دهیار روستای  طولدان بخش لوداب  ،کمبود آب برا شالیکاری در فصل تابستان را از مهمترین  مشکلات کشاورزان  توصیف کرد گفت: مسئولان برای رفع این مشکل  در زمینه مطالعه و احداث سد بر رودخانه سادات  باید  برنامه ریزی کنند.
کد خبر: ۷۶۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 06 July 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید ولی موسوی ، با نزولات باران این نعمت بی بدیل و رحمت زیبای الهی در سال زراعی جاری و عبور از خشکسالی سال‌های اخیر شور شوق کشاورزان برای رونق تولید محصولات کشاورزی در اقصی نقاط استان و کشور این روزها وصف ناشدنی است.

کشاورزان این روزها در اقصی نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول نشاء برنج هستند و با استفاده از تجارب، نیروی انسانی و امکانات موجود تلاش می‌کنند تا با تولید برنج این محصول استراتژیک گامی در جهت تامین نیازهای خویش و دیگر همنوعان بردارند.

امروز بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور با محصولات کشاورزی در داخل تأمین می‌شود که کشت برنج در کشور به دلیل ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بالا از جذابیت های زیادی برای کشاورزان و دولت برخوردار است.

کشت برنج یکی از پر هزینه ترین فعالیت های بخش کشاورزی است که تولید آن در استان با چالش هایی از قبیل هزینه های بالای تولید، عملکرد پایین و نبود شیوه‌های کاشت و برداشت مکانیزه مواجه است.از آنجاییکه دوره زمانی برنجکاری نیز مشخص است، تاخیر در نشا کاری با مشکلات جدی در تهیه آب و مبارزه با آفات و امراض نیز مواجه خواهد شد که کشاورزان تلاش می‌کنند از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند.
 
جهاد کشاورزی در عمل حامی کشاورزان باشد

تسطیح، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی از جمله اموری است که برای مکانیزه کردن کشت این محصول ضروری است، بنابراین به کارگیری صحیح از ادوات اختصاصی در مراحل داشت و برداشت برنج می‌تواند در میزان تولید مؤثر باشد.

برای کاهش هزینه تولید برنج نیاز به عزم ملی است، زیرا کشاورز به دلیل وجود موانع قادر به کاهش آن نیست که برای برطرف کردن موانع از جمله کاهش هزینه تولید برنج آموزش کشاورزان ضروری است. برنج چمپا از ارقام پر محصول برنج در بخش لوداب است که به واسطه عملکرد مناسب و درآمد خوبی که نصیب شالی کاران می‌شود بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و ادارات تابعه به عنوان متولیان کشاورزی در استان نقش مهمی در انتقال دانش، اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات جایگزین ،حمایت از طرح‌های آبیاری و کشت نوین و آموزش کشاورزان در مراحل مختلف کاشت ،داشت و برداشت دارند اما آیا امروز دستگاه عظیم جهاد کشاورزی به رسالت ذاتی خویش عمل می‌کند و یا فقط به آمار و ارقام تقریبی کشاورزان برای بیان بیلان کاری استفاده می‌کند.

آیا سازمان جهاد کشاورزی وضعیت تولید برنج در استان و مشکلات موجود بر سر راه کشاورزان را احصاء کرده است؟امروز متولیان جهاد کشاورزی استان باید به این سوال پاسخ دهند که چه حمایت‌هایی برای نشاء برنج در سطح استان انجام می‌دهند.

حمایت‌های اندک و برنامه‌ریزی نامناسب از نشا کاری برنج در لوداب باعث شده که مشکلات زیادی در میان مردم بوجود آید که باید برای فصل کاشت برنج متولیان امور برنامه‌ریزی داشته باشند تا بستر برای معارضات اجتماعی پیش نیاید.

مدیریت کانالهای آب و تقسیم بندی جهت نشاء برنج روستاها در شرایط فعلی یک ضرورت است بسیاری از کشاورزان بخش لوداب معتقدند آنگونه که شایسته است سازمان جهاد کشاورزی استان که باید حامی کشاورزان باشند به آنها توجهی نداشته است .

آنها معتقدند با توجه به سختی کار و نبود امکانات،ابزار و ادوات مخصوص برنج کاری و … کشاورزان با سختی‌های زیادی مواجه هستند، آنچه امروز در روستاهای طولدان ،حیدآباد سفلی وعلیا ،چنارس و گردگان بخش لوداب مشاهد می‌شود تلاش بی وقفه کشاورزان برای نشاء برنج است که لازم است متولیان و کارشناسان کشاورزی استان با حضور میدانی و صحبت کردن با کشاورزان ضمن رصد مشکلات و تلاش برای رفع آنها موجبات دلگرمی آنان را فراهم کنند، تا شاهد سالی پربرکت در تولید این محصول استراتژیک در سطح این دیار و دیگر اقصی نقاط استان باشیم.

سیدایمان فاضلی دهیار روستای  طولدان بخش لوداب  ،کمبود آب برا شالیکاری در فصل تابستان را از مهمترین  مشکلات کشاورزان  توصیف کرد گفت: مسئولان برای رفع این مشکل  در زمینه مطالعه و احداث سد بر رودخانه سادات  باید  برنامه ریزی کنند.

فاضلی، دیم بودن بیشتر زمین‌ها، خاکی بودن بستر جداول آبی و هدر رفت زیاد آب ، عدم دسترسی به موقع به کود کشاورزی،عدم آشنایی با فنون روز کشاورزی ، نبود ماشین آلات کشاورزی، نبود بذر اصلاح شده و زود بازده را از مهمترین مشکلات کشاورزان  روستاهای  بخش لوداب عنوان کرد که متولیان بخش کشاورزی  باید اهتمام  لازم را  داشته باشند.

درحالی که برای انجام عملیات نشا کاری هر هکتار به صورت سنتی حداقل ۱۵کارگر نشاکار لازم است که با حداقل دستمزد ۱میلیون ریال برای هر نفر صرف نظر از تهیه صبحانه ، نهار برای کشاورز هزینه دارد.

با یک حساب سر انگشتی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های تولید برنج مشمول دستمزدو هزینه های جانبی است که باید با استفاده از روشهای نوین مکانیزاسیون و گذر از کشاورزی سنتی در بسیاری از بخش‌های استان هزینه تولید کاهش تا منجر به درآمدزایی بهتر کشاورزان شود.

نبود ادوات مکانیزه برای کشت این محصول از جمله مشکلات این قشر زحمتکش است که در حال حاضر بیشتر وسایل و ادواتی که برای شالی کاری، شخم زدن زمین و … استفاده می شود سنتی است و همین امر باعث کاهش تولید و افزایش هزینه کاشت می شود هزینه بالای تولید و نبود ادوات مکانیزه علت اصلی بروز مشکلات برنجکاران است که با توجه به این که برنج استان یکی از مرغوب ترین محصولات است توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

شرایط آب و هوایی و وجود آب و خاک حاصل خیز و مستعد در برخی از بخش‌های استان باعث شده است تولید برنج در این بخش ها انجام شود که لازم است با توجه به وضعیت اقلیمی استان و شرایط کشت برنج، بهتر است ادوات مخصوص کشت برنج از طریق سازمان جهاد کشاورزی در اختیار برنجکاران قرار گیرد

با وجود این که حمایت های وزارت جهاد کشاورزی معطوف به تغییر زراعت سنتی به زراعت علمی و مکانیزه برنج است اما این حمایت ها در استان کهگیلویه وبویراحمد و بخش لوداب نقش کمتری دارد و برنج کاران سختی کار زیادی را متحمل می شوند.

لازم است به منظور حمایت از برنج کاران استان، سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد علاوه بر نظارت مستقیم سالانه بر آماده سازی، استفاده از بانک نشا برای تمامی بهره برداران ،نشا داشت و برداشت کشاورزان را راهنمایی کند ودر این زمینه با استفاده از کارشناسان مجرب، قبل از آغاز فصل کار وتلاش آموزشهای لازم را روستا به روستا ارائه دهند.

امروز ماموریت اصلی سازمان جهاد کشاورزی، توجه و توسعه زیر ساخت های اراضی شالیزاری است که متولیان باید به کشاورزان گزارش دهند در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند.

از آنجا که محور توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد بر پایه کشاورزی استوار است ،بنابراین هر گونه برنامه ریزی نامناسب برای آن در روند توسعه تأثیر منفی خواهد داشت که سازمان جهاد کشاورزی استان باید برای ارتقاء بهره وری و تولید این محصول استراتژیک وسایر محصولات در فصول مختلف سال برنامه ریزی نموده وبا کشاورزان به عنوان جامعه هدف ارتباط تنگاتنگی داشته باشد نه فقط از آمار ارقام برای بیلان کاری بهره جویند بلکه در عمل حامی کشاورزان در استان باشند.

و اما در پایان ، فعالیت کشاورزی یک فعالیت با ریسک بالاست و دولت در این زمینه باید سیاست‌های حمایتی از جمله حمایت از خسارت دیدگان ، گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی و تأمین تسهیلات کم بهره برای کشاورزان جهت رونق تولید را در برنامه کاری خویش داشته باشد و سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه حمایتهای خویش را ضمن اطلاع رسانی به مردم نیز گزارش دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار