کد خبر: ۷۵۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 08 June 2019
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت؛  بیش از 50 درصد افراد بزرگسال بدون اینکه خود بدانند دچار فشارخون بالا هستند. فشارخون بالا علائم مشخصی ندارد به همین دلیل بیماری فشارخون بالا را قاتل بی صدا نام گذاشتند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  یاسوج،  ابرهیم نعیمی افزود؛ عوامل خطر برای فشارخون بالا در بسیاری افراد با بالا رفتن سن جدار سرخرگ ها به تدریج سفت و سخت شده و احتمال ابتلا به فشارخون بالا را بیشتر می کند ودر سنین میانسالی فشارخون بالا در آقایان شایع  تر است اما  بعد از یائسگی شیوع فشارخون بالا در هر دو جنس تقریباً برابر است.
وی اضافه کرد؛ سابقه خانوادگی احتمال فشارخون بالا در فرزندان والدینی که بیماری فشارخون بالا دارند، بیشتر  بوده و چاقی یا اضافه وزن:  افزایش وزن به دلیل ایجاد مقاومت به انسولین و همچنین به علت وقفه تنفسی و افزایش باز جذب سدیم از کلیه ها، سبب افزایش فشارخون می شود همچنین کم تحرکی  احتمال اضافه وزن و چاقی در فردی که فعالیت بدنی کافی ندارد، بسیار بیشتر است. کم تحرکی موجب تشدید سفتی و سختی جدار سرخرگ ها و افزایش فشارخون می شود.
ریئس مرکز بهداشت استان ادامه داد؛ سیگار تنباکو  نه تنها فشارخون را سریع (و بطور موقت) بالا می برد، بلکه مواد شیمیائی آن به شدت به لایه داخلی دیواره سرخرگ ها آسیب می رساند که موجب سفتی و سختی جدار سرخرگ ها شده و فشارخون را بالا می برد
وی با بیان اینکه؛  مصرف زیاد نمک خوردن غذاهای شور و مواد غذایی حاوی سدیم زیاد (گوشت قرمز، غذاهای کنسروی و فرآوری شده) موجب نگهداشتن مایعات در بدن می شود و با افزایش حجم خون، فشارخون را بالا می برد کمبود پتاسیم در غذاهای روزانه: پتاسیم موجب موجب ایجاد تعادل میزان سدیم در سلولهای بدن می شود. اگر در غذای روزانه پتاسیم کافی نباشد و یا بدن ذخیره پتاسیمی نداشته باشد، سدیم در خون افزایش می یابد.
نعیمی گفت؛  مصرف الکل به علت ایجاد سفتی و سختی جدار سرخرگ ها، موجب بالا رفتن فشارخون می شود و استرس های شدید موجب بالا رفتن فشارخون می شوند،اگرچه این افزایش فشارخون گذرا است، اما اگر استرس ادامه یابد، می تواند در دراز مدت فشارخون را بالا ببرد بعضی با خوردن بیشتر، مصرف سیگار یا مصرف الکل سعی می کنند بر استرس غلبه کنند که این کارها فشارخون را بیشتر افزایش داده و اوضاع را وخیم تر می کنند.
وی عنوان کرد؛ برخی بیمایهای مزمن : بیماری کلیه، دیابت، چربی خون بالا خطر فشارخون بالا را افزایش می دهند. گاهی هم بارداری در خانم ها با افزایش فشارخون همراه است.
برای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا چه اقداماتی موثر است؟
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، افزود؛ مهمترین کاری که می تواند در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا تأثیر گذار باشد، تغییر شیوه زندگی است چه فشار خون طبیعی داشته باشید، چه فشارخون شما بالا باشد، چه تحت درمان داروئی باشید یا خیر در هر حال باید با تغییر شیوه زندگی نگذارید ارزشمند ترین سرمایه زندگی شما که سلامتی است، آسیب ببیند.
اقدامات زیر مواردی هستند که شما می توانید به عنوان تغییر شیوه زندگی انجام دهید.
وی توصیه کرد؛ غذای سالم بخورید تلاش کنید در سبد غذایی خود مواردی که در جلوگیری از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را بگنجانید. کشمش، زردآلو، آرد سویا،سبوس گندم، گوجه فرنگی، موز ، طالبی و پرتقال حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم هستند. از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس خودداری کنید (مانند کره، روغن های جام، دنبه، چربیهای حیوانی) ، لبنیات را از نوع کم چرب انتخاب کنید.
نمک را در غذای خود کم کنید.
وی یادآور شد؛ از خوردن غذاهای کنسروی بپرهیزید، نمکدان را از سفره غذا حذف کنید، از غذاهای آماده (فست فود) و فراوری شده ، کمتر  استفاده کنید. از خوردن ترشیجات که نمک به آن افزوده شده اجتناب کنید. سعی کنید در پخت غذای روزانه نمک را کم کنید. میزان  مصرف نمک روزانه را به کمتر از 5 گرم(یک قاشق چایخوری) برسانید. باید توجه کرد در بسیاری از مواد غذایی سدیم پنهان وجود دارد. پس باید به برچسب های هرگونه مواد غذایی کارخانه ای یا بسته بندی یا کنسروی، توجه کرد.
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار