کد خبر: ۷۶۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ 16 July 2019

عضو هئیت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نور گفت: در حال حاضر محل‌های دفن زباله در مازندران با شرایط حفظ زیست محیطی فاصله داشته و در بسیاری از این نقاط بستری قابل قبول برای تصفیه شیرآبه های زباله وجود ندارد.

‌حبیب الله یونسی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پسماند اکنون به یک معضل پیچیده در مازندران تبدیل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود مدیریت صحیح با رشد قابل توجه پسماند در استان مازندران رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به ملاحظات زیست محیطی در محل‌های دفن زباله اوضاع مازندران را در این حوزه نگران کننده تر کرده است، تصریح کرد: متأسفانه در کمربند شمالی که گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری در آن زیست می‌کنند تمامی محل‌های دفن زباله بدون کارشناسی و مهندسی انتخاب شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس نور خاطرنشان کرد: در محل‌های دفن زباله آسترگذاری مناسبی برای جلوگیری از نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی و خاک وجود ندارد و این در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند بحران بزرگی از لحاظ زیستی ایجاد کند.

یونسی با اشاره به اینکه زباله یا طلای کثیف یک تهدید است که با مدیریت صحیح می‌توان آن را تبدیل به فرصت کرد، یادآور شد: می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن گاز لندفیل حاصل از پسماند را جمع آوری و تبدیل به انرژی کرد

وی تبدیل پسماندهای بیولوژیکی به کمپوست را یکی دیگر از فرصت‌های ویژه استفاده از زباله دانست و گفت: همه بخش‌های زباله را می‌توان با مهندسی پسماند قابل استفاده کرد بعنوان مثال بخشی از آن را که ارزش حرارتی بالایی دارند در زباله سوزها می‌توان تبدیل به موادی کرد که به جای مازوت در نیروگاه‌ها یا کارخانه‌های سیمان مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس نور تصریح کرد: با تفکیک و جمع آوری درست می‌توان حجم زباله‌های ورودی به محل‌های دفن را کم کرد که این خود بر رشد صنعت گردشگری تأثیر بسزایی می‌گذارد.

یونسی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه ورود گردشگران به مازندران بحث افزایش حجم پسماند است، خاطرنشان کرد: اگر در تمامی بخش‌های جمع آوری از مبدا تا دفن و استحصال انرژی به درستی عمل کنیم؛ تمامی مشکلات مرتفع می‌گردد.

وی منابع تولید زباله، چگونگی تفکیک، جمع آوری و تبدیل آن به انرژی یا کمپوست و محل دفن را از مهم‌ترین مؤلفه‌های معضل پسماند دانست و گفت: در حال حاضر محل‌های دفن زباله در مازندران مکانی قابل قبول برای تصفیه شیرابه ندارد که این امر سبب نفوذ این پساب‌ها به زنجیره اکوسیستم خواهد شد و در نتیجه به انسان‌ها بازمی گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار