نوای کرامت
حجت الاسلام دانشی از برگزاری اولین جشنواره استانی چاوشی خوانی، نقالی و پرده خوانی رضوی با عنوان «نوای کرامت» در استان مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۷۵۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ 26 June 2019
 
 

 

حجت الاسلام «عباس دانشی» با اعلام این خبر گفت: اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان مرکزی در راستای تقویت، بازپیرایی و به‌روزرسانی هنر آیینی، سنتی و دیرینه‌ی «نقالی و پرده خوانی و چاوشی خوانی» از مجموعه برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام و شب‌های فرهنگی رضوی استان مرکزی، اولین دوره جشنواره استانی چاوشی خوانی و پرده‌خوانی رضوی (نوای کرامت) را همزمان با دهه  کرامت از میلاد با برکت حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد پربرکت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و با پاسداشت مقام پیشکسوتان این عرصه زنده یادان استاد علی اکبر جوان بخت و استاد محمد آهنگرانی فراهانی برگزار می‌کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اهداف جشنواره را زنده نگه‌داشتن معارف ولایت و وقایع مربوط به ایام زندگانی با برکت امام رضا علیه السلام در اذهان مردم به‌ویژه نسل جوان،   استفاده از هنر اصیل و تاثیرگذار نقالی و پرده خوانی و چاوشی خوانی در تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی و علوی، احیا و ترویج اشعار و متون ادبی ایرانی و اسلامی، بیان سیره عملی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) درقالب این هنر،  تقویت هنر چاوشی خوانی و پرده‌خوانی ونقالی و بستر سازی مناسب جهت پرورش چاوشی خوانان و پرده‌خوانان ونقالان جوان دانست.


 

وی ادامه داد: موضوع جشنواره پرداختن به مقام شامخ حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، داستان زندگی و کرامات امام رضا علیه السلام با تأکید بر متون معتبر تاریخی و روایی، اشاعه سبک زندگی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در زمینه‌های مختلف، نقش  هجرت امام رضا علیه السلام در گسترش اسلام ناب محمدی (ص) است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش مســابقه این جشنواره هنرمندان برای استفاده از نثر ولائی و بحر طویل در طومار‌ها یا نقل‌هایی که  آماده کرده‌اند، با توجه به ثبت تاریخ صحیح وقایع منطبق با اهداف جشنواره، می‌توانند از کتب «عیون اخبارالرضا (ع) از ابن بابویه، مسندامام رضا از عزیزاله عطاردی، بحارالانوار علامه مجلسی،   طب الرضا علیه السلام» استفاده کننده.

 

 

وی با بیان اینکه از پرده‌خوانان و نقالان برجسته و پیشکسوت کشور که از مفاخر استان مرکزی هستند در مراسم اختتامیه دعوت به عمل خواهد آمد، خاطرنشان کرد: کلیه پرده خوانان  و نقالان و چاوشی خوانان استان که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با ارسال فیلم اثر خود مرتبط با موضوع و محور‌های جشنواره در این رویداد شرکت کنند.

 

 

حجت الاسلام دانشی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال آثار  تا ۱۵ تیرماه، اعلام نتایج بازبینی ۱۷ تیرماه و برگزاری اختتامیه جشنواره ۱۹ تیرماه سال جاری قید شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار