کسانی که در رودخانه‌های استان غرق شده اند به نحوی غافلگیر شده اند که حتی اطرافیانشان نیز نتوانسته اند کاری برای نجات انان انجام بدهند.
کد خبر: ۷۶۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ 14 July 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فاطمه رشیدی ، کهگیلویه و بویراحمد، در این روزهای گرم مقصد گردشگرانی است که می خواهند تنی به آب بزنند تاخنکای دل انگیز رودخانه های سرزمین آب ها، غبار خستگی و گرمای تابستان را از تنشان بیرون کند اما نا آشنایی با فنون شنا، عمق ظاهری فریبنده رودخانه، تخمین اشتباه از حجم آب به استناد سال های گذشته و بی احتیاطی باعث وقوع حوادثی می شود که سفر را نیز به کامشان تلخ می کند.

تابستان در کهگیلویه و بویراحمد همه چیز دارد از رودخانه و جنگل و کوه و برف گرفته تا میوه و طراوت و خنکای دل انگیز غروب.

رودخانه‌ها که در یکی دو سال گذشته به وسط بهار نرسیده خشک می‌شدند با بارندگی‌های امسال پر آب شده اند آنچنان که پیش بینی می‌شود تا فصل بارندگی مهرماه هم دوام بیاورند.

اما پر آب شدن رودخانه‌ها در کنار طراوتی که به طبیعت بخشیده در سه ماه گذشته بستری برای خلق حوادث تلخ شده و قربانیانی گرفته است.

پس از بارندگی رودخانه‌های خروشان و تمیز کهگیلویه و بویراحمد و سدهای لبریز از آب با انعکاس جنگل‌های سبز بلوط وسوسه انگیز، هر گردشگری را به خود می‌خواند و بسیاری نیز به این دعوت طبیعت پاسخ می‌گویند و همین نیز باعث شده در سه ماه و نیم اول امسال ۱۱ نفر جان خود را در آب‌های کهگیلویه و بویراحمد از دست بدهند و ۹ دفر نیز با تلاش نیروهای امدادی و ورود اورژانس از مرگ حتمی نجات پیدا کنند. آماری که برای استانی که فقط رودخانه دارد و ساحل دریایی ندارد، تکان دهنده است.

این آمار در مقایسه با سال گذشته نیز رقم بالایی است. در سال ۹۷ در ۱۲ ماه ۱۲ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند و حالا به طور میانگین هر ۱۱ روز یک نفر جان خود را در رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد از دست داده است.

کسانی که در رودخانه‌های استان غرق شده اند به نحوی غافلگیر شده اند که حتی اطرافیانشان نیز نتوانسته اند کاری برای نجات انان انجام بدهند.

مرگ ۳ کودک در بهار

بر اساس تحقیقات میدانی ، در میان غرق شدگان امسال ۳ کودک وجود داشت. کودک ۵ ساله افغان در منطقه کردلاغری و کودک ۳ ساله باشتی در پارک ساحلی یاسوج جان خود را ازدست دادند کودک ۲ ساله دیگری نیز در منطقه کاکان در آب بسیار کم عمقی غرق شده است.

در فوت این سه کودک اگرچه عدم نصب علائم هشدار دهنده، یکی از عوامل حادثه عنوان می‌شود اما بیش از هر چیز بی احتیاطی خانواده‌ها در رها کردن کودکان را باید عامل حادثه دانست. زیرا این کودکان بافرض وجود علائم هشدار دهنده باز هم سواد، دانش و تشخیص رویارویی با خطر را نداشته اند.

البته همه فوت شدگان کودک نیستند. برخی از جوانانی که دچار حادثه شده اند نسبت به شرایط رودخانه نا آشنا بوده اند در واقع شرایط را مانند سال گذشته تصور کرده اند و بعد هم دچار حادثه شده اند.

نا آشنایی با فنون شنا

برخی نیز با اعتماد به نیروی جوانی خود، وارد رودخانه شده اند اما آب غافلگیرشان کرده و جوانیشان را نیز با خود برده است.

گاهی نیز افراد قصد شنا نداشته اند و به عنوان مثال برای ماهیگیری رفته اند اما به هر دلیلی وارد آب شده اند و نیروی آب بر آنها غلبه کرده و توان نجات خود را از دست داده اند.

مواردی نیز به شرایط شنا در رودخانه‌ها نا آشنا بوده اند و با تصور اینکه شنا در رودخانه و استخر شرایط یکسانی دارد وارد رودخانه شده و جان باخته اند.

برخی نیز به کلی فنون شنا را نمی دانسته اند و در هنگام غرق شدن نه خودشان توانسته اند به خود کمک کنند و نه همراهانشان توانسته اندکاری برایشان انجام دهند.

شنا در رودخانه ممنوع است

اما مجموع این حوادث باعث شده که انگشت اتهام به سمت برخی دستگاه‌ها بچرخد. به عنوان مثال پس از هر حادثه غرق شدگی در رسانه‌ها و به خصوص فضای مجازی بسیاری می‌گویند چرا متولیان گردشگری، شهرداری و سایر سازمان‌هایی که در مسیر رودخانه بشار بهره بردار حضور گردشگران هستند اقدام به ساخت پلاژ و یا تعیین نقاط امن برای شنا نمی‌کنند.

سوالی که رسوال فرهادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای در پاسخ به آن می‌گوید: «نه آشنایی با قواعد شنا و نه عدم نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده هیچکدام دلیل نمی‌شود که افراد در رودخانه‌ها شنا کنند. در همه جای دنیا شنا در رودخانه‌ها ممنوع است.»

تمامی رودخانه‌ها خطرناک هستند

فرهادی هشدار می‌دهد: تمامی رودخانه‌های استان به دلیل بارندگی‌های سال گذشته و بالا آمدن دبی آب، برای شنا خطرناک هستند و در هیچ کجای رودخانه اجازه شنا داده نمی‌شود.

به گفته این کارشناس امور آب طبیعت رودخانه متغیر است و با دریا فرق دارد. ساحل رودخانه طولی و ساحل دریا عرضی است. در دریا خط ساحلی مشخص است. در حالی که در رودخانه تعیین خط ساحلی و نقاط امن کار دشواری است.

تبعات پیدا نشدن اجساد

نکته دیگر اینکه شرایط در رودخانه‌ها به گونه‌ای است که نجات افراد غرق شده و یا پیدا کردن اجساد نیز بسیار دشوار است آنچنان که پس از هر حادثه تمامی دستگاه‌های امدادرسان ساعتها و گاه روزها درگیر بوده اند.

پیدا نشدن اجساد نیز تبعاتی دارد که اجازه نمی‌دهد دستگاه‌های امدادی بی تفاوت از کنار موضوع بگذرند و عملیات جست و جو را پایان بدهند.

کودک ۵ ساله‌ای فروردین ماه در تنگ مهریان یاسوج ناپدید شد و گفته می‌شود احتمالاً در رودخانه غرق شده و همچنان خانواده این کودک منتظر پیدا شدن نشانه‌ای از وی هستند.

یا جوان ۲۸ ساله‌ای که عید فطر در رودخانه بشار غرق شد و ۲۲ روز دستگاه‌های امدادی، سپاه، ارتش و مردم به دنبال جسد وی گشتند.

آنچنان که فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: اگر جسد غریق پیدا نمی‌شد این احتمال وجود داشت که حوادث دیگری نیز به دنبال آن ایجاد شود.

مردم آرام و قرار نداشتند

سرهنگ حکمتیان راز ادامه می‌دهد: مردم منطقه به لحاظ روحی آرام و قرار نداشتند و هر لحظه بیم آن می‌رفت که جوانان دیگری در پی یافتن جسد جوان غرق شده به آب بزنند و احتمال وقوع حوادث دیگر نیز وجود داشت.

وی می‌افزاید: پس از گمانه زنی درباره مکان احتمالی، دو انفجار توسط تیپ ۴۸ فتح انجام شد و جسد جوان پیدا شد و مردم اندکی آرام شدند.

سرهنگ حکمتیان می‌گوید: حتی پس از پیدا شدن جسد این جوان، خانواده کودک ۵ ساله با گذشت حدود ۲ ماه از مفقود شدن فرزندشان، همچنان در محل انفجار پیگیر پیدا کردن نشانه‌ای از فرزند خود بودند و این خانواده تا پیدا شدن یک نشانه آرام نمی‌گیرد.

تابلوها را به سرقت برده اند

نکته دیگر گردشگرانی که شرایط منطقه را نمی‌شناسند گاهی عدم نصب تابلوهای هشدار را به معنی امن بودن منطقه برای شنا می‌پندارند در حالی که معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب تاکید می‌کند: آب منطقه‌ای از ۱۰ سال پیش تابلوهایی در کنار رودخانه‌ها نصب کرده که برخی از آنها به خصوص در نقاط حادثه خیز، همچنان وجود دارد و برخی نیز به سرقت رفته اند و برخی نقاط حادثه خیز نیز فنس‌ها را برای شنا پاره می‌کنند.

فرهادی ادامه می‌دهد: برای نصب تابلوهای هشدار دهنده در کنار رودخانه‌های استان حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که هنوز هم تامین نشده است.

وی اما تاکید می‌کند: ذات رودخانه‌ها متغیر و وحشی است و در هر صورت شنا در رودخانه‌ها ممنوع است و مردم باید خطرات شنا در رودخانه را جدی بگیرند.

امسال در برخی مناطق نیز شرایط رودخانه در حالی خطر ساز شده که در سالهای گذشته جز مناطق امن و گاهی خشک بوده است.

مناطقی نیز وجود دارد که بومیان نسبت به خطرات آن آگاه هستند اما از آنجایی که امسال حجم گردشگر فراتر از ظرفیت فضاهای گردشگری استان است گردشگران به سمت این مناطق می‌روند و گرفتار حادثه می‌شوند.

مجموع حوادث غرق شدگی مربوط به ۳ و نیم ماه اول سال نشان می‌دهد رودخانه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به همان اندازه که زیبا، و مایه امید هستند در سه ماه پیش رو درصورت جدی نگرفتن شرایط ایمنی می‌توانند خطرآفرین هم باشند. رودخانه با دریا فرق دارد و حتی در استان‌هایی که جریان رودخانه‌ها آرام است مجوز شنا در رودخانه‌ها صادر نمی‌شود چه برسد به رودخانه‌هایی که باید خروشان به سمت خلیج فارس بروند.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود آنکه فاقد خط ساحلی و دریایی است اما در آمار غرق شدگی، رتبه بالایی در کشور دارد.

وجود دریاچه و سدهای کوثر، مارون و شاه قاسم، همچنین بیش از ۱۰ رودخانه پرآب، کانون پرمخاطره‌ای برای سلامت جوانان کهگیلویه و بویراحمد در فصل گرما ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان اورژانس کشور از اول فروردین تا ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در سطح کشور ۵۶۷ نفر در محیط‌های آبی غرق شده اند که از این تعداد ۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و که بیشترین جان باختگان در رودخانه‌ها غرق شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار