با حضور سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت:
کد خبر: ۷۴۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 15 May 2019
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت: یکی از مهم ترین نمادهای پیشرفت هر کشوری، بهبود شاخص های مربوط به سلامت است همچنین  از بهترین و منطقی ترین راه های ارتقاء سطح سلامت پیشگیری از بیماری است. 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، دکتر پرویز یزدان پناه در کمیته استانی بسیج ملی کنترل فشار خون، افزود: در اجرای این طرح واحدهای سیار فشار خون در اماکن پرتردد، مصلی ها، میدان های اصلی در مرکز استان و تمام شهرستان ها این استان مستقر می شوند.
وی تصریح کرد: افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا در استان، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زود رس و کنترل فشارخون بالا، اندازه گیری فشارخون افراد 30 سال و بالاتر به میزان 50 درصد جمعیت از اهداف مورد نظر ما است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه از هر سه نفر در جامعه یک نفر به پرفشاری خون مبتلا است اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده ۵۰ درصد افرادی که به بیش فشاری خون مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و پس از مدتی با عوارضی همچون سکته های قلبی و مغزی، عارضه های کلیوی و قلبی به پزشک مراجعه می کنند.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویر احمد، در ادامه گفت: بر اساس برنامه ریزی طرح ملی فشار خون که از طرف وزارت بهداشت درمان ابلاغ شده افراد 30 سال و بالاتر شامل فردی است که تاریخ تولد آن روز 17 خرداد ماه 68 یا قبل  از آن باشد. ( حسب روزهای اجرای برنامه متولین از روز 15تیر ماه 68 نیز به  جمعیت هدف اضافه می شود)
ابراهیم نعیمی اظهار داشت: در روستاها ارزیابی توسط بهورزان و در صورت نیاز نیروهای کمکی تحت نظر بهورزان و در محل خانه بهداشت یا مراکز تجمعی مانند مسجد و مدارس و یا با هماهنگی ناظر شهرستان با مراجعه حضوری به منازل افراد گروه هدف انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: ارزیابی در شبکه های بهداشتی و درمانی سراسر استان توسط مراقبین سلامت و نیروهای کمکی که توسط ناظر تعیین می گردد، در پایگاه های سلامت نزدیک محل زندگی فرد انجام می شود.
 رئیس مرکز بهداشت استان گفت: پیگیری موارد مشکوک به فشارخون بالا، با تکمیل و دریافت برگه های ارجاع و مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری نزدیک محل زندگی فرد و توسط پزشک مرکز انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح، فشار خون افراد اندازه گیری شده و در سامانه کشوری ثبت می شود و افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد، مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده شده و تحت کنترل و مراقبت قرار می گیرند.
نعیمی اذعان داشت: افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۲۰ و ۸۰ تا ۱۳۹ و ۸۹ باشند، در مرحله پیش از بیش فشاری خون قرار دارند که برای آموزش و اصلاح شیوه زندگی به مراکز جامع سلامت معرفی می گردند.
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان خاطر نشان کرد: کم تحرکی، مصرف زیاد نمک، استفاده از روغن های جامد و اشباع شده و استرس های روزانه از عوامل ایجاد و شیوع بیش فشاری خون به شمار می رود و  طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در  کهگیلویه و بویراحمد همزمان با دیگر نقاط کشور از ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون آغاز می شود و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.
به گزارش وب دا: کمیته استانی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، معاونین بهداشتی، دانشجویی و آموزشی دانشگاه، اعضای هیئت ریسه دانشگاه، مدیران شبکه های بهداشت هشت شهرستان استان و کارشناسان واحد های مختلف بهداشتی در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار