کد خبر: ۷۶۱۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴ 09 July 2019
دبیر ستاد بحران گچساران گفت: آتش سوزی جنگل ها و مراتع مناطق «مارین و دیل» این شهرستان پس از سه روز کوشش سخت و طاقت فرسا بعد از ظهر سه شنبه مهار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حمید نارکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جنگل ها و مراتع مناطق دیل و مارین از توابع شهرستان گچساران صبح روز یکشنبه گذشته طعمه آتش شد و تلاش بی وقفه نیروهای امدادگر، بسیج و مردم پس از سه روز موجب مهار آتش سوزی شد.
وی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای مردمی برای مهار آتش سوزی درروستاها دیل و مارین، کارکنان محیط زیست و نیروهای منابع طبیعی استان را برای کار مهار و خاموش کردن آتش کمک کردند.
نارکی ابراز کرد: هم اکنون امدادگران در محل آتش سوزی حضور دارند تا با توجه به وسعت آتش سوزی و شرایط منطقه در صورت فوران دوباره، اقدام به خاموش کردن آتش را خاموش کنند.
وی تاکید کرد که سخت گذر بودن منطقه و وزش باد شدید باعث کندی عملیات مهار آتش آتش سوزی در این مناطق شده بود.
نارکی تصریح کرد: براساس بررسی‌های اولیه ۴۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مارین و دیل در این آتش سوزی از بین رفته است.
او گفت: برای مهار آتش سوزی در منطقه دیل، هشت سورتی پرواز بالگرد از سوی شرکت نفت گچساران برای انتقال نیرو و امکانات به ارتفاعات منطقه دیل صورت گرفت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: وسعت آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد افزایش یافته است.
فرهام جلیلی افزود: ۱۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران در سال جاری طعمه آتش شده است. پارسال تا این موقع از سال هشت هکتار از جنگل‌های شهرستان دچار آتش سوزی شد.
وی بیان کرد: ۱۵ فقره از آتش سوزی‌های امسال در مناطق آبگرمو، کوه سرخ، کوه وزک، خنگ بنار و ریگو نارک، بابا کلان (بن پیر)، دیل و خامی رخ داده است.
جلیلی تصریح کرد: ۸۵ درصد از این آتش سوزی در مناطق سخت گذر بر اثر تندر رخ داده است.
او اظهار داشت: آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان با همکاری اقشار مختلف جامعه، دوستداران طبیعت، ورزشکاران، کوهنوردان، بسیجیان، همیاران طبیعت و اکیپ‌های اطفای حریق کنترل و مهار می‌شود.
جلیلی با اشاره به بارندگی‌های مناسب امسال گفت: آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.
وی از گردشگران خواست از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری و در صورت استفاده از خاموش شدن آن هنگام ترک منطقه مطمئن شوند.
۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.
شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار