با توجه به این که هر دو پروژه مذکور مربوط به یکی از سرمایه گذاران معروف کهگیلویه و بویراحمدی است ، حساسیت ها هم بسیار بالا رفت و برخی رسانه ها هم در این خصوص مطالب متعددی منتشر نمودند و حتی از ابتدای مطرح شدن این موضوعات برخی رسانه ها کارشان به دادگاه هم کشیده شد.
کد خبر: ۷۵۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵ 23 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند سالی است که دو پروژه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد محل مناقشات زیادی در محافل رسانه و فضای مجازی شده است اما این دو پرونده گویا باعث حساسیت های دستگاه قضایی و دیگر نهادهای نظارتی و حتی امنیتی هم شده است . با توجه به این که هر دو پروژه مذکور مربوط به یکی از سرمایه گذاران معروف کهگیلویه و بویراحمدی است ، حساسیت ها هم بسیار بالا رفت و برخی رسانه ها هم در این خصوص مطالب متعددی منتشر نمودند و حتی از ابتدای مطرح شدن این موضوعات برخی رسانه ها کارشان به دادگاه هم کشیده شد. به هر جهت با ورود نهادهای نظارتی و دستگاه قضایی هم اکنون وضعیت این دو پرونده در مراحلی قرار گرفته است که  شفافیت بیشتری را شاهد است. دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در تشریح ماجرای این دو پرونده جزئیات جدیدی را به رسانه ها ارائه کرده است.
بنابراین گزارش مهرداد کرمی دادستان از صدور کیفرخواست برای هفت متهم پرونده کارخانه قند یاسوج و همچنین درخواست استرداد این واحد صنعتی به سهامدار سابق (بانک تجارت) خبر داد.
هر چند کرمی با توجه به در جریان بودن مراحل قضائی پرونده کارخانه قند یاسوج توضیحات بیشتری ارائه نکرده است اما ،اظهار داشت: این پرونده حاوی حدود ۲ هزار صفحه کار تحقیقاتی عمیق در ابعاد مختلف است که روز گذشته با صدور کیفرخواست برای متهمان به دادگاه ارسال شد.
وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت و مطالبه عمومی و رسانه‌ای در خصوص پرونده کارخانه قند یاسوج، کار تحقیقاتی آن نیز با دقت، حساسیت و ظرافت و با مشارکت ضابطان قضائی، سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات تکمیل شد و با تأیید دادستان مرکز استان صدور کیفرخواست اعلام شده است.
وی همچنین به برخی موارد اتهامی متهمان این پرونده اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده که تخلفات در فرآیند واگذاری مشهود بوده و دادسرا نیز با ادله کافی و استناد به مدارک و اسناد موجود اقدام به صدور رأی کیفرخواست و استرداد کارخانه کرده است.
لازم به توضیح است که روز گذشته هم رئیس دستگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده واگذاری کارخانه قند یاسوج ضمن اشاره به این موضوع که این کارخانه که اکنون باید حداقل 1000 نفر را به نوعی صاحب شغل می کرد ، تنها 4 نفر نگهبان دارد ، توضیحات بیشتر در مورد روند رسیدگی پرونده را به گزارشات دادستان موکول کرده بود.
 
تخلف در دو پروژه کلان کهگیلویه و بویراحمد و احضار برخی مدیران به دادگاه
 
تاریخچه کارخانه قند یاسوج
آنچه که درمورد کارخانه قند یاسوج آمده است ، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید یکهزار تن قند و شکر در روز آغاز و دو سال بعد در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.
نخستین کارخانه صنعتی استان با فراز و نشیب‌ها، نیمه فعال بودن و تعطیلی‌های مکرر مواجه بود و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.
بیش از ۸۵ درصد سهام این کارخانه در کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ هفتم خرداد سال ۱۳۹۳ با حضور جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کشوری و استانی به ارزش ریالی افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به بانک تجارت کشور واگذار شد.
اما دیری نپایید که سایه مشکلات و چالش‌های جدید از جمله قدیمی شدن تجهیزات، نبود مواد اولیه و چغندر، معوق ماندن حقوق و مزایا و بیمه کارگران و برخی معضلات دیگر بر این واحد بزرگ صنعتی سایه افکند تا سرمایه گذار کلان آن یعنی بانک تجارت ایران نیز عطایش را به لقایش ببخشد و شانه از زیربار مسئولیت آن خالی کند.
سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان این کارخانه از دی ماه سال ۱۳۹۵ به یک سرمایه گذار بومی استان واگذار شد که از آن زمان تاکنون قانونی بودن فرآیند واگذاری این واحد صنعتی به تأیید دستگاه قضائی و دیگر مراجع ذیصلاح نرسیده است.
صدور دادخواست برای پرونده پتروشیمی سقاوه مارگون / برخی مدیران به دادگاه احضار خواهند شد
یکی دیگر از موضوعاتی که دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد اخرین جزئیات آن با توجه به حساسیت های زیاد مرتبط با آن وارد شد ، پرونده پروژه معروف به پتروشیمی (دنا بویراحمد) است . پروژه ای که در محافل رسانه ای و بر زبان برخی مدیران به عنوان پروژه پتروشیمی "سقاوه" مطرح است .(البته اعلام شد پروژه سپروژه دیگر است و نام این پروژه همان "دنا بویراحمد " است.)
مهرداد کرمی در خصوص این موضوع گفت: پرونده پتروشیمی سقاوه مارگون (دنا ، بویراحمد) نیز در راستای احقاق حقوق عامه با صدور دادخواست دادستانی یاسوج مبنی بر استرداد زمین منابع ملی واگذار شده در محل پیش بینی شده اجرای طرح به دادگاه حقوقی ارسال شده است.
کرمی یادآور شد که دادخواست این پرونده از سوی دادستانی یاسوج اسفند سال گذشته تقدیم دادگاه حقوقی شده و نخستین جلسه دادگاه ان برگزار شد که به زودی حکم دادگاه صادر خواهد شد.
وی تاکید کرد که البته پای برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در واگذاری زمین‌های ملی از جمله کمیسیون واگذاری طرح‌های غیرکشاورزی در این پرونده نیز دخیل است و دادگاه نیز برخی از مدیران مربوطه را احضار خواهد کرد.
میزان سرمایه گذاری طرح پتروشیمی سقاوه افزون بر ۷۲ هزار میلیارد ریال است.
بخشدار سابق مارگون پیش تر از اتمام مطالعات اولیه طرح پتروشیمی سقاوه مارگون خبر داده بود.
علی اصغر ملکی خرداد سال گذشته در جمع خبرنگاران میزان اشتغالزایی این طرح را در فاز نخست بیش از یکهزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار