استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر دغدغه‌مندی، حساسیت و مشارکت موثر همه مسئولان، نخبگان و اصحاب اندیشه، مراکز علمی و دانشگاهی، گروه‌های مرجع، سازمان‌های مردم‌نهاد و آحاد جامعه در جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: پیشگیری اولیه از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با این پدیده شوم، مهم‌ترین رویکرد این حوزه است.
کد خبر: ۷۵۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲ 21 June 2019

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز سخن می‌گفت، با اشاره به آمارهای جهانی مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، گفت: تاکنون 803 ماده مخدر و روان‌گردان در دنیا شناخته شده و گردش مالی و سود سرسام‌آور قاچاق این مواد، آن را به یک ابزار سیاسی و اقتصادی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر، افزایش تولید مواد مخدر صنعتی و ترویج مصرف مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی، گفت: سیستم هوشمند تامین و توزیع مواد مخدر، خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های کار را نشانه گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، کشت خشخاش در افغانستان 50 برابر افزایش یافته است، افزود: همجواری ایران با مرکز تولید مواد مخدر جهان و تلاش دشمنان برای تهاجم فرهنگی و اجتماعی و برخی از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجب شده است که اعتیاد به مواد مخدر به یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور ما تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اعتیاد، نخستین آسیب از آسیب‌های اجتماعی پنج‌گانه در کشور است، افزود: 5.4 درصد از جمعیت فعال کشور سابقه مصرف مواد مخدر را دارند و این پدیده شوم، خانواده‌های زیادی را درگیر مشکلات اجتماعی و اقتصادی کرده است.

پورمحمدی با اشاره به برخی از خسارت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر، گفت: افزایش بیماری‌های جسمی و روحی، خشونت‌های خانوادگی، جرم و جنایت و طرد شدن افراد از محیط کار و جامعه از جمله پیامدهای شیوع اعتیاد است.

وی اضافه کرد: مصرف مواد مخدر سالانه چندین هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی کشور خسارت وارد می‌کند و از نظر امنیتی نیز یک تهدید جدی علیه حاکمیت ملی به شمار می‌رود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش‌های وسیع جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر، گفت: ایران اسلامی تاکنون 3811 شهید و بیش از 12 هزار جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است و به همین علت پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح بین‌الملل شناخته می‌شود.

پورمحمدی گفت: مهم‌ترین رویکرد این حوزه، پیشگیری اولیه از اعتیاد است که از طریق آگاه‌سازی و آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری، تقویت فعالیت‌های فرهنگی و خدمات مشاوره‌ای و آموزش گروه‌های هدف دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان نیز تاکنون بیش از 9 هزار مرکز درمان و کاهش آسیب و 1197 مرکز اقامتی برای نگهداری معتادان در سطح کشور ایجاد شده است و در مراکز ماده 16 نیز در سال گذشته 116 هزار نفر پذیرش و سامان‌دهی شده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش مردم و تشکل‌های غیردولتی در امر مبارزه با اعتیاد، گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شکل‌گیری نهضت فراگیر برای کاهش تقاضای مواد مخدر و درمان معتادان از دیگر رویکردهای مهم این حوزه است.

وی، نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی را نیز در این خصوص مهم دانست و گفت: شناسایی عوامل موثر در اعتیاد و ارزیابی اقدامات انجام یافته در امر مبارزه نیازمند کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به سیاست‌های برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور، گفت: ابلاغ طرح ملی مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر معظم انقلاب وظیفه همه دست‌اندرکاران این حوزه را دوچندان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار