کد خبر: ۷۵۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ 10 June 2019
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ نهادی حقیقی و حقوقی حق دخل و تصرف در اراضی ملی و محدوده آثار باستانی را ندارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایلنا ، اماکن گرشگری متعدد، رودخانه ای مشهور به نام کبگیان، درختان سر به فلک کشیده " بید " در کنار جوییاران و وجود صدها هکتار شالیزاری به روستای نقاره خانه زیبایی خاصی بخشیده است. از طرف دیگر  قلعه تاریخی نقاره خانه  با قدمت ۷۰۰ ساله برجای مانده از دوران اسلامی و وجود امامزاده‌ای به نام عبدالله (ع)  بر زیبایی و حضور میهمانان و زوار متعدد در فصول مختلف سال در این روستا دوچندان افزوده است.

اما حیف که بخشی از این اراضی محدوده این قلعه تاریخی هم اکنون تخریب و تصرف شده که بنا به گفته اهالی منطقه قراراست " طرح بادام کاری" توسط بخش خصوصی در آن اجرا شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا،کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد هیچگونه طرح عمرانی و غیرعمرانی تا شعاع ۱۰۰ متری نمی‌توان در محدوده اراضی قلعه تاریخی نقاره خانه و یا هر اثر باستانی ثبت شده اجرا کرد.
  اصغر آتش فراز در این باره  گفت: قلعه تاریخی نقاره خانه در شهرستان بویراحمد قدمت حدود ۷۰۰ ساله دارد که وجود امامزاده ای در نزدیکی این قلعه نشان از دوران اسلامی بودن این قلعه دارد.
وی با بیان اینکه هیچ نهادی حقیقی و حقوقی حق دخل و تصرف در اراضی ملی و محدوده آثار باستانی را ندارد، خاطرنشان کرد: اطلاعی از اینکه اراضی محدوده این قلعه مورد دستبرد و تخریب قرار گرفته ندارم اما براساس قانون، این اتفاق نباید صورت گیرد.
آتش فراز افزود: قلعه تاریخی نقاره خانه بویراحمد در دهه ۸۰ ثبت ملی شده و از آثار انگشت شمار باستانی ثبت ملی شده در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 براساس تصاویر ارسالی، هم اکنون دور تا دور قلعه تاریخی نقاره‌خانه بویراحمد توسط بخش خصوصی فنس‌کشی شده که امکان تردد به این قلعه وجود ندارد. روستای نقاره خانه بخش کبگیان از توابع شهرستان بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار