کافی است جزئیاتی از پرونده های مدیران استان را در محاکم قضایی پیگیری کنید تا ببینید که حتی در این پرونده ها و بررسی تخلفات ، به وفور از نام هایی مانند استاندار ، فرماندار ، مدیر کل و ... برخورد می کنید!حال این سوال مطرح است که کدام اقدامات شاخص از احمدی به عنوان میراث مدیریتی اش وجود داشت که می ماند و لازم است بماند؟
کد خبر: ۷۵۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 28 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دوران مدیریت علی محمد احمدی بر استانداری کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسید. در این مدت حضور احمدی اتفاقاتی رخ داد تا تجربیاتی پیش آید که هم می توان گفت احمدی را آبدیده تر کرد و هم حقیقتا برای مردم استان شیوه هایی جدید از مدیریت رونمایی شود.
استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر مدیران هم نقاط ضعف داشت و هم نقاط قوت. نقاط ضعف وی در دوران مدیریتش بارها در رسانه ها بازگو می شد اما کمتر به نقاط قوتش پرداخته می شد چرا که کمی بوی چاپلوسی می داد! هر چند برخی یادداشت های رسانه ای این نقاط قوت را مطرح می کردند.
در جلسه تودیع و معارفه استانداران جدید و قدیم شاید بهترین و مفیدترین سخنان را عدل هاشمی پور بیان کرد که گفت " تلاش نکنیم که بمانیم، تلاش کنیم که بماند." و در ادامه افزود"احمدی هر کاری کرده باشد در این استان ، می ماند." حال این سوال مطرح است که کدام اقدامات شاخص از احمدی به عنوان میراث مدیریتی اش وجود داشت که می ماند و لازم است بماند؟
در جلسه تودیع و معارفه استانداران جدید و سابق کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گزینه خوبی است که می توان در لابه لای سخنانش از ویژگی های خوب احمدی نام برد.
 
میراث یک استاندار
 
کار جهادی
یکی از ویژگی های علی محمد احمدی در کهگیلویه و بویراحمد که می توان از آن به نیکی یاد کرد ، انجام دادن کارها به صورت جهادی بود . احمدی معمولا به دنبال بزرگنمایی در اقدامات نبود اما هر آنچه که انجام می داد طی این بیش از یک سال و نیم جهادی بود به گونه ای که در روز پایانی و تودیعش رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد که معمولا نسبت به سهل انگاری ها و کم کاری مدیران تذکر و هشدار می داد اما در خصوص عملکرد احمدی با لفظ مدیر جهادی یاد کرد. مزارعی در این خصوص گفت :
"در سیل اخیر جاده شیراز-یاسوج مسدود شد و وقتی تماس گرفتم، می‌گفتند که این جاده تا چند ماه آینده هم باز نمی‌شود. اما نهایتاً با حرکت جهادی استاندار و همکاری مدیران و سایر مسئولان در کمتر از دو هفته این جاده باز شد و این نمونه‌ای از کار جهادی در استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیریت آقای احمدی بود."
پروژه پل سوم بشار که در رسانه ها به طنز از ان به "پل تاریخی" یاسوج به سبب طولانی شدنش نام برده می شد ، در همان ماه های اول حضور احمدی راه افتاد و در زمانی اندک پس از اقدامات جهادی مدیریتی احمدی با وجود کارشکنی های برخی مدیران ، به بهره برداری رسید تا امسال یاسوج هیچگاه ترافیک های کشنده ورودی و خروجی بر بشار را نبیند.
واقعیت این است که احمدی در خصوص پیگیری امور و پروژه ها از هر روشی استفاده می کرد ، گاهی با توپ و تشرهای مداوم و پی در پی به مدیران و گاهی هم استفاده از ظرفیت نمایندگان و یا نفوذ خود نزد مدیران ارشد کشور.
فساد پاشنه آشیل مدیران کهگیلویه و بویراحمد
بی شک اگر طی چند سال اخیر رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد را پیگیری کرده باشید با انبوهی از خبرهای فساد ، پارتی بازی ، تخلفات گسترده و سیستماتیک با چاشنی قوم و قبیله گرایی مواجه می شوید. کافی است جزئیاتی از پرونده های مدیران استان را در محاکم قضایی پیگیری کنید تا ببینید که حتی در این پرونده ها و بررسی تخلفات ، به وفور از نام هایی مانند استاندار ، فرماندار ، مدیر کل و ... برخورد می کنید! اما یکی از نکات مثبت در دوره ی احمدی برخورد خوب و بی تعارف با فساد در نزد مدیران بود که البته هزینه های سنگینی هم بابت این گونه برخورد کردن ها را احمدی داد و شاید یکی از دلایل اصلی رفتن احمدی از استان این بود که می دید هم نمایندگان و حتی گاهی رسانه ها به بهانه های احمقانه ، قوم و قبیله گرایی و یا منفعت های شخصی عرصه را بر وی تنگ کرده اند و عملا انرژی خود را صرف اینگونه مسائل می کند !
از طرف دیگر احمدی از همان روز اول از طرف منتقدین به آمدن برای نماندن متهم بود! و هر از گاهی گروهی عَلَم "احمدی نمی ماند" را بلند می کردند ! این سخنان از رسانه ای به رسانه ای دیگر منتقل می شد و در کلام و تحلیل گروه های سیاسی و قومیتی هم بر همین منوال دست به دست می شد اما در میان همه ی این مخالفان یک نکته واضح بود و آن اینکه همه ی منتقدان پس از کوتاه شدن دستشان از لابیگری و منفعت طلبی ، منتقد احمدی می شدند! (در اینخصوص بسیاری از کسانی که از طرف احمدی کنار گذاشته شدند ، مشکلات متعددی در سوء استفاده از موقعیت خود داشتند.)
اگر دستگاه قضایی را محل برخورد با مفسدان بدانیم بد نیست به این نکته در سخنان رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد توجه کنیم که در همان جلسه تودیع احمدی و معارفه کلانتری با اشاره به اینکه در مبارزه با مفاسد همکاری و تعامل خوبی بین مسئولان استان وجود داشت، افزود: بنده از جانب خودم و اعضای شورای اداری و شورای تأمین از آقای احمدی تشکر می‌کنیم.
مزارعی با اشاره به حساسیت استاندار سابق استان در برخورد با مفاسد گفت: امروز شخص بزرگواری از ایل و تبار لر، فرق نمی‌کند از ایلام، فارس، خوزستان یا کهگیلویه و بویراحمد باشد در این استان به خدمت مشغول می‌شود.
صفرتا صد انتخاب دو مدیر پاک دست و کاری
شاید بتوان گفت احمدی در مدت حضورش در استان تنها دو مدیر را با لحاظ آگاهی کامل از عملکردشان به استان آورد که اگر اغراق نباشد باید گفت ، تنها همین دو مدیر از ابتدای کار احمدی تا انتهای کارش پیگیرترین، بی حاشیه ترین و پاک دست ترین مدیران در تیم مدیریتی بودند.
معاون عمرانی استاندار و مدیر دفتر احمدی تنها گزینه هایی بودند که می توان آن ها را محصول صفر تاصد انتخاب احمدی دانست که هر دو به شدت پاک دست ، به شدت پیگیر امور محوله بودند و از همه مهمتر اینکه کمترین حاشیه از طرف ان ها درست می شد. ضمن اینکه متاسفانه گاهی مواقع نزد برخی سیاسیون و رسانه ها مورد هجمه های غیر منصفانه ای قرار می گرفتند اما معمولا از کنار ناملایمات می گذشتند و اجازه حاشیه بیشتر را نمی دادند.
در تایید این سخن که بهترین انتخاب های احمدی همین دو مدیر بودند باید گفت ، بارها از زبان افراد و حتی رسانه ها شنیده شد که "ای کاش همه ی معاونین استاندار منتخب خود احمدی بودند نه تحمیلی سیاسیون و نمایندگان."
هیچکس در این نکته شک ندارد که مجتبی مرادی به عنوان مدیر کل دفتر و مشاور استاندار و عزیز فیلی به عنوان معاون عمرانی استاندار ، جزء پاک ترین و دارای کارنامه مثبت عملکردی خوب ، در میان مدیران احمدی بودند که هر دو فارغ از هر گونه تعلقات قومیتی و یا باج دادن به نمایندگان در عین تعامل خوب با آنان ، با احمدی راس تیم مدیریتی استان را بر عهده گرفته بودند.
 
میراث یک استاندار
 
تجربه خوب استفاده از ظرفیت جوانان
از جمله اقدامات خوب احمدی را باید استفاده از ظرفیت جوانان دانست . شاید انتخاب مجتبی مرادی جوان به عنوان مدیر کل دفتر و مشاور استاندار را یکی از تجربیات خوب در این زمینه عنوان کرد هر چند جوانی وی در برهه هایی نشان می داد که داشتن کمی تجربه برای چنین مناسبی بد نیست ! اما شیوه مدیریت مرادی جوان در محدوده اطراف استاندار یک تجربه نو بود که در صورت کارشناسی نکات ضعف و قدرت این عملکرد بتوان تجربه چنین مدیریتی را برای آینده استان تجویز کرد.
نکات مثبت مدیر کل دفتر انتخابی احمدی ، داشتن ویژگی هایی از جمله پاک دستی ، عدم سوء استفاده از قدرت ، عدم اشتهار به صفات رذیله ( فساد های اخلاقی و مالی ) ، عدم پارتی بازی ، باج ندادن ، اخلاق بسیار خوب و پسندیده در عین اقتدار در عمل (برخی همه تصمیمات احمدی را در واقع تصمیم مرادی می دانستند) عدم ورود به حواشی ایجاد شده اشخاص در رسانه ها (در بیشتر موارد انتقادات اشخاص و تحلیل های رسانه ای در مورد وی غرض ورزانه و ناشی از کوتاه شدن دست سوء استفاده کننده ها بود) بود.
در مجموع با کالبد شکافی بیشتر عملکرد دوران استانداری احمدی در خصوص استفاده از جوانان به نظر می رسد تجربه استفاده از مجتبی مرادی به عنوان فردی که در تصیم های مهم استان نقش بسزایی داشت ، قابلیت بررسی بیشتر و استفاده از ان را دارد.
و البته جوانی مجتبی مرادی خود به خود برخی نکات ضعف را هم در پی داشته است که می توان آن ها را هم تحلیل کرد و در تجربیات بعدی استفاده از جوانان این ضعف ها را مرتفع کرد چرا که بر اساس سخنان رهبری مدیران مسن باید سعی کنند ، کار را به جوانان شایسته و با انگیزه بسپارند.
استفاده موفق از ظرفیت بانوان
میراث دیگر احمدی استفاده از ظرفیت بانوان ، آن هم بانوانی که در واقع توانایی مدیریتی خوبی داشته اند ، بود و این بانوان در همین مدت دوران احمدی و با توجه به خرده گیری و حساسیت زیاد احمدی نسبت به عملکرد مدیران کارنامه خوبی هم داشته اند.
استفاده از بانوان در دوران استانداران قبل هم شاید بوده باشد اما واقعیت این است که مدیران بانوی زمان احمدی اصلا قابل مقایسه با مدیران بانوی در دوره های دیگر نیستند . به عنوان نمونه در حوزه مدیر کل امور بانوان استانداری ، انتخاب احمدی بسیار پیگیر و با برنامه تر از انتخاب های قبل است. یا مدیر کل کار و رفاه اجتماعی توانست در همین حدود یک سال ، رتبه برتر کشوری در جذب تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری را برای کهگیلویه و بویراحمد کسب کند که در این موفقیت احمدی هم از طرف وزیر تعاون مورد تقدیر قرار گرفت.
به طور کلی باید گفت ، دوران مدیریت احمدی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، برایش میراثی داشته که در کهگیلویه و بویراحمد اگر نهادینه شود مطمئنا استانداران فعل و آینده در این خصوص کمتر دچار روزمرگی و بی برنامگی در مدیریت و بر زمین ماندن مسئولیت هایشان می شوند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
همکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
اولا احمدی ومرادی هیچ میراثی بجا نگذاشتن فقط دوچیز یکی بی اختیاری ازخود ودر اختیار نماینده خاص بودن دوم شعار دروغ وحمایت از معاون اقتصادی ناپاکش
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
هر چه حااف بود نیرو های نماینده گان بالاخص گچساران انجام دادند دور بعد یه پرسی از شون خواهد شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار