شرایط خوب آب و هوایی شهرستان کهگیلویه، وجود پوشش گیاهی مناسب بهاری در منطقه جهت تغذیه طبیعی حیات وحش و ایجاد امنیت و آرامش برای حیات وحش دست به دست هم داده تا شاهد زایش، چند قلوزایی و چهار قلوزایی در این منطقه باشیم.
کد خبر: ۷۵۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ 01 June 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هرساله با شروع فصل بهار زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت مأموران یگان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند.
امسال فصل زایش زیستمندان در منطقه حفاظت شده خاییز که از اواخر فروردین آغاز و تا اوایل خرداد ادامه داشت در این پدیده کم نظیر علاوه بر چند قلو زایی در میان زیستمندان برای دومین بار چهار قلوزایی کل و بز از سوی محیط بانان مشاهده شد.
شرایط خوب آب و هوایی شهرستان کهگیلویه، وجود پوشش گیاهی مناسب بهاری در منطقه جهت تغذیه طبیعی حیات وحش و ایجاد امنیت و آرامش برای حیات وحش دست به دست هم داده تا شاهد زایش، چند قلوزایی و چهار قلوزایی در این منطقه باشیم.

پدیده نادر چهارقلویی زایی کل و بز در خائیط + تصویر


رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه هم در این رابطه به ایرنا گفت: این پدیده کم نظیر ناشی از این است که حیوانات در منطقه دارای آرامش و امنیت غذایی مناسبی بوده و در شرایط آب و هوایی مساعدی به سر می‌برند.
روح الله عزیزی اظهار داشت: برای جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل بعد از زایمان، هشت نیروی محیط بان به صورت مستمر و شبانه روزی از این منطقه حفاظت می‌کنند.
وی مشارکت مردم را زمینه آرامش حیات وحش دانست و گفت: بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد کل و بز کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
عزیزی تصریح کرد: بیشتر زایمان‌های بز کوهی در منطقه حفاظت شده خائیز ۲ قلو، سه قلو زایی و تا چهار قلوزایی در حال افزایش است.
وی افزود: پیشگیری از شکار غیر مجاز و تشدید حفاظت از گونه‌های حیات وحش به ویژه در این فصل بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت همگانی است.
عزیزی گفت: تعرض سودجویان به منطقه حفاظت شده خائیز بسیار مخرب است و با کسانی که اقدام به زنده گیری بزغاله در برخی مناطق کوهستانی کنند، پرونده مجرمانه آنها خارج از نوبت رسیدگی و برخورد قاطع خواهد شد.
منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان در سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
این منطقه با ویژگی‌های طبیعی تپه‌های ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با بارش سالیانه حداقل ۲۵۰ و حداکثر ۶۷۰ میلی متر و ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار