معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ۲ میلیون هکتار جنگل‌ها در اختیار ایران است، افزود: در بر گیری این جنگل‌ها در ۵ استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان است.
کد خبر: ۷۶۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 15 July 2019

محمد طالبیان در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار یونسکو اظهار کرد: آثار جهانی ثبت شده هزار ۱۲۱ اثر است که ۸۹۹ اثر فرهنگی، ۲۱۳ اثر آن طبیعی و ۳۹ اثر ترکیبی، است. ایران و آمریکا در زمینه ثبت آثار جهانی میراث فرهنگی مشترکا رتبه ۹ جهان را دارند. چین و ایتالیا با ۵۵ اثر در رتبه اول هستند.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: در اوایل سال‌های انقلاب و جنگ حدود ۲۴ سال اصلا هیچ فعالیتی نداشتیم.

وی در ادامه درباره روند ارسال پرونده به یونسکو گفت: چهار اقدام روی پرونده‌ها صورت می‌گیرد اول فاقد ارزش و دوم اصلاحات اساسی روی پرونده صورت می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: در جلسات امسال گزارش ایران درباره منظر ساسانی فارس و میدان امام اصفحان ارائه شد که باید برای این دو گزارش مدیریت بحران را تا سال ۲۰۲۰ ارائه دهیم. همچنین باید در مورد محدوده‌های عرصه‌های حریم، قلعه دختر، لایه‌های رویی بیشاپور نیز باید ارائه کنیم.

طالبیان اظهار کرد: ۳۵ اثر بررسی شد ۲۸ فرهنگی، ۵ طبیعی و یک اثر ترکیبی بود که نهایتا ۲۹ اثر در کمیته ثبت شد که شامل ۲۴ فرهنگی و ۴ طبیعی و یک ترکیبی نهایتا ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی گفت: سال ۲۰۰۷ ایران جنگل‌های هیرکانی را در پرونده موقت قرار داد. بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال جنگل‌های هیرکانی قدمت دارد.

وی افزود: این جنگل‌ها در ۱۲ پهنه و ۱۵ سایت است. این جنگل‌ها باید از زباله پاک شود و گردشگری در آن باید مدیریت شود. در چند سال گذشته اقدامات بسیار خوبی بر ثبت جهانی انجام شد.

معاون میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: ۸۵۰ ککیلومتر طول این جنگل‌ها است و فسیل زنده دارد و بسیار باستانی است. بر اساس نظر کارشناسان بهتر است اسم استان گیلان به هیرکان تغییر پیدا کند تا جشن ملی ما کامل شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادامه افزود: دفتر منطقه‌ای یونسکو مستقر در ایران همکاری خوبی با ایران دارد. برای گردشگری جنگل‌های شمال در حال تدوین طرحی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: ایران دو اثر ثبت ملی طبیعی دارد. جنگل‌های هیرکانی و بیابان لوت این دو اثر طبیعی هستند.

وی در ادامه بیان کرد: سد لاسک در حریم جنگل‌های هیرکانی نیست و ضرری به این جنگل‌ها نمی‌رساند.

طلبیان افزود: سال گذشته بین ایران و روسیه مکاتباتی صورت گرفته و موضوع فرهنگ ربطی به سیاست ندارد. یونسکو به ایران در چقارزنبیل دو بار هر بار ۵۰۰ هزار دلار به ما کمک کردند.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: وزارت علوم و آموزش و پرورش باید در زمینه آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با میراث فرهنگی بیشتر همکاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۹۸ درصد جنگل‌های هیرکانی در ایران است، اظهار داشت: هیچ پروژه‌ای این پهنه‌های طبیعی را تهدید نمی‌کند./میزان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار