محمد علی وکیلی؛ نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس پس از ادای احترام به مقام شهدای گلگون کفن گلزار شهدای دهدشت، در این مراسم به ایراد سخت پرداخت و گفت:همینکه معلم باشی و در روز معلم، مراسم سالگرد شهادتش باشد به اندازه کافی بهانه سخن دارد.
کد خبر: ۷۴۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 03 May 2019
همایش گرامیداشت مقام شهید دولتخواه و هفده شهید معلم شهرستان کهگیلویه در دهدشت و با حضور پرشور مردم برگزار شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، میهمان ویژه این همایش دکتر محمد علی وکیلی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بود، وی در این همایش هم از مقام شهید و معلم گفت و هم به اوضاع مملکت و به شرایط خاص کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد.

محمد علی وکیلی؛ نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس پس از ادای احترام به مقام شهدای گلگون کفن گلزار شهدای دهدشت، در این مراسم به ایراد سخت پرداخت و گفت:همینکه معلم باشی و در روز معلم، مراسم سالگرد شهادتش باشد به اندازه کافی بهانه سخن دارد.

تربیت یعنی اجاره فکر و نقادی دادن

معلمان ما از رهگذر تربیتشان جامعه ای ساختند که امروز سربلندی و عزت ایران مدیون تربیت آنهاست، تربیت، گفتن مجموعه ای مسائل و یا پاسخ به مجموعه ای از سوالات نیست، تربیت در مکتب انبیاء یعنی بارش سوال، یعنی طوفان سوال، یعنی اجازه دادن بر سوال، یعنی راه سوال را نبستن، یعنی دهان ها را برای انتقاد نبستن، تربیت کردند تا اجازه انتقاد داشته باشند ،تربیت کردند تا اجازه فکر و سوال داشته باشند.

تفاوت معلمی که خود شهید است تا معلمی که شهید پرور است، اینست که طیفی از معلمان نگفتند که راه اینست و بی راهه آن است، بلکه دستها را گرفتند، خود پیشقراول شدند، رفتند و دیگران نیز پشت سر آنان رفتند و این شهدا وجه تمایزشان به اینست.

امروز در عین حال یاد و خاطر شهید اندیشمند؛ شهید مطهری را داریم، و در عین حال روز کارگر، هر دو را تبریک میگوییم.

فرق بین مطهری و شریعتی

در دانشگاهی در مراسم روز معلم دعوت بودم، دانشجویان پرسیدند فرق بین مطهری و شریعتی چیست، من گفتم اینها هر دو جزو راهبران جامعه هستند و جزو مصلحان عصر خویش بودند اما هر کدام تفاوت ها خود را دارد، مطهری از منظر یک عالم درون دینی به دنبال نجات جامعه اش بود و شریعتی از منظر یک عالم بیرون دینی به دنبال نجات جامعه مطبوعش بودم، تجویزهای این دو نیز با این تفاوت رویکرد، تفاوت هایی با هم داشت.

درد شناسی شریعتی قویتر بود اما درد درمانی مطهری قویتر بود، مطهری میخواست از منظر آسمان مساله زمینیان را حل کند ولی شریعتی از منظر زمینی به زمینیان نگاه داشت.

وضع کشور خوب نیست

وضع کشور وضع خوبی نیست، میتوانم ساعت ها پیرامون چرایی وضع کنونی از منظر خودم صحبت کنم، چرا کشور امروز به اینجا رسید و به این روز رسیدیم که جانباز ما باید برای تامین حداقل درمان خود به هرکسی رو بزند، چرا خانواده های کارگر ما اینطورند.

بیکاری درد و مشکل عمده مردم کهگیلویه و بویراحمد/می‌توانستیم کشور را از این وضع نجات دهیم اگر…

چرا مادر شهید ما برای تشییع فرزندش سر خم نکرد اما برای اشتغال فرزند بیکارش سر خم کرد، چرا پدری برای دو دسته گل پر پر شده اش نشکست اما برای تنها فرزند بیکارش امروز شکسته است، میشود دلایل بسیاری برشمرد اما به حرمت این مجلس مراعات میکنم.

اگر روزی فرصت فراهم شد در مجال دیگری خواهم گفت، بعنوان فرزندی از دامان این دیار که دستی در قدرت دارد و بخشی از قدرت را می شناسد باید عرض کنم، وضع کشور زیبنده مردم کشور نیست، دولت روحانی سهمش در وضع کنونی تعیین کننده نیست، اما سهمش در برون برد کشور از وضع کنونی تعیین کننده است، او حتماً مقصر است در ناتوانی بیرون بردن کشور از این وضع اما سهمش در چرایی این وضعیت تعیین کننده نیست.

روی میزان بد بودن وضعیت توافق نظر نداریم و همین شده است که روی حل معضل اشتراکی نداریم، اگر میدانستنیم چقدر بد هست و روی این بد بودن توافق داشتیم حتماً میتوانستیم نجات دهیم.

قانون جامع ایثارگران در سال ۹۷ توسط مجلس تصویب شد

قانون جامع خدمات ایثارگران که سالها بود درمانده بود، خوشبختانه در سال 97 تعیین تکلیف شد و به دولت ابلاغ شد، امیدواریم منابع اجرای این قانون فراهم آید و دولت ملزم به اجرای آن شود.

ما نیازمند شجاعت و تصمیم گیری برای حل مسائل شرکت هستیم، در شرایط فعلی با رفو کردن و اما و اگر نمیتوانیم حلال مشکلات باشیم، ما امروز با حجم مشکلات برجای مانده از 40 سال اخیر هستیم و نیازمند پس گرفتن بخشی از تصمیمات اشتباهمان و اخذ تصمیات نادیده انگاشته داریم.

امروز می گویند شاه کلید مشکلات آمریکاست، میگویند عرب ها و عربستان منابع درآمدی شان را گسیل کردند تا ملت ایران را از پای درآورند، میگویند یک سر قضیه ترامپ است و یک سوی قصه نتانیاهو و بن زاید و بن سلمان است، اینها قسم خورده های علیه ملت ایران هستند، که همگی درست است.

برای احقاق حقوق ملت اسلحه به دست میشویم/با شرایط کنونی مذاکره جواب نمی‌دهد

میگویند باید تکلیف را مشخص کرد، یا باید بجنگیم و یا باید تسلیم شویم، ما میگوییم معادله هرگز اینچنین محصور بین دو انتخاب نیست، راه سومی نیز وجود دارد، در شرایط فعلی بعنوان یک اصلاح طلب که مبنای مذاکره را قبول دارد و آن را تابو نمی داند، احقاق حق ملت یک راهش مذاکره است، آنچنان که یک راهش نیز جنگ است!، اگر روزی احقاق حق ملت نیاز به اسلحه داشته باشد حتماً همه ما اسلحه به دست می شویم، اگر روزی مذاکره نیاز باشد حتماً مذاکره خواهیم کرد.

اما باید عرض کنم امروز، روز مذاکره نیست، با این راهی که آمدیم، با این آرایشی که مشاهده میکنیم، مذاکره منتهی به احقاق حقوق ملت نیست، اما باب مذاکره با ملت ایران بسته نیست، با ملت ایران مذاکره کنید، اگر میخواهیم مقابل دشمنان بایستیم و سربلند بیرون آییم، با ملت مذاکره کنیم، ظرفیت خودی ها را به رسمیت بشناسیم، به ملت اعتماد کنیم، اجازه دهیم همه هم دست شوند و به وحدت و آرمان اولیه برگردند.

اولویت انعطاف و مذاکره با خودی ها و در داخل کشور است/اگر با ملت نرمش داشته باشیم، مجبور به چرخش با دشمن نمیشویم

نمیشود ما بیرون با اینچنین مشکلاتی دست به گریبان باشیم، در داخل هم با مچ گیری و بهانه گیری هر روز صف خودی ها را کم کنیم، نمی شود!

اگر می خواهیم انعطاف نشان دهیم، انعطاف با خودی ها اولویت دارد، اگر می خواهیم نرمش نشان دهیم با ملت نرمش نشان دهیم، اگر با ملت نرمش داشته باشیم، مجبور به چرخش با دشمن نمیشویم.

استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوصیت خاصی شناخته می شود، ممیزی مهم استان، اینست که با رژیم های پیش از جمهوری اسلامی سر ستیز داشته است، با تنها رژیمی که ساخته، جمهوری اسلامی بوده است.

 گلزار شهدای شهرستان کهگیلویه مأمن 419 شهید کلگون کفن است، این مردم از جمهوری اسلامی نمی برند، حتماً مردمی که اینطور سرمایه گذاری کردند از جمهوری اسلامی مایوس نمی شوند.

هر بیکار، تیری است در قلب نظام/افتخار اینست فرزند این دیارم

هر بیکاری که سر در گریبان دارد و افسرده بیکاری است، تیری است در قلب نظام!

استان کهگیلویه و بویراحمد تا مجلس دوم، نماینده از شهرهای دیگر به آن وارد می شد، من بعنوان فرزند این دیار که افتخارم آشنایی با بلوط و زندگی با بلوط نشینان است، امروز نماینده تهران هستم، این تفاوت امروز با گذشته است.

خودمان مانع توسعه شده ایم

در شاخص های دیگر قبل و بعد انقلاب همینطور است، اما همچنان گرد محرومیت بر در و دیوار این استان عذاب آور است.

همچنان برای توسعه موانع خودساخته زیادی پیش رو داریم، همچنان مرغ همسایه پیش برخی از ما لرها غاز است.

این خصلت زشت نردبان ساختن از دیگری برای بالا رفتن خودمان در استان وجود دارد.

همچنان اجماعی که در دیگر استان ها هست و عامل توسعه آنها شده است در این استان وجود ندارد.

اعتراف تلخ دکتر وکیلی

میخواهم اعترافی کنم، بعد از دهه ۷۰ اتفاقی در کشور افتاده و مسیر توسعه را ناعادلانه کرده است و آن هم اینست که توزیع منابع تابع توزیع سرانه مدیریت در کشور است، هر استانی سهم بیشتری از مدیریت ها در کشور را در اختیار دارد در توزیع بودجه نیز سهم بیشتری در اختیار دارد.

حسادت؛ آتش فرصت سوز سرمایه های استان

کهگیلویه و بویراحمد وقتی می‌تواند سهم خود را بگیرد که برخی خصلت ها بد و حسادت آفرین نسبت به هم را کنار بگذارد، حسادت آتش فرصت سوزی از سرمایه های استان است که باید کنار برود.

از موفقیت همدیگر باید خوشحال شویم، فرزندانی از این استان خوشبختانه در سالهای اخیر دستشان به منابع باز شده که سهم کوچکی از سهمیه این استان مورد غفلت واقع شده را شامل می شود.

اگر این دسترسی بیش از این در قدرت باز میشد، پتروشیمی دهدشت باید سالها پیش به بهره‌برداری می‌رسید.

فسفات در چرام باید سالها پیش به بهره بردای می رسید.

جفا به کهگیلویه و بویراحمد

آمایش سرزمین می بایست مبنای توسعه قرار می گرفت و متناسب با ظرفیت های اقلیمی، می بایست سرمایه گذاری بشود، نه اینکه ما شاهد این باشیم سرمایه گذاری کلان در بخش فولاد در مناطقی از ایران باشد که امروز با مشکل آب دست و پنجه نرم می کند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد با اینکه آب به وفور یافت می شود اما به دلیل رعایت نشدن اصل آمایش سرزمینی در توسعه، صنعت متناسب با آب در این استان به پا نشده است، امروز کهگیلویه را وقتی چرخ میزنید، ببینید یک آبادانی پایدار که بتواند پاسخگوی خیل عظیم جوانان با استعداد در این شهرستان بزرگ باشد، وجود ندارد، البته این نافی زحمات هیچکدام از دوستان و نماینده های کهگیلویه بزرگ نیست.

نیروها و بزرگان استان را قدر بدانیم

موانع توسعه در استان آنچنان عمیق است که رفع آن با یک فرد و با دست خالی امکان پذیر نیست، باید فرهنگ تکان بخورد، در استان بزرگانی وجود داشته و دارند، آیت الله ملک حسینی، آمیر احمد تقوی، مرحوم بهمن بیگی و مرحوم عطا طاهری و بزرگان دیگر آمدند و در دوره خودشان چراغ آگاهی را روشن کردند، هر کدام در جایگاه خود ارزشمند و قابل احترامند.

ما امروز نیازمند یکپارچگی هستیم، به اندازه کافی فشارهای خارجی را داریم، به اندازه کافی مردم در فشار معیشت دست و پا می زنند، حاکمان در همه سطوح باید مواظب ظرفیت مردم باشند، با محبت با هم رفتار کنیم.

نگاهمان را به یکدیگر کمی غیر سیاسی کنیم، کمی با صمیمت و انسانی تر به دیگران و اطراف نگاه کنیم، با بخشش بیشتر به یکدیگر نگاه کنیم، تا خداوند نیز باب رحمتش را برایمان باز کند.

کی فکر می کرد در شرایطی که اینچنین عرصه مشکلات بر مردم تنگ است، ناگهان باب رحمت خداوند از آسمان آنچان باز شود که به دلیل بی تدبیری هایمان باعث خسارت شود.

یاد بگیریم با هم مهربان باشیم، خیرخواه همدیگر باشیم، اگر آرزوی مانع برای دیگری کردیم، قطعاً اثرش به خودمان برمی گردد، با مردم مذاکره کنیم تا نیاز به مذاکره با آمریکا نباشد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بویرنیوز نوشت : حضور جمع کثیری مردم، تقدیر خانواده شهدا از دکتر وکیلی و قدردانی از تلاش وی بخاطر تحقق بودجه برای شهرهای استان از نکات جالب توجه در این مراسم بود.

«افتخار زاگرس نشینان» عنوان انتصابی به دکتر وکیلی در این مراسم بود…

دهبانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان جلسه خود را به دکتر وکیلی رساند و به او خوشآمد ویژه ای گفت.
در پایان این برنامه وکیلی میهمان یکی از اصلاح طلبان شاخص شهرستان بود وگویا در این بین صحبت هایی نیز رد وبدل شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار