تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بررسی می کند
در مورد این سفر برخی نکات وجود دارد که کمتر به آن ها پرداخته شده است از جمله عدم توجه به ملاحظات امنیتی که ممکن است نهایتا به برکناری ، ورود نهادهای امنیتی و حتی تشکیل پرونده قضایی برای برخی مدیران ، منجر شود.
کد خبر: ۷۶۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ 13 July 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته ، خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر سفر نماینده مردم بویراحمد و دنا به منطقه "آجم" از توابع بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه که این خبر با برخی واکنش های رسانه ای و فضای مجازی مواجه شد. در مورد این سفر برخی نکات وجود دارد که کمتر به آن ها پرداخته شده است از جمله عدم توجه به ملاحظات امنیتی که ممکن است نهایتا به برکناری ، ورود نهادهای امنیتی و حتی تشکیل پرونده قضایی برای برخی مدیران ، منجر شود.
نکته اول: زارعی و انجام وظیفه
با توجه به این نکته که اولین نفر و سیبل این سفر غلام محمد زارعی ، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بوده است ، باید گفت : به کار غلام محمد زارعی به عنوان نماینده مجلس نمی توان اعتراض کرد و یا حتی آن را اشتباه دانست ، چرا که وقتی نماینده مجلس شورای اسلامی از یک حوزه انتخابی وارد مجلس می شود عملا نماینده کل مردم ایران است و هر فردی از این کشور در هر نقطه ای می تواند بنابر تشخیص خود از نماینده مجلس مطالبه یا تقاضایی داشته باشد.
در ماجرای سفر به "آجم" شاید تنها ایرادی که بتوان بر غلام محمد زارعی گرفت ، عدم توجه کافی به تبعات این سفر با توجه به حساسیت های منطقه ای به دلیل بافت قومی و قبیله ای استان باشد .
 
کدام مدیران قربانی سفر
 
نکته دوم : احترام به تقاضای مردم
مهمترین نکته ای که در این سفر باعث ایجاد حواشی شده است ، بحث جدا کردن منطقه "آجم و رودریش " از بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه و اتصال آن به بخش مارگون که قرار است بنابر رایزنی های صورت گرفته به شهرستان تبدیل شود ، می باشد.
در مورد چنین تقسیماتی و تقاضای مردمی هم نمی توان چندان خرده گرفت ، چرا که برخی موارد دیده شده است که برخی نقاط مرزی بین شهرستان ها وجود دارند که عملا خدمات خود را از منطقه ای دیگر می گیرند و یا راه ارتباطی آن ها ، داد و ستد و تحصیل و بسیاری از امور زندگی شان از مسیر شهرستانی دیگر به غیر از شهرستان آنان صورت می گیرد و این حق مردم است که تقاضای خود را بیان کنند. پس نمی توان بر مردم خرده گرفت.(البته این تقاضا باید از مسیر قانونی و بدون از تنش پیگیری شود) برای نمونه ، مسیر ارتباطی منطقه پیچاب باشت از شهرستان چرام می گذرد ، منطقه سادات و طسوج چرام برخی خدمات خود از جمله برق را از بویراحمد می گیرند ، کلیه ارتباطات ، داد و ستد، مسیر عبور و مرور و همه ی زندگی مردم لیکک بهمئی در شهرستان بهبهان و شهر بهبهان صورت می گیرد و حتی سرمایه گذاری های آنان هم در حوزه بهبهان است. پس چنین تقاضاهایی از مردم یک منطقه ، منطقی و طبیعی است و وظیفه مسئولان هم توجه به این خواسته ها است.
 
کدام مدیران قربانی سفر
 
نکته سوم: برخی تغییرات بد نیست
در مورد تقسیمات منطقه ای برخی مواقع به نظر می رسد فکر کردن به تغییرات بد که نیست بسیار هم خوب است. به عنوان مثال همه می دانیم که کم توسعه یافته ترین منطقه استان مربوط به حوزه کهگیلویه بزرگ خصوصا حوزه های روستایی دو بخش دیشموک و قلعه رئیسی است و یکی از عوامل این مهم گستردگی جغرافیایی ، جمعیتی و عدم وجود امکان برای توسعه همه مناطق با توجه به جوابگو نبودن ، منابع انسانی و مادی برای رتق و فتق امور این مناطق است.
در دو حوزه قلعه رئیسی و دیشموک آنچنان فقر و فلاکت و کمبود زیر ساخت ها نسبت به دیگر مناطق استان بالا است که اگر برای این دو منطقه ، یک نماینده مستقل ، یک ردیف بودجه شهرستانی و هر آنچه که برای دیگر شهرستان های استان اختصاص داده می شود ، در نظر گرفته شود ، باز هم چاره حجم گسترده این محرومیت ها نخواهد بود. حال شما به این نکته توجه کنید که منطقه آجم عملا برای یک جاده ارتباطی استاندارد و خدمات از دیشموک یا قلعه رئیسی باید چند سال و چه حجم بودجه ای را دریافت کند تا بتواند خدماتی را که برخی مناطق که شاید 20 سال پیش دریافت کرده اند ، دریافت کنند؟! پس در چنین مواقعی باید ضمن احترام به نظر مردم ، دیگر ملاحظات عقلی در تصمیم گیری ها را هم مد نظر داشت.
حتی به نظر می رسد اگر شهرستانی مانند چرام را هم با توجه به در دست اجرا بودن جاده باباکلان - گچساران - چرام ، و راحت تر شدن دسترسی این دو شهرستان به هم و همچنین قرابت فرهنگی این دو شهرستان ، بتوان از حوزه کهگیلویه جدا کرد تا اولا باری از روی دوش نماینده کهگیلویه بزرگ با این همه گستردگی حوزه انتخابیه و چاله و چوله توسعه نیافتگی برداشته شود و ثانیا کم هزینه بودن شهرستان چرام برای حوزه نمایندگی فعلی ، گچساران و باشت ، عملا تعریفی جدید و تقسیم بار تلاش ها برای توسعه استان صورت گرفته باشد.(البته بیان چنین دیدگاهی به منظور باز کردن افقی جدید در تفکرات مدیران است و در خوشبینانه ترین حالت یک پیشنهاد برای فکر کردن به راه های جدید برای تقسیم منابع به نحو عادلانه تر است) مطئنا تلاشی مفید برای کمک به توسعه بهتر استان شده است.
نکته چهارم : سفر آجم و پشت پرده ها
و اما نکته دیگر که باز هم به حواشی آن بر می گردد ، مربوط به برخی پشت پرده های آن است که می توان گفت برخی مدیران در این سفر برخی ملاحظات سیاسی ، امنیتی و قومی ، قبیله ای را رعایت نکرده اند و عملا باعث ایجاد چنین شرایطی شده اند در حالی که هیچ ارتباطی به حوزه ی کاری آنان نداشته است و بی جهت به موضوع ورود کرده اند و احتمالا با ورود نهادهای نظارتی استانداری و یا در صورت لزوم نهادهای امنیتی و قضایی باید این مدیران پاسخگو باشند که چرا چنین سناریوهای خطرناکی را برنامه ریزی یا اجرا و مشارکت نموده اند.
آنگونه که برخی شایعات بیان می کنند ، عمده ی این برنامه توسط برخی مدیران که خود قرابت منطقه ای(بر اساس شنیده ها) با " آجم و رودریش" دارند و برخی مدیران شهرستانی بویراحمد که به دنبال جور کردن شرایط شهرستای مارگون بوده اند ، هماهنگی شده و این مدیران نقش پررنگی در این برنامه داشته اند که اگر دستگاه های ناظر یاد شده ضرورت دخالت ببینند ، احتمالا مدیران مذکور محترمانه و یا به عنوان تادیب باید با صندلی مدیریت خود خداحافظی کنند!
نکته پنجم : کدام مدیران قربانی سفر آجم می شوند؟
در این سفر چند گروه حضور و نقش داشته اند که باید استاندار ، بازرسی استانداری ، نهادهای امنیتی (برای کشف پشت پرده ها ) و از همه مهمتر دستگاه قضایی در صورت وجود تخلف حقوقی در مورد آنان بررسی های لازم را صورت و به مردم گزارش دهند.
زارعی سیبل انتقادات سفر!
اولین شخصی که در این ماجرا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت ، غلام محمد زارعی بود که نه از باب حقوقی و نا از باب وظیفه نمی توان چندان از وی خرده گرفت چرا که وی نماینده مردم است و وظیفه دارد به درخواست های مردمی پاسخ دهد و منهای برخی کج سلیقگی هایی که در اطراف وی رخ داد ، چندان نیازی به پاسخگو بودن به منتقدان ندارد.
مردم محلی
دومین گروه از دست اندرکاران این موضوع ، مردم منطقه آجم و رودریش هستند که سفر کنندگان عنوان می کنند ، با دعوت و اصرار آن ها به منطقه آن هم در حاشیه سفر به مناطق روستایی بخش مارگون این کار را انجام داده اند. هر چند برخی افراد محلی و آنگونه که گفته شده شورای روستا از چنین خواسته ای اظهار بی اطلاعی می کنند اما برای همان تعداد افرادی هم که تقاضای چنین سفری از نماینده بویراحمد و دنا را کرده اند ، نمی توان خرده گرفت.
مدیران بی اطلاع
در این بین برخی مدیران کل هم وجود داشته اند از جمله مدیر کل راه و شهرسازی و مدیر کل بنیاد مسکن که حضور هر دو نفر محل اشکال که نیست ، اتفاقا کار خوبی بوده که سری به آن منطقه محروم زده اند و از نزدیک مشکلات را دیده اند. ضمن اینکه تقریبا می توان گفت این دو نفر کاملا از پشت پرده ها بی اطلاع بوده اند و شاید هنوز هم تبعات منفی چنین سفری را متوجه نشده اند.
مدیران پشت پرده و متخلف
اما آنچه که تاکنون و شواهد نشان می دهد ، حضور یکی از معاونین جهاد کشاورزی استان است که برخی عنوان می کنند ، پشت پرده ماجرا بوده است که اگر چنین اتهامی اثبات شود به نظر می رسد ایجاد تغییراتی در سطوح بالای مدیریتی این دستگاه ضروری است .
و گروهی دیگر از مدیران که به شدت ناشیانه به منطقه "آجم" رفته و در چنین جلسه ای شرکت کرده اند ، برخی مدیران شهرستان بویراحمد هستند که در واقع اگر نتوانند دلیل قانونی برای حضور خود برای پیگیری مشکلات مردم این روستا آن هم بدون هماهنگی با مسئولین شهرستان کهگیلویه بیاورند ، مطمئنا اولین جایی که باید پاسخگو باشند ، نهادهای نظارتی درون دستگاهی(دولتی) سپس پاسخگویی به نهادهای امنیتی و قضائی است.
نکته آخر : از چاله به چاه افتادن
و اما شاید تنها خروجی الحاق منطقه "آجم و رودریش" به مارگون ، کمک به شهرستان شدن مارگون باشد و گرنه آنگونه که وضعیت منطقه مارگون نشان می دهد ، این بخش بسیار متفاوت از بخش مرکزی بویراحمد است چرا که شهرستان بویراحمد مرکزیت استان را دارد و مطمئنا با حجم بالایی از سرمایه گذاری و اعتبارات برخوردار است و گرنه مارگون هم چیزی بیش از دیگر بخش های استان در زمینه زیرساخت ها ندارد . اگر مارگون شهرستان شود ، شاید بتوان امیدوار بود که اعتبارات بیشتری به "آجم و رودریش" برسد که چندان هم در این زمینه خوشبینی وجود ندارد و همین ابتدای شایعه بخشدار مارگون به اصطلاح آب پاکی را روی دست مردم "آجم" ریخت که این موضوع در خبرگزاری تسنیم به شفافیت بیان شده است !
احسان دانشی بخشدار مارگون بویراحمد از نحو سفر نماینده بویراحمد و دنا به منطقه آجم و رودریش کهگیلویه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: صبح روز سفر آقای نماینده با تماس معاون سازمان جهادکشاورزی از این سفر مطلع شدم.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود اهالی منطقه آجم و رودریش از نماینده بویراحمد و دنا درخواست الحاق به بخش مارگون را داشته‌اند، افزود: باور کنید امکانات فعلی مارگون جوابگوی این بخش نیست و در صورت الحاق دهستان آجم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
وی بیان کرد: هم اکنون راهداری، برق، کشاورزی، اتفاقات همچون سیل، پاسگاه انتظامی، آمبولانس و اورژانس مارگون به منطقه آجم و رودریش خدمات می‌دهند.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بهمئی سرافراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
بسمه تعالی
ضمن احترام به نظرات نایب رئیس محترم شورای اسلامی شهر لیکک به هیچ وجه من الوجوح ایل بزرگ بهمئی از ایل بزرگ بویراحمد و فرزندان کهگیلویه از فرزندان بویراحمد جداشدنی نیستند اشکال بر استان کهگیلویه و بویراحمد نیست اشکال بر رژیم منفور و منحوس پهلوی و مزدوران پهلوی است و بی تدبیری های مسئولین بهمئی بعد از انقلاب اسلامی بودندکه ایل بزرگ بهمئی را تجزیه و پخش کردند و هر قسمت را به یک شهرستان دادند از جمله علاء و صیدون و ابوالفارس و بخش تشان و بیدبلند و کرنج و سرجولکی و ... را از بهمئی جدا کردند بنابراین ما به جای جدایی باید همچون گذشتگان مان که افتخار آفریدند خواهان الحاق مناطق و بخش های جدا شده از بهمئی باشیم ما که مشکلات استان نفت خیز خوزستان را از نزدیک می دانیم آبادان دومین شهر مهم خوزستان بعد از اهواز آب خوردن ندارد اهواز مشکل فاضلاب دارد و مسجدسلیمان شهر اولین ها آنهمه مشکل دارد و بقیه شهرهای خوزستان هم همینطور بنابراین جناب نایب رئیس فکری بلند داشته باش و به فکر الحاق بیدبلند و سدمارون و نفت کرنج به بهمئی باش و خود و بهمئی را کوچک نشمار که اگر چنین شد مشکل بهمئی حل خواهد شد که مردم بهمئی خواستار الحاق مناطق جدا شده هستند تا همیشه بزرگ و قدرتمند بمانند بنابراین به عنوان نماینده مردم این ور سکه را پیگری کن یعنی الحاق مناطق جدا شده از بهمئی را نه جدایی از استان دلاورپرور کهگیلویه و بویراحمد را .
ممبی بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
محرومیت از رودتلخ ممبی شهرستان یهمئی می بارد چون حداقل آب و هوای دیشموک و چاروسا عالی و قابل تحمل و زندگی ابتدایی است ولی منطقه رودتلخ ممبی بهمئی هم قابل زندگی نیست و درجه هوا 52 درجه و آب هم ندارند و ...
بهمئی گرمسیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
کاملا فرمایش درست است ما مردم بهمئی گرمسیر (لیکک) هم مخالفت خود را شدیدا با جدایی خاک آجم از دیشموک اعلام می کنیم و اگر کسانی از ساکنان آجم دوست دارند که تابع مارگون شوند هر چه زودتر خاک آجم را ترک کنند و مانعی بر سر راه آنان نیست ما این ضربه را از جدایی علاء و صیدون و تشان و بیدبلند و کرنج و ... از بهمئی خورده ایم و دیگر حاضر نیستیم یک وجب از خاک بهمئی جدا شود و حتی پیگیر ملحق شدن بخش ها و مناطق جدا شده از بهمئی هستیم.
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
موش تو سوراخ نمی رفت جارو هم به دمش یسته بود حالا شده زارعی بویراحمد را اباد کرده حالا رفته سراغ اجم
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
واقعا امیر کبیر که می گن یهنی این
کهگلویه بزرگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
درودبرایل بهمیی. که همیشه شهامت وشجاعتشون پابرجاست ماهم ایل بویراحمدکهگگلویه بزرگ پشت مردم دیشموک میمانیم به هرقیممتی ونمیزایم اجم ورودریش از این شهرجدا شه تجزیه طلبان بیرون......
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار