مقدم رئیس شورای اسلامی خوی گفت : دومین جشنواره شمس و مولانا با حضور ۹۶۹ اثر برگزیده ، مرداد ماه امسال در خوی برگزار میشود .
کد خبر: ۷۶۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹ 18 July 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی مجید مقدم رئیس شورای اسلامی شهر خوی در گفت و گو با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی گفت : امسال دومین سالی است که جشنواره شمس و مولانا با ۹۶۹ اثر برگزیده با حضور شمس شناسان و مولوی پژوهان داخلی و خارجی در شهرستان خوی ، شهر آرامگاه شمس تبریزی و پهلوان نامی ایران پوریای ولی ، زادگاه حضرت آیت الله خویی،شهر عارفانی همچون شیخ نوایی ، زریاب خویی ، شهر شعرایی چون حقیرخویی ، حاج رسول امینیان ، شهر کوه های سر به فلک کشیده ، شهرگلهای آفتاب گردان ، عسل مصفی ودهها آثار باستانی وصنایع دستی دیگر ، برگزار میشود .

مقدم در ادامه به زمان برگزاری جشنواره اشاره کرد وگفت : دومین جشنواره شمس و مولانابا حضور هنرمندان معروف داخلی و خارجی، در سه بخش موسیقی، شعر وتایپوگرافی از۲۴الی۲۸ مرداد برگزار می‌شود.
رییس شورای شهر خوی ادامه داد: بخش تایپوگرافی از تاریخ ۲۴ الی ۲۸ مرداددر مجتمع فرهنگی ارشاد ، شعر از تاریخ ۲۴ و ۲۵ مرداد در پارک ملت یا سالن ارشاد و بخش موسیقی در مورخه های ۲۶ ، ۲۷ و ۲۸ مرداد در آرامگاه شمس تبریزی برگزار خواهند شد.
وی در موردتعداد آثار رسیده به دبیر خانه گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره تا مورخه ۲۰ تیرماه ۹۸ در ( ۳ بخش شعر ، موسیقی و تایپوگرافی ) ۲۶۸ اثر موسیقی به جشنواره رسیده که از این تعداد ۹۰ اثر به مرحله داوری رسیده است ، در گروه شعر ۵۲۸ اثر به جشنواره رسیده که تمام آثار به مرحله داوری راه یافته اند .
وی درادامه افزود:دربخش تایپوگرافی ۴۹۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده که از این تعداد ۳۵۱ اثربه مرحله داوری رسیده است .
مقدم تصریح کرد: در بخش موسیقی با حضور حسام‌الدین سراج، اردشیر کامکار و داود آزاد ، از۲۲ استان کشور ، استانهای آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هرکدام با ۷ اثر ، استانهای آذربایجان غربی و فارس هرکدام با ۴ اثر و استانهای همدان ، کردستان و قزوین هرکدام با ۳ اثر در جشنواره شرکت نموده اند .
وی افزود: در بخش شعر با حضور محمد کاظم کاظمی، محمد سعید و شهرام می‌زایی ، از ۲۹ استان کشور ، استانهای برتر حاضردر جشنواره ، استان آذربایجان غربی با ۲۹ شاعر ، استان تهران با ۲۴ شاعر و استان های اصفهان و خراسان رضوی هرکدام با ۲۱ شاعر در جشنواره حضور خواهند داشت .

مقدم همچنین در بخش تایپوگرافی نیز گفت : در بخش تایپوگرافی با حضور عبدالرضا چارئی، مجید محمد نژاد و جواهر از داوران نامدار کشور ، از ۱۴ استان کشور ، استانهای برتر به ترتیب : استان آذربایجان شرقی با ۱۴ اثر ، استان های قم و تهران هرکدام با ۷ اثر و استان های آذربایجان غربی و خراسان رضوی هرکدام با ۴ اثر در جشنواره حاضرخواهند بود .

وی به تاریخ برگزاری پنجمین کنگره بین المللی شمس و مولانا اشاره کرد وگفت:پنجمین کنگره بین المللی شمس و مولانا در تاریخ ۷ و ۸ مهر ماه ۹۸ مصادف با روز شمس و مولانا در سالن شهید کوچری فرمانداری خوی برگزار می‌شود.
رئیس شورای اسلامی خوی درمورد برنامه های جانبی جشنواره نیز گفت : برنامه های جانبی جشنواره امسال شمس و مولانا عبارتند از : رونمایی از ۲ آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از خوانندگان و گروه های برتر موسیقی کشوری ، رونایی از لباس مخصوص آذربایجانی ، برگزاری برنامه موسیقی نقاشی در محوطه آرامگاه شمس ، برگزاری تورهای گردشگری ، حضور اقوام مختلف کشوردر جشنواره بالباس مخصوص هراستان و اجرای برنامه های هنری توسط هنرمندان مختلف در مناطق مختلف شهرستان خوی و پایان بخش جشنواره برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره باحضور مسئولین طراز اول کشوری در روز ۲۸ مردادماه در آرامگاه شمس تبریزی همراه با تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره خواهدبود .

مقدم خاطر نشان کرد : شمس پژوهان ومولوی شناسان از کشور ترکیه وپاکستان و سفیر ترکیه در ایران از مهمانان ویژه این همایش خواهند بود .
مجید مقدم در باره برگزارکنندگان جشنواره نیز گفت : برگزارکنندگان جشنواره عبارتند از : تولیت شمس تبریزی ، شورای اسلامی شهر و شهرداری و فرمانداری خوی با همکاری صمیمانه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدا و سیما و اصحاب رسانه ، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، آموزش و پرورش و مرکز تربیت معلم شهید مطهری خوی خواهند بود .
رئیس شورای اسلامی خوی در پایان سخنان خود ازگردشگران داخلی و خارجی خواست ، از مناطق گردشگری ، آثار باستانی و صنایع دستی خوی دیدن فرمایند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار