هر چند در بخش هایی از گزارشات پاسره موضوع لزوم توجه به صرفه جویی وجود داشت اما چند بنر و یک کتاب با موضوع صرفه جویی با محوریت آموزش و فرهنگ سازی در قالب و زبان کودکانه جالب ترین و موثرترین قسمت این نشست خبری بود که در یک بسته فرهنگی به خبرنگاران داده شد!
کد خبر: ۷۵۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 26 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر روز گذشته فیض الله پاسره که چند روزی است با حفظ سمت(مدیر عامل آب روستایی) به عنوان مدیر عامل جدید آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد منصوب شده است در نشستی خبری با موضوع هفته صرفه جویی حاضر شد و ضمن ارائه گزارشاتی از حوزه آب و فاضلاب روستایی و شهری به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.
هر چند در بخش هایی از گزارشات پاسره موضوع لزوم توجه به صرفه جویی وجود داشت اما چند بنر و یک کتاب با موضوع صرفه جویی با محوریت آموزش و فرهنگ سازی در قالب و زبان کودکانه جالب ترین و موثرترین قسمت این نشست خبری بود که در یک بسته فرهنگی به خبرنگاران داده شد!
 
یک نشست خبری ، صرفه جویی آب و چند تصویر!
 
مهمترین نکاتی که در سخنان پاسره وجود داشت :
  • - آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در بخش روستایی ۲۴ میلیون متر مکعب تولید آب دارد که از این میزان ۱۳ میلیون متر مکعب هدر می‌رود.
    - 13 میلیون از 24 میلیون آب تولیدی در روستاهای استان به دلیل شکستی و فرسودگی شبکه و همچنین مشترکان غیر مجاز هدر می‌رود.
    - از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از یک هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای آب روستایی اختصاص یافته که با این اعتبارات 379 کیلومتر خط انتقال، 724 کیلومتر شبکه توزیع و احداث 128 مخزن ذخیره آب اجرا شده است.
    - بخشی از اعتبارات تخصیص یافته در زمینه ساماندهی شبکه‌ها و مدیریت مصرف هزینه شده است به گونه ای که در آغاز سال 93 میزان آب تولیدی در روستاها 30 میلیون متر مکعب بود که بخش زیادی از این میزان هدر می‌رفت که برای این منظور سعی شد مدیریت صورت گیرد.
    - روزانه ایستگاه‌های پمپاژ یک هزار و 500 ساعت کار می‌کردند که با برنامه ریزی انجام شده به یک هزار و 180 ساعت رسیده است.
    - با نصب کنتور هوشمند بر روی منابع آب روستاهای استان اعتبارت آبفای روستایی به سمت توسعه و بازسازی روستاهای دارای شبکه آب طبق شاخص‌های مشخص هدایت شد.
    - شناسایی 14 هزار انشعاب غیر مجاز آب شرب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای که در سال‌های اخیر 12 هزار اشتراک جدید واگذار شد.
    - میزان هدرروی آب در روستاهای این استان را هم اینک بالای ۵۴ درصد و نزدیک به میانگین کشوری است که در صورت ادامه این روند روستاها و مناطق دارای تنش آبی بویژه در حوزه بویراحمد و دنا همچنان افزایش خواهند یافت.
    - حدود ۱۰ درصد میزان هدرروی آب مربوط به شکستگی شبکه های توزیع و انتقال و مابقی مربوط به استفاده‌های غیرمجاز و خارج از شبکه توسط برخی مردم است.
    - حتی با وجود بارش‌های نرمال امسال همچنان آب شرب مورد نیاز بیش از ۲۵۰ روستای این استان با تانکرهای سیار تأمین می‌شود.
    - یکهزار و ۴۸۰ روستای این استان دارای تأسیسات آبی و حدود ۹۰/۷۵ درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش شبکه توزیع آبرسانی هستند.
    - شاخص برخورداری از آب آشامدینی سالم در روستاهای کهگیلویه وبویراحمد هم اینک بالای ۷۴ درصد است این در حالی است که این میزان تا قبل از آغاز دولت یازدهم و ظرف ۶ سال گذشته کمتر از ۶۸ درصد بود.
    - اجرای ۱۷ مجتمع آبرسانی با اعتباری افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال در قالب منابع صندوق توسعه ملی است که با بهره برداری کامل این مجتمع‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی از نعمت آب آشامدینی سالم برخوردار خواهند شد.
    - مقدمات اولیه برای اجرای طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی و برخی تغییرات و تحولات در ساختار سازمانی آنها در سطح وزارت نیرو و مجموعه دولت فراهم شده است.
پاسخ به چند سوال!
پاسره در پاسخ به سوالی مبنی بر بکارگیری تعدادی نیروی غیرقانونی در اواخر مدیریت سابق شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز گفت: جذب این نیروها مربوط به هیأت مدیره سابق است و البته هرچند این ادعا وجود دارد که جذب آنها در مسیر قانونی بوده اما برخی کج سلیقگی‌ها سبب بروز ذهنیت‌های منفی در بگارگیری این افراد شده است.
برخی سایت‌های محلی از جذب و بکارگیری ۳۵ نفر به صورت غیرقانونی و غیرضابطه مند در دوران مدیریت سابق شرکت آب و فاضلاب شهری استان داده بودند.
پاسره در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید دلیل بی‌کیفیت بودن آب شهر یاسوج چیست از او خواست تا تعریفی از کیفیت آب داشته باشد! و در ادامه آب یاسوج را یکی از باکیفیت ترین آب‌ها برشمرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج در منطقه چم گنجشکی برطرف شد و چه موقع این تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شود؟ اظهار کرد: با کشور سومی و به عنوان واسطه ارتباط برقرار کرده‌ایم که مشکل دستگاه مذکور حل خواهد شد و تصفیه‌خانه تا پایان سال با حجم 200 لیتر بر ثانیه وارد مدار خواهد شد.
البته در بخش هایی از نشست معاونین آب و فاضلاب روستایی و شهری که اکنون همگی زیر نظر مدیر جدید آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد کار می کنند گزارشاتی کوتاه ارائه دادند.
10 راهکار ساده برای صرفه جویی آب
 
یک نشست خبری ، صرفه جویی آب و چند تصویر!
 
صرفه جویی آب و چند تصویر!
شاید جالب ترین و مناسب ترین بخش در این نشست خبری ارائه یک بسته فرهنگی شامل یک بنر ، یک کتاب به زبان کودکانه و چند برچسب با محوریت فرهنگ سازی در زمینه درست مصرف کردن آب بوده باشد و از آنجایی که هدف از این نشست استفاده از ظرفیت رسانه ها برای ایجاد فرهنگ سازی و حساسیت عمومی در خصوص لزوم توجه به درست مصرف کردن بوده است ، خالی از لطف نباشد پیغام های بسته ی فرهنگی آب و فاضلاب در ادامه گزارش منتشر شود !
برای دیدن در اندازه واقعی روی تصاویر کلیک کنید
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار