کد خبر: ۷۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ 02 July 2019

یادم هست در کتاب استاد عشق و در احوالات دکتر حسابی خواندم که روزی در آزمایشگاه، آرزوی خود را که داشتن یک شمش طلا جهت آزمایش عبور نور از ماده بوده را برای استادش بیان می‌کند و چند روز بعد با کمال ناباوری آن شمش گرانبهای طلا را در کشوی میز خود می‌بیند و با استفاده از آن موفق می‌شود آزمایش‌های ارزشمندی را به انجام برساند، استاد حسابی یکی از دلایل پیشرفت دنیای غرب را همین تامین امکانات مورد نیاز نخبگان می‌داند.

البته این موضوع برای فرهنگ و تمدن مهم‌تر می‌نماید و متاسفانه سالهاست در کشور ما فرهنگ و حمایت نخبگان و فعالان این عرصه، چرخ دنده فراموش شده دولت‌ها بوده است تا جاییکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضایی عافیت طلب به ندرت جلسات خود را برگزار می‌کند و در صورت برگزاری هم اتفاق قابلی را رقم نمی‌زند.

در حوزه و دانشگاه نیز برای تولید فرهنگی و ریل گذاری آن خط مشی قابل رؤیتی انجام نشده است و سرمایه گذاری و بودجه بندی آن نیز قیافه‌ای کاریکاتوری دارد، در حالی که در همین ایام واردات کالا‌های غیر ضروری و لوکس با ارز یارانه‌ای مانند غذای سگ و گربه و آدامس و کود انسانی هر روز فزونی می‌یابد.

این‌ها را گفتم که بگویم بزرگان اقلیم کردستان عراق باقر مظهر خالقی مدیرکل صداوسیمای کرمانشاه در دوران قبل از انقلاب را از انگلستان جذب کردند و تمام امکانات مورد نیازش را برای احیای فرهنگشان در اختیارش گذاشته اند.

این روز‌ها جمع زیادی از هنرمندان کرمانشاهی و کردستانی به دلیل درآمد هنگفتی که خالقی در عراق برایشان فراهم می‌کند به آنجا مهاجرت کرده اند و یا در رفت و آمدند و ما با گردنی کج برای دریافت بودجه فرهنگی اندک باید راه پله‌های نهاد‌های بودجه‌ای و اقتصادی را پایین و بالا کنیم!

البته امروز خوشحال شدم که استاندار کردستان ظرفیت اقتصاد هنر را در عراق شناسایی کرده و ایشان را برای همکاری‌های مشترک به سنندج دعوت کرده است.

امیدوارم ما هم با شناسایی فرصت‌های اقتصادی در عرصه هنر خصوصاً گستره بین المللی آن، بتوانیم هنر فاخر ایرانی و اسلامی را در قالب‌های روزآمد و ارزشمند به دنیا صادر کنیم و علاوه بر تامین معیشت هنرمندان، در گسترش دامنه تمدنی انقلاب اسلامی مردم ایران بکوشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار