فرمانده انتظامی استان همدان تاثیر فضای مجازی در کمک به پلیس برای ردیابی و به هلاکت رساندن قاتل روحانی مصطفی قاسمی را شایعه‌ای بی اساس دانست.
کد خبر: ۷۴۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 06 May 2019
هفتم اردیبهشت ماه، روز پرحادثه و تلخی برای همدانی‌ها رقم خورد که در آن روز امام جماعت مسجد کربعلی توسط یک فرد سابقه‌دار شرور با شلیک دو گلوله دار فانی را وداع گفت و این موصوع همدان را در حیرت، ترس و وحشت قرار داد.

به گزارش ایسنا، چندی پس از وقوع آن حادثه تلخ، فردی به اسم بهروز حاجیلو در صفحه اینستاگرامی خود با به تصویر کشیدن فیلمی اقرار به قتل روحانی ۴۶ ساله کرد.

پس از اعلام قتل این روحانی توسط قاتلش در فضای مجازی اینستاگرام، فالوور‌های وی در عرض ۱۰ دقیقه از ۴۰ هزار دنبال کننده به ۵۰ هزار رسیده و اکنون ۱۰۳ هزار نفر پیج این فرد شرور را دنبال می‌کنند و صفحه شخصی او همچنان باز و لحظه به لحظه تعداد دنبال کننده‌های او در حال افزایش است.

با توجه به این وضعیت و مشاهده افزایش لحظه‌ای دنبال کننده‌های این قاتل، در ذهن بسیاری از افراد این سوال شکل می‌گیرد که چرا مردم نسبت به این جنایت واکنش مثبت نشان داده و یا صفحه شخصی او همچنان توسط مردم دنبال می‌شود؟

فضای مجازی نقشی در شناسایی مجرم نداشت

فرمانده انتظامی استان همدان تاثیر فضای مجازی در کمک به پلیس برای ردیابی و به هلاکت رساندن قاتل روحانی مصطفی قاسمی را شایعه‌ای بی اساس دانست.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، سردار بخشعلی کامرانی صالح در جمع خبرنگاران، با اشاره به فضاسازی و ایجاد شایعه مبنی بر کمک شایان شبکه اجتماعی به ویژه اینستاگرام در یاری رساندن به نیرو‌های انتظامی، گفت: ساعت ۱۲:۳۵ روز شنبه با تماس و اطلاع رسانی به پلیس، با حضور به موقع و سریع نیروی انتظامی و با شناسایی صاحب خودرو پژو و اطلاعات یافت شده ظرف ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قاتل مورد شناسایی قرار گرفت.

وی در رابطه با چگونگی شناسایی و به هلاکت رساندن قاتل طلبه همدانی، مصطفی قاسمی، تشریح کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته از طریق پلاک خودرو پژو، صاحب اصلی ماشین که یک خانم بود شناسایی شد؛ پس از تحقیقات مشخص شد که این خودرو مدتی پیش به واسطه قولنامه به مرد دیگری فروخته شده است.

کامرانی صالح با بیان اینکه اینستاگرام همواره به دنبال فضاسازی، تبلیغ و تطهیر عملکرد خود است، تاکیدکرد: تمامی پست‌ها و عکس‌هایی با مضمون سلاح گرم و توهین به نظام در صفحه اجتماعی این فرد جانی، یک ساعت پس از وقوع قتل به اشتراک گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرام در ۳ بخش پخش پست‌های قاتل، شایعه سازی مبنی بر یاری رسانی به پلیس و ایجاد حمایت‌های نامتعارف و غیرواقعی سعی در فضا سازی و شکل گیری شایعه داشت، عنوان کرد: برادران و تمامی دوستان مرتبط با این فرد دستگیر و در بازداشت هستند از این رو تمامی افرادی که به عنوان برادر و یا دوست در شبکه‌های مجازی از قاتل حمایت می‌کنند غیرواقعی و دروغین هستند.

فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه براساس بررسی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته پلیس فتا، ۳۲ نفر از افرادی که برای حمایت از بهروز حاجیلو در صفحه شخصی او پیام گذاشته بودند شناسایی و دستگیر شدند، اظهار کرد: هیچ کدام از این افراد به این فرد جانی مربوط نبوده و هیچ شناختی از این فرد نداشتند همچنین تعدادی از این افراد در مشهد شناسایی شدند.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از شناسایی مالک خودرو، ماموران انتظامی به یک گلفروشی، محل کار صاحب خودرو که همان برادر قاتل بود، مراجعه کرده و مطلع شدند که یک ساعت قبل این خودرو به بهروز حاجیلو قاتل روحانی تحویل داده شده بود.

فرمانده انتظامی استان همدان با تاکید براینکه نیرو‌های ناجا بدون کمک و تاثیرگیری از فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام موفق به شناسایی فرد جانی شد، اظهار کرد: بیش از ۵۰ تیم عملیاتی متشکل از نیرو‌های عملیاتی، آگاهی و فتا برای شناسایی و دستگیری قاتل تلاش کردند؛ در مراحل ابتدایی شناسایی، تمامی افراد و اماکن وابسته به این فردجانی به ویژه ۸ تن از دوستان وابسته تا ساعت ۲۴ تحت کنترل و تعقیب قرارگرفتند.

کامرانی صالح با بیان اینکه با تلاش‌های نیرو‌های ناجا به سرعت از امکان فرار قاتل همراه با ۴ فرد همراه به سمت کردستان مطلع شدیم، بیان کرد: به گمان نیرو‌های پلیس، یکی از این ۴ فرد، ممکن بود همان ضارب باشد که با اقدام به تعقیب و دستگیری آنان در منطقه قروه، مشخص شد که هیچکدام از این افراد، فرد مورد نظر نبوده بلکه از دوستان نزدیک آن بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمامی ورودی و خروجی‌های استان مورد نظارت دقیق پلیس قرار گرفته بود، گفت: پس از شناسایی نقاط احتمالی مراجعه قاتل، تمامی اماکن تحت کنترل مأمورین قرار گرفت؛ در آخر تیم‌های گشت زنی پلیس با مشاهده ضارب اقدام به درگیری با وی کردند.

فرمانده انتظامی استان همدان ادامه: براساس مشاهدات، فرد جانی با آمادگی کامل و به همراه داشتن سلاح گرم برای برخورد با پلیس از مخفی‌گاه خارج شده بود؛ ازاین رو تیم گشت پلیس با کمک ۲ تیم عملیاتی دیگر اقدام به محاصره و اعلام هشدار به فرد قاتل کردند، اما باوجود تمامی هشدار‌ها فرد جانی توجهی نکرده و اقدام به تیراندازی به سمت نیرو‌های پلیس نمود که منجر به مجروحیت دو تن از نیرو‌های شجاع پلیس شد.

کامرانی صالح با بیان اینکه پلیس بر اساس شرایط موجود، نحوه تیراندازی ضارب، جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم عادی و یا گروگان گیری مجبور به هلاکت مجرم شد، اظهار کرد: بدون شک آن فرد هرگز تصور نمی‌کرد که پس از قتل یک روحانی بیگناه در کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، جسدش در سردخانه قرارگیرد؛ اقدامات مقتدرانه پلیس همدان باعث شد تا این فرد جانی به سرعت شناسایی شود؛ این درحالیست که در موارد مشابه حداقل ۱ یا ۲ ماه زمان برای شناسایی و دستگیری لازم است.
 
قهرمان‌سازی نکنید

وی با تاکید براینکه قهرمان سازی از این فرد جانی کاری بیهوده و غلط است، خاطرنشان کرد: این فرد ۳۰ ساله، سوابق کیفری قابل توجهی اعم از آدم‌ربایی، حمل مشروبات الکلی، نزاع و تجاوز به عنف داشته است؛ از این رو باورکردن شایعاتی مبنی بر حمایت از مردم، اقدامی نابخردانه است؛ نیروی انتظامی با احترام از مردم می‌خواهد تا هیچ شایعه و مطالب غیر رسمی را در این رابطه باور و باز نشر نکنند چراکه هدف از انتشار مطالب کذب تشویش اذهان عمومی است.

فرمانده انتظامی استان همدان همکاری وزارت ارتباطات را برای قوی‌تر شدن حوزه پلیس فتا الزامی دانست و تصریح کرد: کمبود برخی از امکانات لازم در بخش پلیس فتا احساس می‌شود از این رو از وزارت ارتباطات خواستار همکاری و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم در این حوزه هستیم.

کامرانی صالح عملکرد کلی پلیس فتا را مناسب و قابل تقدیر دانست و گفت: خوشبختانه ۹۳ درصد جرائم صورت گرفته در یکسال گذشته در فضای مجازی توسط این بخش از پلیس شناسایی و پرونده مختومه شده است.

وی در رابطه با انجام نظارت و بازرسی‌های صورت گرفته به‌منظور حلول ماه مبارک رمضان نیز عنوان کرد: خوشبختانه مردم در حوزه صیانت از ماه رمضان به شرعیات توجه داشته و رعایت می‌کنند؛ نیروی انتظامی نیز نسبت به این موضوع توجه خاصی داشته و با بازرسی‌های صورت گرفته شرایط را برای استقبال از ماه مبارک رمضان و پذیرایی از مسافران فراهم کرده است.

کامرانی صالح اضافه کرد: باتوجه به اینکه همدان یک استان گردشگری بوده و در هر زمان میزبان مهمانان متعددی است، با شناسایی و سرکشی پلیس به امکنه‌های اغذیه فروشی در جاده‌ها و با ایجاد هماهنگی با سایر دستگاه‌های وابسته بستر را برای پذیرایی از مسافران ایجاد کرده است.

فرمانده انتظامی استان همدان در رابطه با اولویت‌های انتظامی نیز گفت: همانند سال‌های گذشته، مبارزه با کالای قاچاق و تأمین امنیت برای سرمایه‌داران، مبارزه با موادمخدر و معتادین متجاهر، کاهش تصادفات جاده‌ای، کنترل فضای مجازی و پیشگیری اجتماعی به‌وسیله آموزش از اولویت‌های ناجا در سال‌جاری هستند.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال باتوجه به افزایش ۳۰ درصدی تردد، شاهد کاهش تصادفات بوده‌ایم، یادآور شد: در اواخر سال گذشته و نوروز ۹۸، شاهد کاهش فوت ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده‌ایم

اظهارات رسانه، غیرکارشناسی است

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان در واکنش به اظهارات رسانه و عموم افراد نسبت به بی توجهی پلیس فتا در رابطه با انتشار تصاویر حمل سلاح توسط قاتل روحانی ۴۶ ساله این اظهارات توسط رسانه را غیرکارشناسی اعلام کرد.

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد با اشاره به اینکه صفحه اینستاگرامی بهروز حاجیلو قاتل روحانی ۴۶ ساله همدانی از سال ۹۶ ایجاد شده است اظهار کرد: با توجه به بررسی و تحقیقات کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که صفحه شخصی این فرد از سال ۹۶ در شبکه مجازی اینستاگرام بارگزاری شده، اما بررسی‌ها نشان دهنده این است که از زمان ایجاد این صفحه تا پیش از اقدام مجرمانه این قاتل هیچ نوع تصویر و فیلمی که غیر قانونی و مخرب باشد در صفحه این فرد ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: در واقع مجرم، پس از انجام اقدام قبیح خود که با شلیک دو گلوله به سوی مرحوم مصطفی قاسمی و قتل او، دقایقی پس از آن تصاویر و فیلم‌های خود را که موجب هتک حرمت نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین حمل سلاح بوده است در صفحه شخصی خود به تصویر کشید.

سرهنگ سرخوش تصریح کرد: پس از انجام این عمل مجرمانه این فرد، برخی از افراد با انتقاد بر اینکه پلیس فتا نسبت به این تصاویر و فیلم‌ها بی توجه بوده است فضای مجازی را ناامن خواندند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع توسط عموم افراد از رسانه‌های گسترده، چون اخبار منتشر شده است و در واقع این انتقاد را بر پلیس فتا داشتند که چگونه نسبت به این موضوع بی توجه بوده و با آن برخورد نکردند.

سرهنگ سرخوش با بیان اینکه این نظرات و انتقاد‌ها در رابطه با بی اعتنایی پلیس فتا کاملاً غیرکارشناسی بوده است درخواست: از عموم مردم می‌خواهم نسبت به نظر‌های غیر کارشناسی بی توجه بوده و اعتنا نکنند چرا که پلیس فتا در صورت انجام هر عمل مجرمانه‌ای در فضای مجازی با فرد مجرم برخورد قانونی خواهد داشت.

وی یادآور شد: پلیس فتا در هر لحظه در حال رصد افرادی است که در فضای مجازی مخل نظم و امنیت هستند و تا کنون بسیاری از آن‌ها دستگیر و به سزای اعمال خود رسیدند.

این در حالی است که در طی روز‌های اخیر، تمام پست‌های اینستاگرام بهروزحاجیلو حذف شد.

مشکلات جامعه، خشم نهفته مردم را بیدار کرده است

مدرس گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه مشکلات جامعه خشم نهفته را در مردم بیدار کرده است گفت: متاسفانه سلامت روان جامعه به شدت پایین است.

مریم غفوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر علت افزایش لحظه‌ای دنبال کننده‌های بهروز حاجیلو گفت: متاسفانه عدم آگاهی و فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی و همچنین بخش کوچکی از کنجکاوی مردم می‌تواند علت این روند باشد.

وی در همین باره ادامه داد: خشم نهفته‌ای که به علت مشکلات فراوان در جامعه، به صورت واکنش‌های خشن نمایان می‌شود می‌توان به همین قتل اخیر اشاره کرد و بسیاری از مردم برای بروز خشم خود دنبال کردن صفحه شخصی این قاتل را نوعی انتقام جویی می‌دانند.

غفوری با اشاره به اینکه حریم خصوصی هر فرد متعلق به خود شخص است عنوان کرد: متاسفانه عدم سواد رسانه‌ای و فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی موجب اشتباهاتی از جمله افزایش فالوور‌ها و دنبال کردن یک قاتل شده است

تخریب جایگزین تعامل شده است

وی با بیان اینکه با کاهش سطح سلامت روانی جامعه افراد در برقراری ارتباط دچار مشکل شده‌اند مطرح کرد: عدم آموزش برقراری ارتباط صحیح، طرفداری از باطل را جایگزین حق می‌کند و نداشتن ارزش‌های اخلاقی و یا کاهش آن می‌تواند منجر به این شود که فرد خوب را از بد تشخیص نداده و دچار انحراف شود.

مشاوره دانشگاه بوعلی نیز تصریح کرد: متاسفانه هنگامی که دو حزب برای روشنگری اهداف و عقاید خود یا یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند پس از مدتی شروع به تخریب یکدیگر کرده و صدا وسیما در این امر موثر است که تخریب را جایگزین تعامل کند.

غفوری با بیان اینکه اکثر مردم ایران، هیجان و احساس را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار داده‌اند اضافه کرد: بسیاری از مردم ایران هیجان‌زده هستند و با وقوع اتفاقی به‌جای حل مسئله، به دنبال حاشیه و هیجان اتفاق هستند که این موضوع یکی از آفت‌های بزرگ جامعه محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: حل مسئله یکی از بزرگترین مهارت‌هایی است که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه با این مهارت بیگانه بوده و باید آموزش داده ضشود.

وی با تأکید بر رسالت مهم رسانه‌ها افزود: در این بحران، رسانه نقش مهمی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای و فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی و همچنین گوشزد مداوم آثار مخرب آن به کاربران را دارد.

به گفته این روانشناس، امروزه به علت نداشتن ارزش‌های اخلاقی و عدم توجه به مهارت‌های روانی، بسیاری از افراد اهداف و ارزش‌های خود را گم کرده و این موضوع موجب محبوبیت مخلان نظم و امنیت و مغفول ماندن افراد موفق جامعه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار