وزیر علوم گفت: دانش و علم و فناوری، تحریم کردنی نیست.
کد خبر: ۷۶۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 09 July 2019
منصور غلامی در حاشیه چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن در جمع خبرنگاران،با بیان اینکه دانش و علم و فناوری، تحریم کردنی نیست گفت: با توجه به شرایط موجود همکاری‌های علوم فناوری و نوآوری در منطقه اکو باید با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آنها برنامه‌ریزی شود.
 
وی ادامه داد: تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده این در حالی است که می توان از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو از جمله ارایه بورس، ارائه فرصت‌های مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک بهره‌برداری کنیم.
 
وزیر علوم با تاکید به اینکه بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده‌تر منطقه اکو نیازمند نقشه راهی جامع و مشترک در بستر زمانی مناسب برای همکاری در زمینه علوم و فناوری است اضافه کرد: همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بیشتر می‌شود، فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای یکی از بهترین و پایدارترین مسیرها است.
 
وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه هم به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و سوابق تاریخی نزدیک خوبی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: این همکاری می تواند برای توسعه پایدار در منطقه موثر باشد و توسعه پایدار در تمام جنبه ها از جمله در ثبات سیاسی منطقه موثر است. بنابراین این نشست با یک برنامه ریزی و طراحی صحیح در مسیر تدوین نقشه راه مناسب برای آینده همکاری های این کشورها عمل می کند.
 
وزیر علوم مهمترین مطلب مورد نظر در این اجلاس را با توجه به جایگاه علمی اعضای گروه به ویژه جمهوری اسلامی ایران پاکستان و ترکیه تقویت زمینه های همکاری های علمی تحقیقاتی و فناوری، تعریف و انتقال تجربیات اعلام کرد و گفت: توسعه فعالیت ها مدنظر است تا از وابستگی کشورهای منطقه به کشورهای پیشرفته و غربی کمتر کنیم .
 
وی یکی از مباحث مهم منطقه مسایل مربوط به محیط زیست دانست اظهار کرد: توجه به این موضوع علاوه بر دربرگیری مشکلات زیست محیطی به ظرفیت های خوبی برای تغییر در مباحث اقتصادی و ارتباطات منطقه ای منجر می شود.
 
غلامی در مورد انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای آینده و آینده پژوهی برای گسترش علم در آینده عنوان کرد: کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند خود را همپای کشورهای دیگر پیش ببرند باید نقشه راهی مناسب داشته باشند ایران براساس شاخص های آی اس آی و اسکوپوس، بیشترین رشد در تولیدات علم دنیا را طی 10 سال اخیر داشته است. ایران با 41 پارک علم و فناوری و 29 دانشگاه بزرگ جزء دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد با تمام ظرفیت خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می کند.
 
وی افزود: موضوع دیگری که در این اجلاس بررسی شد و قرار است ادامه پیدا کند، انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای آینده و آینده پژوهی برای گسترش علم و فناوری در آینده است. کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند خود را همپای کشورهای دیگر پیش ببرند باید یک نقشه راه مناسب داشته باشند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار