کد خبر: ۷۴۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴ 13 May 2019
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح ملی فشار خون خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم اعم از امکانات و تجهیزات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن فراهم شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، دکتر پرویز یزدانپناه ظهر امروز در نشست کمیته راهبردی پویش ملی فشار خون اظهار داشت: این طرح همزمان در سراسر کشور 16 خردادماه وارد مرحله اجرایی می‌شود و البته از 27 اردیبهشت ماه تا 16 خرداد باید مقدمات اجرای طرح از جمله امکانات و نیروی انسانی لازم فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان و متولیان امر باید از هم اکنون به فکر تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم باشند، عنوان کرد: امیدوارم با تعامل و همکاری مجموعه متولیان امر در دانشگاه با سایر دستگاه‌های اجرایی این طرح به بهترین نحو ممکن اجرا شود.
یزدانپناه با تاکید بر اینکه در این راستا هیچ قصوری از مسئولان و کارکنان دانشگاه پذیرفتنی نیست، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده بعد از اتمام طرح، فعالیت‌ها انجام شده توسط واحدهای مختلف ارزیابی می‌شود تا مراکز فعال و ضعیف مشخص و در نهایت تشویق و تذکر داده شود.
وی با اشاره به اینکه جمع بندی و گزارش نهایی و همچنین نتایج این طرح هفتم مهرماه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: شناسایی بیماران فشارخونی بدون اطلاع از بیماری خود از جمله اهداف اجرای این طرح است.
یزدانپناه جامعه هدف این طرح را افراد بالای 30 سال عنوان کرد و افزود: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تشریح اهداف اختصاصی این طرح خاطرنشان کرد: اندازه گیری فشارخون افراد 30 سال و بالاتر به میزان 50 ، شناسائی افراد با احتمال ابتلا به فشارخون بالا، شروع مراقبت فشارخون در افرادی که در اندازه گیری فشارخون بالا داشته‌اند و افزایش نسبی آگاهی افراد 30 سال و بالاتر از عوامل خطر اصلی فشارخون بالا (مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل) از جمله این اهداف است.
ابراهیم نعیمی افزود: افزایش نسبی آگاهی بزرگسالان 30 سال و بالاتر جامعه از پیامدهای اصلی فشارخون بالا (سکته های قلبی، سکته های مغزی، مرگ زودرس) و افزایش نسبی آگاهی بزرگسالان 30 سال و بالاتر از میزان طبیعی فشارخون نیز از دیگر اهداف اختصاصی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.
وی تصریح کرد: مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت در شهرها پایگاه‌های سلامت برای ارزیابی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری برای پذیرش ارجاعات، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای ارزیابی و پذیرش ارجاعات، درمانگاه های دولتی و خصوصی برای ارزیابی و پذیرش ارجاعات، مطب‌های پزشکان همکار و داروخانه ها و آزمایشگاه های همکار است.
نعیمی بیان کرد: دیگر مراکز شامل خانه‌های سلامت شهرداری، مدارس، مساجد، اماکن زیارتی، مراکز تجمعی مانند نماز جمعه، فرودگاه، پایانه‌­های مسافری، میادین و نظایر آن، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی و همچنین مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های تحت پوشش سازمان‌ها(شرکت مخابرات، شرکت نفت، بانک ملی ، مراکز نظامی و انتظامی ارتش و سپاه، شهرداری‌ها، شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و ...نیز می‌توانند برنامه غربالگری و مراقبت در شهرها را انجام دهند.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت در روستاها خانه‌های بهداشت برای ارزیابی، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی برای پذیرش ارجاعات، سایر مراکز شامل مدارس، مساجد، اماکن زیارتی، نماز جمعه و نظایر آن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار