کد خبر: ۷۵۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 18 June 2019
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: با اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و تمهیدات مختلف از سوی کارشناسان پدیده خشکیدگی درختان جنگلی بلوط که دامنگیر عرصه های جنگلی منطقه حفاظت شده خاییز شده بود کاملا کنترل شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هدایت الله آویزش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط در سطح ۵۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز اظهار داشت: این بیماری از سال ۹۰ تا ۹۴ خسارت زیادی به جنگل‌های بلوط حوزه زاگرس وارد کرد.
وی بیان کرد: علاوه بر کنترل کامل این بیماری، در سطح ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه نیز بذر و نهال کاری انجام شد.
آویزش تصریح کرد: برای کنترل و حفاظت بیشتر این بیماری در سطح ۴۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز نیز طرح بانکت بندی اجرا شد.
وی اضافه کرد: حفاظت از بیماری خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز تا سال ۹۷ به عهده منابع طبیعی بوده که حفاظت از آن به محیط زیست واگذار شد.
آویزش روند زوال خشکیدگی درختان بلوط را ناشی از عوامل مستقیم و غیر مستقیم زیادی دانست و افزود: ریز گردهای عربی با شدت بیشتر و برگشت پذیری سریع‌تر، کاهش بارش‌های جوی، تغییرات اقلیمی به طوری که افزایش میانگین دمای سالیانه با کاهش میزان رطوبت نسبی را به همراه داشت، طغیان آفات و قارچ‌های بیماری زا از جمله سوسک چوب خوار، پوست خوار، بیماری زغالی، زراعت زیراشکوب و تخریب و فرسایش خاک‌های جنگلی، حضور دام در جنگل از عوامل مستقیم است.
وی اضافه کرد: آتش سوزی در جنگل، استفاده بیش از حد از توان اکولوژیکی سرزمین و کهنسال بودن درختان نیز از جمله عوامل غیر مستقیم دخیل در پدیده خشکیدگی درختان بلوط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار