دشمن  ساعت سه و 45 دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محورهای جاده خندق – طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیروهای دشمن با تیپ های 1 ، 2 و 3 کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.
کد خبر: ۷۵۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷ 25 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز چهارم تیرماه سال ۱۳۹۸ است ، روزی که برای کهگیلویه و بویراحمدی ها یادآور خاطراتی از شجاعت ، غیرت و مردانگی مردانی است که در اوج مظلومیت در مقابل نیروهای بعثی در ۴ تیر سال ۱۳۶۷ در قالب تیپ ۴۸ فتح ، جنگیدند و حماسه ای تاریخ ساز را رقم زدند.
در باره حماسه پد خندق چه می دانید؟
در مورد خاطرات جنگ تحمیلی برای ثانیه به ثانیه و از زبان تک تک حاضران در آن صحنه های فراموش ناشدنی ، می توان کتاب ، خاطره ، گزارش و خبر تهیه کرد . در مورد حماسه پد خندق هم باتوجه به حضور نیروهای متعدد بسیجی ، می توان از زبان آنان به دل ماجرا رفت و مجسم کرد که چه در آن شرایط چه گذشته است.
بنابر گزارشات برگرفته از خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس که بسیاری از آنان هم در رسانه ها منتشر شده اند ، پس از اینکه دشمن توانست فاو را از رزمندگان ایران اسلامی پس بگیرد اقدام به گرفتن جزایر مجنون شمالی و جنوبی می کند جزایری که تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت محافظت از آن ها را  بر عهده داشت و چون دژهای آبی متعددی داشت به آن پد خندق نیز می‌گفتند.
 
از روز حماسه سازی کهگیلویه و بویراحمدی ها چه می دانید؟ + فیلم
 
شکرالله وهابی زاده از فرماندهان دفاع مقدس در مورد اتفاقات پد خندق می گوید : روز چهارم از ماه چهارم سال 67 یادآور خاطرات مقاومت کم نظیر، عاشورایی عاشورائیان گردان حضرت رسول(ص) در پد خندق است. سرانجام ارتش عراق با طرح ریزی قبلی و شناسایی و شناختی که از منطقه جزایر، کوشک و طلائیه داشت با اجرای آتش سنگین بامداد چهارم تیرماه 67 حمله خود را آغاز کرد.
این آتش سنگین روی خط دفاعی، جاده های ارتباطی، مواضع توپخانه ها، مقرها و مراکز تجمع نیروهای ما بود و همچنین دشمن به  بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گستر یافته بود، اقدام کرد.
دشمن  ساعت سه و 45 دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محورهای جاده خندق – طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیروهای دشمن با تیپ های 1 ، 2 و 3 کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.
گردان‌های حضرت رسول(ص) ، گردان امام علی (ع) و گردان شهداء در آن‌جا مستقر بودند و وقتی دشمن برای پس‌گیری آن منطقه حمله کرد بسیاری از تیپ‌ها و لشکرها عقب‌نشینی کردند ولی تیپ 48 فتح جانانه ایستاد و مقاومت کرد.
هلی‌کوپترها و هواپیماهای دشمن مدام محل را زیر آتش گرفته و قایق‌های توپ‌دار مجهز به مسلسل به اضافه چندین تیپ و لشکر از زمین و دریا تیپ را مورد هجوم قرار دادند،در عملیات پد خندق، تیپ 48 فتح به مدت 16 ساعت به مقابله با دشمن بعثی پرداخت که در نهایت با شهادت تعداد زیادی از افراد تیپ و اسارت عده ای از آن ها ،نبرد پایان یافت.
 
از روز حماسه سازی کهگیلویه و بویراحمدی ها چه می دانید؟ + فیلم

پد خندق رشادت های فراوانی را به خود دیده است لکن حماسه ای که باعث شد نام پد خندق ماندگار شود مربوط به روزهای آخر جنگ است زمانی که عراق به جزایر مجنون حمله و نیروهای زبده خود را برای بازپس گیری این منطقه وارد عمل کرد.
یکی از کتاب هایی که اطلاعات خوبی درباره پد خندق دارد کتابی است با نام« پایی که جا ماند »نوشته آزاده سرافراز سید ناصر حسینی .
روایتی کوتاه از پد خندق
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
شادی روح شهدا صلوات،اسامی شهدا و اسرا می نوشتین خیلی خوب بود همچین فرماندهان عملیات پدخندق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار