مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: ۱۵ هزار و ۷۹۴ حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس وجود دارد که این چاه‌ها سالانه در حال مکیدن ۶ میلیارد و ۱۶۷ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی این استان هستند.
کد خبر: ۷۴۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 30 May 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمیدرضا دهقانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: مقدار آب برداشت شده از چاه‌های غیر مجاز در این استان معادل ۱۰ برابر حجم آب فعلی سد درودزن در سال جاری است که بارندگی‌های خوب اخیر موجب آبگیری قابل توجه آن شده است.

وی بر لزوم حفاظت بهینه از منابع آب زیرزمینی تاکید و اضافه کرد: در استان فارس همچنین ۷۲ هزار و ۷۹۳ حلقه چاه مجاز وجود دارد که معادل مجموع چاه‌های موجود در ۱۶ استان کشور است.

دهقانی بیان کرد: باوجود مشکلات فراوان پر کردن چاه‌های غیرمجاز در استان فارس با شدت درحال انجام است.

وی، از کمبود نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های اجرایی گلایه کرد و گفت: نمودار سازمانی شرکت آب منطقه‌ای فارس با ۲۹ شهرستان، و حوزه عمل وسیع و ۱۰۳ محدوده مطالعاتی و ۱۴ هزار ۴۰۰ کیلومتر رودخانه با استان‌هایی که داری ۳ محدوده مطالعاتی و ۲ شهرستان هستند تفاوتی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس افزود: پر کردن چاه‌های غیر مجاز با وجود مشکلات فراوان در حال انجام است، اما توزیع نکردن بموقع کنتور‌های چاه‌های کشاورزی توسط شرکت‌های تولید کننده در روند اجرا خلل ایجاد کرده است.

حسین صالحی جهرمی، معاون منابع انسانی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز گفت: فقط در یکی از شهرستان‌های فارس سه هزار و ۷۰۰ چاه کشاورزی وجود دارد که از تمام چاه‌های برخی از استان‌ها بیشتر است و مدیر امور آب همان شهرستان حتی از داشتن یک کارشناس هم محروم است.

کرامت الله کریمی مزیدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس هم صیانت بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی فارس را یادآور شد و گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از سال ۹۳ تاکنون از برداشت غیر مجاز و بی رویه ۶۱۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز و حفاظت از منابع آب با انسداد تعداد ۹ هزار و ۶۳۲ حلقه چاه غیر مجاز با حکم مقامات قضایی و ۴ هزار و ۱۶۸ فقره تقلیل منصوبات چاه‌های مجاز جهت تعدیل برداشت در نقاط مختلف استان صورت گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس افزود: حدود ۹۲ درصد مصرف آب استان فارس در بخش کشاورزی و حدود ۸۰ درصد از این مصرف نیز با برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود؛ به طوری که از تعداد ۱۳۶ آبخوان در استان، در ۵۹ آبخوان افت سطح بیش از ۱۰ متر را شاهد بوده‌ایم و ۹۶ محدوده مطالعاتی را ممنوعه اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به علت افت بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی‌شود و میزان برداشت چاه‌های مجاز موجود نیز باید مدیریت و کنترل شود.

کریمی مزیدی گفت یکی از راه‌های مدیریت و کنترل مصارف و برداشت آب، نصب کنتور و تجهیزات اندازه گیری است که تاکنون ۱۴ هزارو ۴۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق و حجمی بر روی چاه‌ها نصب شده است و عملیات تجهیز بقیه چاه‌ها نیز ادامه دارد.

طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از سال ۱۳۹۳ در وزارت نیرو تصویب شده، و در استان فارس اجرایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار