کد خبر: ۷۴۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 04 May 2019


به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد به نقل از  ایرنا، این تفرجگاه بی نظیر که منظرگاهی ازسرسبزی طبیعت در سایه سار جنگل های بلوط و بادام، صدای شرشر آب است به راستی شمالی در جنوب ایران است .
پای نهادن در آب سرد رود رونه که این روزها به دلیل بارندگی های امسال پر آب تر از بهار سال های گذشته است در کنار هیاهوی کودکانی که در آن مشغول آب تنی هستند، آرامشی وصف نشدنی به گردشگران می بخشد.
صرف غذا در سایه سار دلنشین درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی، رایحه خوش بوته های پونه سردسیری تجربه ای فراموش نشدنی برای فرار از خستگی های زندگی ماشینی است.
منطقه گردشگری رود رونه که در سینه کش کوه سه هزار و 200 متری خامی قرار دارد امکان کوهپیمایی برای علاقه مندان را نیز دارد.
اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارای این منطقه در نزدیکی رود رونه در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان هزاران گردشگر در بنادر جنوبی ایران را به سوی خود می کشاند.
هر ساله کوهنوردان و گردشگران زیادی از استان های سراسر ایران به کوه خامی می آیند تا نظاره گر مناظر دلفریب و چشم اندازهای زیبای این طبیعت دلنشین باشند.
کوه خامی دارای ایستگاه ها و استراحتگاه هایی برای کوهنوردان از جمله گو ونا،اونو و بازگه است.
بازگه زیباترین نقطه کوه خامی است که آخرین نقطه ییلاقی برای ساکنان محسوب می شود.
از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر یاد کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار می باشد.
علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد.
منطقه گردشگری رود رونه در یک کیلومتری جنوب شرقی روستای تلچگاه از توابع شهرستان باشت قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت می گوید: منطقه گردشگری رود رونه دارای یک اقامتگاه گردشگری با امکاناتی نظیر اسکان،سرویس های بهداشتی، غذاهای محلی و داروهای محلی است.
صادق ماندنی زاده اضافه کرد: جاذبه گردشگری رود رونه سالیانه پذیرای 300 تا 400 هزار گردشگر از استان های سراسر کشور و تعدادی جهانگرد است.
وی بیان کرد: این منطقه که در نزدیکی استان های جنوبی کشور و مناطق گرمسیری است در ماه های اردیبهشت تا مرداد پذیری بیشترین گردشگر است.
ماندنی زاده ابراز داشت: آش ماست، آبگوشت محلی، انواع کباب از غذاهای محلی مردم این شهرستان است که گردشگران از چشیدن آن استقبال می کنند.
وی لباس محلی زنان و دختران این دیار را از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان دانست.
ماندنی زاده تصریح کرد: اردیبهشت امسال یک گروه 300 نفری از کوهنوردان سراسر کشور به کوه خامی صعود کردند.
گردنه شلال دون، کلگه امیر شیخی، درخت کهنسال لار، رود رونه، دامنه‌های کوه سه هزار متری خامی، پل تاریخی بریم، بنای تاریخی دوگور دوپا، مجموعه تاریخی چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه پیچاب از دیگر مقاصد گردشگران در شهرستان باشت است.
شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب کشور و در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار