کد خبر: ۷۵۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 08 June 2019

ماهنامه‌ی عکاسی iz چاپ استانبول ترکیه، در تازه‌ترین شماره خود ، دوازده صفحه را به مجموعه عکس‌های "حسن غفاری" عکاس برجسته کهگیلویه و بویراحمدی درباره هنر کاموادوزی اختصاص داده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، غفاری در این مجموعه عکس، بخشهایی از هنر گلدوزی با کاموا در استان کهگیلویه و بویراحمد را به نمایش گذاشته است. وی در یادداشت کوتاهی به توصیف این عکس‌ها و پیشینه هنر گلدوزی با کاموا پرداخته است.
غفاری می‌گوید: در هنر دستی کاموا دوزی، پارچه‌های سفید مزین به نقش و نگارهای ذهنی و سراسر رنگِ گل و گیاه، حیوانات و اشخاص می‌شوند و معمولاً به عنوان روکش وسایل خانه، طاقچه‌ها و تزئینات، روکش متکا و بالش، پوشش و محافظ رادیو و فضای داخلی به کار می‌روند.
وی ادامه می‌دهد: جغرافیای این هنر، ایران بوده است. با رواج چرخ‌های صنعتی خیاطی و گسترش واردات پرده‌های ارزان قیمت چینی و جایگزینی تلویزیون و تنگ شدن عرصه برای تولید این گونه‌ی ناب هنری، این هنر رو به فراموشی رفته است.
غفاری یادآوری می‌کند: با این هنر سرگرم کننده، حساسیت‌های هنری زنانه به عنوان دوزنده و تولید کننده به اوج می‌رسید. هر چند حدّت و شدّت آن به پیری زودرس و کم سو شدن چشم‌های زنان عشایر نیز می‌انجامید.
وی تاکید می‌کند: اوج طراحی و تولید این نوع پرده‌ها در حد فاصل دهه پنجاه الی هفتاد شمسی بود. در این گونه، غالباً طراحی توسط مردان و سوزن دوزی توسط زنان صورت می‌گرفت.
 
تصاویر هنر زیبای کهگیلویه و بویراحمد در مجله ترکیه ای

غفاری درباره طراحی آنها نیز می‌گوید: این دست بافته‌ها متأثر از طبیعت، جغرافیای زندگی و علاقمندی های شخصی و دلمشغولی افراد بود. موضوعات گل و گیاه، بز و قوچ کوهی، اسب، کبگ، آهو، شیر، ماهی، زنان رقصنده، و در بعضی موارد خاص کلاغ، طاووس، مار، خرگوش و تمثال افراد، گلدسته امامزاده و… در این طرح‌ها به چشم می‌خورد.
این هنرمند درباره آثار منتشر شده در این مجله نیز می‌افزاید: این مجموعه عکس نگاهی به کاربرد تزئینی چنین پرده‌هایی در زندگی روستایی و عشایری ایل بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله‌ی سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۷ است. این مجموعه با نگاه مردم نگاری در سفرهای متعدد تهیه شده است. شایان ذکر است که در بعضی جاها، از این پرده‌ها با عنوان پرده‌ی کوگی (کبگی) یا پرده‌ی رو چیَلَی (روانداز وسایل زندگی) نام برده می‌شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار