ها از طرف برخی تشکل ها و نهادها گرفته شد اما مهمترین واکنش ها مربوط به دو بیانیه یکی محکومیت از طرف سپاه فتح استان بود و دیگری از طرف خود دانشگاه یاسوج!
شجاعت و شهادت طلبی خصلت مردم کهگیلویه و بویراحمد است نه رقاصی
روابط عمومی و تبلیغات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن شکسته شدن حریم مقدس دانشگاه و آلوده شدن به مطرب گری و رقاصی آن هم به صورت مختلط هشدار داده است كه اجازه داده نمی شود عده‌اي درمحيط مقدس دانشگاه با لگد مال کردن فرهنگ اسلامی به اهداف خود دست يابند.
در اين بيانيه آمده است : در روزهاي اخير فضاي مقدس و اسلامی نهادی که سرای علم آموزی است و در اسلام جایگاه ویژه ای دارد آلوده به گناه شده است .
در این بیانیه اتفاقات اخیرجشن اقوام در دانشگاه یاسوج را مایه نگرانی از هدف و مسیر دانشگاه دانسته و بیان کرده است : این امر موجب ناراحتی همگان به خصوص مردم دلیر ، انقلابی ، ولایت مدار و همیشه در صحنه استان شده است.
اضافه شده است کسانی که این عمل پلید و به دور از شان انسانی و اسلامی  را ایجاد کرده اند حرمت انساني را نيزمورد حمله قرار داده اند.
روابط عمومی و تبلیغات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه شجاعت ، ولایت مداری،شهادت طلبی ، ایثار ، شجاعت و حضور همیشه در صحنه های مختلف از نماد های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد به شدت این عمل غیره شرعی و رقاصی مختلط در دانشگاه یاسوج را محکوم کرده است . 
همچنین آمده است: دانشگاه باید آینده ساز باشد تا بتوانند نقش برجسته خود را در جامعه ایفا کنند نه اینکه محل و مطرب خانه ای برای انجام عملی گناه در فضایی مقدس باشد .
در این بیانیه تاکید شده است : دانشگاه باید به موضوع مهم سلامت با تعریف جامع آن (سلامت جسم، روان و سلامت اجتماعی- معنوی) بپردازد و سلامت را از اصلی ترین معیارهای جوامع پیشرفته تلقی کند.
در بیانیه روابط عمومی و تبلیغات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تاکید به سخنان مقام معظم رهبری دامت برکاته گفته شده است : به علم اهمیت دهید. کلید اصلى بازکردن قفل هاى گوناگون، اهمیت‏ دادن به علم است. البته در کنار آن، این امر بدیهى را هم باید در نظر داشته باشید که علم و عالم، همان قدر که مى‏توانند مفید باشند، مى‏توانند مضر هم باشند. اگر کسى که علم در وجود او هست، تقوا و پرهیزگارى و امانت و صداقت در او نباشد، مى‏تواند موجود مضرى باشد، مى‏تواند علیه کشور و مصالح کشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد. بنابراین، در کنار علم، فرهنگ و تزکیه و اخلاق و معنویت هم لازم است، در این هیچ شبهه نکنید. حرکتهایى (را) که (برخى) انجام مى‏ دهند براى این‏که محیط دانشگاه و دانشجو را محیط بى‏ دینى و بى ‏معنویتى کنند، به نظر من گرچه یک مقدارش از روى غفلت است، اما یک مقدارش هم حساب‏ شده است.( مقام معظم رهبری)
همچنین با بیان فرازی از امام خمینی (ره ) اورده است :یکی از انتظارات امام خمینی (ره) در بعد انسان سازی از دانشجویان ، تزکیه نفس است ، شاید بتوان این امر را بدین صورت تعبیر نمود که دانشجو با توجه به رسالتی که در جامعه بر عهده دارد ، ضروری است در مرحله نخست درون را بنگرد و نفس خویش را مهار کند . گو اینکه نفس به اسب سرکشی می ماند که موجب هلاکت انسان می شود . لذا که حضرت امام (ره) خطاب به دانشجویان می فرمایند :کوشش کنید که هر قدمی که برای علم بر می دارید ، برای عمل ظاهری و برای اعمال باطنی ، ایجاد تقوی در خودتان ، ایجاد استقامت ، امانت در خودتان بکنید که وقتی از دانشگاه ان شاً الله بیرون می آیید یک انسانی باشید که هم معلومات داشته باشید و هم امانت دار باشید ..... نفس خود را مهار کرده باشید .»

بیانیه دانشگاه یاسوج در محکومیت حرکت مشکوک در جشنواره اقوام، فرهنگ و هنر ایران زمین
اما در حالیکه هجمه انتقادات متوجه دانشگاه یاسوج بود ، این دانشگاه خود از حرکت صورت گرفته انتقاد و طی بیانیه ای آن را محکوم کرد.
متن بیانیه:
در آستانه ضیافت الله رمضان، درحالی اعیاد مقدس شعبانیه و آغاز سال نو و رویش دوباره طبیعت را پشت سر می گذاشتیم که به مناسبت های متنوع هفته از جمله گرامیداشت خوابگاههای دانشجویی، هفته جوان، هفته سلامت، هفته معلم و ... و بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارتخانه متبوع و در راستای برنامه های پیشنهادی به مناسبت های مختلف یادشده و برای ایجاد فضای نشاط و امید در جوانان این مرز و بوم که در کلکسیونی از اقوام مختلف ایرانی در دانشگاه یاسوج گردهم آمده اند و همنشینی مسالمت آمیز و زیبایی از فرهنگها، رسم و رسوم، عادتها، هنرها و پوشش های گونه گون و صنایع دستی بسیار هنرمندانه، دانشجویان دانشگاه یاسوج از استانها، فرهنگها و اقوام مختلف را برآن داشت تا کاملا دانشجویی و با هزینه خودشان، این کلکسیون رنگارنگ را در محل تحصیل شان به نمایش بگذارند. 
بی شک فرهنگ اصیل دینی و ایرانی که ملهم از آموزه های دین مقدس اسلام و پیام آور رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی «صلی الله علیه و آله و سلم»، آنقدر غنی است که نه تنها به پرورش روح، جان و امور معنوی تکیه دارد بلکه از پرورش جسم و روان و تربیت آن غفلت نکرده و آنرا مقدمه جانهای متعالی در نظر داشته که عقل سالم در بدن سالم است.
دانشگاه یاسوج بعنوان مکانی علمی، آکادمیک و محیطی فرهنگی به رسالت خویش که تربیت همه جانبه روحی، روانی و جسمی جوانان برای توسعه پایدار در سایه ارزشهای دینی و الهی در جامعه و نظام مقدس اسلامی است خواهد پرداخت و بی شک از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
بدون تردید آنچه در جشنواره اقوام، فرهنگ و هنر و در آستانه فشارهای استکبار جهانی و نقطه عطف تاریخی کشور به تحریک و تحریض قلب های مریض توسط اندک دانشجونماهایی رخ داده نه تنها مردود و محکوم بوده و با غیرت، فرهنگ و شرف تمامی دانشگاهیان دانشگاه یاسوج تغایر دارد که در اسرع وقت رسیدگی و با مسببین برخورد قاطع خواهد شد.
دانشگاهیان دانشگاه یاسوج با همان روح متعالی و تمسک به عروه الوثقی مسلمین جهان حول محور شهر الله رمضان به تزکیه نفس خواهند پرداخت و از سرخضوع به درگاه ایزد منان برای رفع بلایای ارضی و سماوی جامعه اسلامی و برگرداندن شر استکبار زورگوی جهان به خودشان، دست دعا به آسمان بلندکرده و تعالی، ترقی و رشد میهن اسلامی و جوانان برومندش را در سایه حضرت صاحب العصر و الزمان و خلف برحقش مقام معظم رهبری و انفاس قدسیه امام و شهیدان والامقام مسالت خواهند کرد و رجاء واثق دارد که این موضوع درسی خواهد شد هم برای جوانان و دانشجویان تا دیگر دچار غفلت و نسیان نشوند و هم برای مسئولین تا بیش از گذشته هشیارتر عمل کنند و در آستانه سال انتخابات همه فعالیتها را هوشمندانه رصد و مراقبت نمایند.
والسلام علی من اتبع الهدی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دیوانه ها
رقصیدن هیچ مشکلی نداره
ضمنا این کلیپ هیچ مشکل خاصی رو نشون نمیده
مشکل از اون افرادیه که به این موارد میگن مشکل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
واقعا این دوستان مشکل دارن . این که رقص محلیه . خاک برسرتون کنند که برهر چیز سنتی گیر میدید تا غربیش جایگزین ان بشه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
چه مشکلی داشت؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
قر زیادی در کمر برخی جوانان خاص خسبیده است که برای "در کردن" یا "آزاد کردن" آن باید فکری کرد. برخی در این اوضاع مملکت اینقدر شاد و بیخیال تشریف دارند که با حرکات دم همه چیز را به تمسخر می گیرند. با وجود بی فایده بودن هر نوع نصیحت به دختر خانم هایی که با این افراد همراهی می کنند باید گفت:
گربه را به رقص آوردند ... "دمشو" به دست آوردن.
روی این بخش "دمش را به دست آوردند" یه کم تامل بفرمایید البته اگه تمرین رقص محلی به شما فرصت داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
واقعا متاسفم که مسئولین وائمه جمعه وسپاه ونظام برای این چیزا بیانیه صادر میکنن وخواستار برخورد قاطع میشن ولی در مقابل مسائل مهمتر مثل دزدی ها واختلاسهاورانتخواری ها ساکت ومنفعل هستند.آقایون مشکلات جوانان این چیزا نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
خدا و بسیجل نخا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
مدت زیادی بود که خبری از استان محروم یسوج نشنیده بودیم و حالا هم که خبری اومده نه در زمینه نانوتکنولوژی بود، نه رباتیک، نه سد سازی، نه پیشرفت در کشاورزی و ...
باعث تاسف است که جوان دانشگاهی یاسوجی به کاری مشغول است که در عروسی ها افرادی بطور فوق تخصصی آنرا اجراء می کنند. الته میکس این حرکات با استعمال مشروب و مواد مخدر را هم بنده در چندین عروسی دیدم که دیگه زیادی گیگی و چندش آور بید.
اگر هم این چند نفر از اهالی یاسوج نبودند توصیه می شود در استان و شهر متبوع خود حرکات نامطبوع انجام دهند. بهرحال هر شهری که برید دستشویی و ... دارد چرا گند خود را به گردن دیگران می اندازی یارو؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
شما را بخدا همین اندک شادی را هم بر جوانان نجیب و پاک دانشچو حرام میدانید؟ مگر چه چیز بدی در این فیلم دیدید؟ دست بردارید از بهانه جویی سر جوانان. چه کسی گفته که فقط شما همه مردم هستید؟؟؟ مملکت درگیر صد بحران خارجی است و شما درگیر چند حرکت آرام و ساده چند جوان معصوم؟
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
برو بابا خودتون را مضحکه عالم کردین گفتیم چی شده این رقص محلی کجاش ایراد داشت چطور در مقابل اینهمه بی عدالتی و دزدی و رانت و قحطی بیکاری وگرانی رگ گردن کلفت نمیکنید
خودتان را بیشتر از این مسخره دنیا نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
بقول لرها، ازنی و مزنی ممولی .....!
در این اوضاع بجای تشویق زنان و دختران که آبرو و حیثیت هر جامعه ای هستند به دم تکون دادن، برو مواظب باش دم این طایفه بر باد نرود، مخصوصا با ساز یک مشت هوس ران
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دریکی از بیانیه ها آمده است: "کسانی که که این عمل پلید وبه دور ازشان انسانی واسلامی ایجاد کرده اندحرمت انسانی را مورد حمله قرار داده اند." یعنی تکان دادن تکه ای پارچه وبالا وپایین کردن دستها عمل پلید ودور از شان انسان است؟ پس به اختلاس هزاران میلیون اموال عمومی وچپاول آن چه می گویید؟شکم های گرسنه وکوکان معصومی که دچار سوء تغذیه هستند را چگونه سیر خواهید کرد؟جواب شرمندگی پدرانی که شب دیروقت به منزل می روند تا چشمشان به چشم کودکان منتظر لقمه ای نیفتد؛ چه کسی می دهد.؟ وافعاً شرم برشما باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
واقعا جای تاسف داره براسیاستمداران کشوربرین خجالت بکشین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
این رقص هیچ مشکلی نداره شما فقط خودتو مسخره کردید اگه زیاد جنم دارید جلویی دزدی هارو بگیرید ن چهار تا جوون که فقط دارن رقص بومی ومحلیشونو اجرا میکنن واقعا متاسف باید بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
مگه این برنامه ها از قبل یک سناریو ندارند.چرا قبل از اجرا مخالفتی نشده.
کلا بحث ودرس تعطیله ودرجه اخر
دختری از زیلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
درود خدمت دوستان عزیز
واقعا جای تاسف داره که مسئولین دزد بی شرف اظهار نظر میکنن.
این ام شد رقص مختلط!!دوتا خانم با چندتا آقا کجاش اشکال داره؟؟
رقص در اصل نوعی نیایش و عبادت است که در دوران اساطیری بجای نمازه و روزه انجام میدادند.
اساطیر خود را در لایه های پنهان شعائر و مناسک رمزآلود باقی می مانند و با رشد عقل بشری نمودهای رنگ به رنگی به خود می گیرند.
در حقیقت رقص های محلی خود نوعی نیایش به درگاه ایزدان ایران باستان بوده است.
Reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
سلام
سالها قبل ( حدود 20 سال پیش) در یک جشن عروسی در روستایی به نام قالند( اطراف بهبهان) حضور پیدا کردم.
در همان جشن عروسی جمع کثیری از مردان و زنان روستا به همین شکل در کنار هم دستمال بازی می کردند و از نسلهای قبل این رسومات بوده و در آینده هم خواهد بود . به نظر من ایراداتی که وارد شد به فقدان اگاهی از رسومات محلی و بومی بر می گردد.
عبد جلیل علوی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
این یک حرکت ضد انقلابی و اشاعه غرهنگ منحت غرب و ضد شونات اسلانی نی باشد که باید هرچه سریعتر ریس دانشگاه محاکمه شود وجای هیچگونه بخشش انقلابی وجود ندارد
اصغرلیاقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
حرکات یک خانم دربین این همه واقعا جای سوال نیست بلخره مرد هستید یانه هرکسی این خانما رو ببینه حرکاتشون ....پس اگرجلو این حرکاتو نگیرند باعث اشاعه فحشاوحرکات تندتر این خانمها میشه بعد شما می تونید کنترل کنید...احسنت به همه اونهایی که موضع گرفتند
Ezat
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
والا بخدا این تکه کلیپپی را که من توی فضای مجازی دیدم هیچ ایرادی نداره و کاملا مطابق رسوم و سنت های اصیل لری است.انصافا لباس محلی زنان قوم لر درهمه جای دنیا بی نظیره چون یه پوشش کامل است .مگرتوی همه عروسی های و جشن های اقوام لر با همین لباس محلی زن و مرد مختلط باهم نیستند.مگرچه اتفاقی تاحالا افتاده.وقتی اسم جشن یا جشنواره محلی میاد قراره مردم چطوری شادی کنند؟این یک فرهنگ اصیل قوم لربوده و هست و خواهدبود.این کجاش با شئونات و فرهنگ لرمغایرت داره؟کجاش بدحجابی و سبک سریه؟نکنه انتظارداریدکه توی جشن بازم مردم بززن توی سر خودشون.بخدا مردم دیگه دل مرده شدن.بخدا مردم دیگه زنده ذلیل هستن.مردم به چی دلشون خوش باشه؟نکنید این کارا را.بزارید مردم لااقل علی الظاهر هم شده صورتشون را سرخ نگه دارند.التماس تفکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
,........ها این کجاش ایراد داشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار