اخیرا یکی از متخصصین حوزه اقلیم شناسی به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت بارش ها در دو فصل تابستان و پائیز پرداخته است. آنگونه که سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی می گوید ، تابستان امسال احتمال افزایش بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داشته باشد.
کد خبر: ۷۵۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 07 July 2019

پس از سال ها کم بارشی در کشور ، بالاخره یک سال پربارش تا مرحله ترسالی در سال زراعی جاری رخ داد که هر چند باعث ایجاد سیل و برخی مشکلات شد اما یا توجه به شرایط خوب آبی که بوجود آمد ، خوشحالی زیادی را در پی داشت.
در مورد بارش های سال زراعی جاری ، گزارشات پیش بینی فصلی سال گذشته چنین شرایطی را پیش بینی کرده بود به گونه ای که تقریبا آنچه که گزارشات پیش یابی فصلی عنوان کرده بودند ، محقق شد و بارش های خوبی در کل کشور رخ داد.
هر چند برخی کارشناسان بر این عقیده اند که پیش بینی طولانی مدت بسیار سخت است اما تجربیات سال های قبل نشان داده است که از ترکیب داده های علمی برگرفته از تکنولوژی های روز دنیا با تجربیات نظرات کارشناسان با تجربه و خبره ، می توان نتایج نزدیک به واقع خوبی را شاهد بود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اخیرا یکی از متخصصین حوزه اقلیم شناسی به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت بارش ها در دو فصل تابستان و پائیز پرداخته است. آنگونه که سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی می گوید ، تابستان امسال احتمال افزایش بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داشته باشد.
ایمان باباییان که با خبرگزاری ایسنا سخن می گفت ، شرایط بارشی کشور را در ماه‌های آتی پیش‌بینی کرد و با اشاره به اینکه بر اساس مدل‌های هواشناسی، به دلیل افزایش دمای پهنه‌های آبی غرب اقیانوس هند، احتمال افزایش بارش‌های تابستانه کشور نسبت به میانگین بلندمدت وجود دارد، گفت: واضح است که بارش فصل تابستان نسبت به سایر فصول قابل توجه نیست و معمولاً سهم بارش دوره سه ماه تیر، مرداد و شهریور نسبت به کل سال قابل توجه نیست اما امسال ممکن است در قیاس با میانگین بلندمدت بارش‌های تابستانه تا حدی افزایش یابد.
وی با بیان این نکته که در سه ماه تیر، مرداد و شهریور بارش در استان‌های ساحلی خزر بارش‌ها در محدوده نرمال تا اندکی بیش از آن خواهد بود،گفت: در همین دوره بارش در کشورهای همسایه ایران به استثنای ترکیه عمدتاً در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.
بابائیان ضمن اشاره به وضعیت دمایی کشور در تابستان امسال اظهارکرد: میانگین دمای هوا طی تیر تا شهریور ۹۸ بین ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال خواهد بود اما در برخی مناطق کشور به‌ویژه نیمه جنوبی کشور تا ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
 
بیشتر بخوانید
 

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با تاکید بر اینکه بارش‌های پاییز امسال در محدوده نرمال خواهد بود، تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییز ۹۸ با تاخیر مواجه نخواهد بود و به‌موقع آغاز می‌شود همچنین مدل‌های اقلیمی میانگین دمای هوای کشور را در فصل پاییز، در محدوده ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌کند البته با دریافت داده‌های جدید جوی و اقیانوسی، پیش‌بینی فصلی پاییز مجدداً در هفته اول مرداد و شهریور انجام می‌شود.
بابائیان با اشاره به وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون گفت: بارش سال زراعی جاری (از ابتدای مهر ۹۷ تاکنون)، به ترتیب ۴۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ ساله و و ۹۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و بدین ترتیب بارش همه استان‌ها بالاتر از حد نرمال بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به بارش‌های سنگین اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ تاکنون هیچ استانی بارشی کمتر از نرمال را در سال جاری تجربه نکرده است، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون استان‌های ایلام، لرستان و گلستان بیشترین سهم افزایش بارش را داشتند به‌طوری‌که در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان بارش سال زراعی جاری بیش از ۷۰ درصد نسبت به دوره نرمال بوده است. با این وجود برخی استان‌ها به ویژه استان کرمان و سیستان و بلوچستان همچنان با خشکسالی مواجه هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهمئی سرافراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
نظر و دیدگاه ما این است که باید مناطق جدا شده از بهمئی به بهمئی برگردد و بهمئی (لیکک) دیگر یکی از روستا های بهبهان نیست بلکه یک شهرستان است بنابراین باید حدود مرزهای جدید تعریف شود و مرزهای جدید حداقل از سه راهی امیرحاضر همان جاده اصلی و ترانزیتی بهبهان به اهواز سمت راست جاده (شامل بخش تشان تا سلطان آباد ) و اگر بهبهانی ها اعتراض داشتند حدود ابتدای آن از پل مارون و کردستان تا سلطان آباد می شود و به شهرستان بهمئی ملحق می شود و سمت چپ جاده برای بهیهان بماند تا چنین نشود بهمئی شهرستان نیست بلکه یک روستا است و همیشه توسعه نیافته خواهد ماند بنابراین مردم بهمئی به کسی برای مجلس شورای اسلامی رای دهند که این مطالبه به حق را برآورده کند چون با این طرح هم به سد مارون وصل می شویم و هم به بیدبلند و فرودگاه و کرنج و ... وصل می شویم از سایت آوای ماغر تشکر می کنم که دیدگاه قبلی اینجانب را در مورد اخراج بچه های بهمئی از بیدبلند در معرض دید همگان گذاشته و خواهشمند است این دیدگاه را هم به نحو مقتضی در معرض دید همه بگذارد تا بچه های بهمئی از خواب غفلت بیدار شوند و مطالبه به حق خود را از مسئو لین استانی و کشوری مطالبه کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار