کد خبر: ۷۶۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 17 July 2019
به دلیل شرایط نامناسب موزه یاسوج اشیاء تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر تخریب قرار دارند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از صدا و سیما ،  مسئول مخزن موزه باستان شناسی یاسوج گفت: محل فعلی نگهداری اشیاء تاریخی غیراستاندارد و به علت شرایط نامناسب بودن و رطوبت بالای آن، علاوه بر تخریب این اشیاء تاریخی، هزاران شی فلزی و سکه‌ها را نیز در معرض خطر تخریب و زنگ زدگی قرار داده است.
کورش شفیعی افزود: با وجود تلاش‌های بسیار زیاد برای نگهداری و مرمت، اما همچان خطر تخریب در کمین اشیاء تاریخی استان قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم می‌گوید:تاکنون به علت کمبود جا و اعتبار فقط توانستیم ۵۰۰ شی آن را مرمت و بازسازی کنیم.
مسعود شفیعی افزود: از مجموع هشت هزار قلم شی تاریخی استان فقط ۳۱۶ شی آن در قالب ۲۴ ویترین موزه ۱۵۰ متری باستانی یاسوج در معرض دید علاقمندان قرار گرفته و بقیه اشیاء تاریخی به دلیل کمبود جا، در کمد‌ها و زیر زمین نمناک این موزه نگهداری می‌شوند.
علی اصغر آتش افروز، کارشناس ارشد باستان شناسی گفت:: به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، این اشیاء باز هم در معرض آسیب و تخریب هستند و ضرورت دارد در این زمینه چاره اندیشی شود.
مجتبی عسکری مرمت کار موزه باستانی یاسوج هم می‌گوید:چنانچه ساختمان جدید موزه استان به بهره برداری برسد می‌توان بیش از هزار قلم شی تاریخی استان را مرمت و در معرض دید علاقمندان گذاشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت:: برای نجات اشیاء تاریخی از سال ۱۳۸۶ ساخت موزه جدید یاسوج آغاز شد، که پس از ۵ سال راکد بودن، از سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.
محمود باقری افزود: تاکنون برای اجرای این طرح حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
ناظر مقیم این طرح هم با بیان اینکه کار ابنیه فنی و ساخت و ساز موزه به اتمام رسیده است می‌گوید:ساختمان مرکزی موزه باستان شناسی هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
قربانی افزود:فقط کار نصب دوربین‌های مدار بسته، خرید و نصب ویترین ها، تجهیزات آزمایشگاه و قسمت‌های اداری آن باقیمانده که نیاز به تخصیص اعتبار جدید دارد.
مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم در سفر به یاسوج تکمیل و بهره برداری این طرح را یکی از اولویت‌های کاری این سازمان در کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: به هر اندازه که اعتبار برای تکمیل آن نیاز باشد به طور حتم کمک خواهیم کرد.
گفتنی است اشیاء تاریخی نگهداری شده در موزه باستانی فعلی یاسوج قدمتی صد تا ۱۵ هزار ساله دارد که قدیمیترین شی آن به هزاره دوم قبل از میلاد بر می‌گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار