کد خبر: ۷۶۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ 20 July 2019

اشتغال‌زایی سد چمشیر در بخش کشاورزی بیش از ۴ هزار نفر و در بخش صنعت به فراخور صنایع احداثی بیش از ۱۰ هزار در سال‌های آتی پیش بینی میگردد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای استان علی داودی مهر در نشست بررسی مشکلات برخی سدهای استان افزود: اشتغال‌هایی سد چمشیر در بخش کشاورزی بیش از ۴ هزار نفر و در بخش صنعت به فراخور صنایع احداثی بیش از ۱۰ هزار در سال‌های آینده پیش بینی می شود.
 
بررسی شرایط سه سد چم شیر ، صیدون و آبریز با حضور مقام کشوری

وی در ادامه بصورت مشروح شرایط دو پروژه را تبیین و برای تکمیل فرایند پروژه ها و رفع نگرانی ها از جمله موضوع اشتغال موارد جامعی را عنوان و اظهارکرد: مطالعات سد" آبریز "با حجم تنظیمی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال با هدف تامین آب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست بخصوص دشت دهدشت و اشتغال زایی مستقیم و تامین کسری آب شرب و صنعت مناطق پایین به اتمام رسیده و در سال جاری مناقصه بخش های از جاده و تونل دسترس به محور و محل تجهیز کارگاه برگزار و عملیات اجرای این بخش آغاز می شود. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: عملیات سد چم شیر رو به پایان است و بناست که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه و آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب های آتی اقدامات موثری انجام دهیم.
داودی مهر تصریح کرد: میزان سهم تخصیص استان (شهرستانهای گچساران و باشت) از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب می باشد که نحوه و محل نصب آبگیرهای برداشت این سهم در این جلسه مورد بحث و بررسی واقع شد. 
 وی ادامه داد: با برداشت این میزان از آب مخزن ، آب کشاورزی حدود ۸ هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی شهرستانهای یاد شده و همچنین آب صنعت خاصه صنایع بزرگی مثل نفت و ... بصورت پایدار تامین می شود که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شد.
سپس غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی به وضعیت بارندگی و عدم ذخیره سیلاب های سال گذشته بخصوص فروردین سال جاری در استان اشاره کرد و از مسولان آب نیرو بعنوان یک مطالبه به حق در دو شهرستان خواست که نیاز استان در تکمیل طرح های فوق را به عنوان یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر برای بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال مد نظر قرار دهند و ذخیره سیلاب ها برای جلوگیری از خسارات احتمالی و جلوگیری از موارد مشابه در بعضی از نقاط یک اولویت برای مدیران آب نیرو است .
مهندس مرادی مدیر عامل آب نیرو ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور همه مسئولین به گزارشی از وضعیت پروژهای در دست مطالعه و اجرای آب و نیرو در استان شامل آبریز، صیدون و چم شیر پرداخت.
به گزارش ایسنا، سد مخزني چم شير از جمله پتانسیل های ذخيره سازي، تنظيم و كنترل آب شناسائي شده در حوزه آبريز رودخانه زهره است. آب ذخيره شده در اين مخزن مي تواند در دشتهاي پاياب (ليراوي و حيات داود) و همچنين تأمين حقابه ها و دشتهاي زيدون، هنديجان و سردشت در خوزستان مورد بهره برداري كشاورزي قرار گيرد. همچنین تولید انرژی برقابی در نیروگاه پای بدنه سد پتانسیل دیگری است که در منطقه وجود دارد و مهمترين ويژگي سد چم شير كه آن را نسبت به ساير سدهاي كشور متمايز می سازد اين است كه اين سد بلندترين سد وزني از نوع بتني غلطكي (RCC) ايران است.
مهمترین آثاری که اجرای طرح سد مخزنی چم شیر دارد در ذخیره سازی و تنظیم آب رودخانه زهره، بهسازی کیفیت آن و ارزش فعالیت های کشاورزی و دامداری و تولید محصولات اساسی کشاورزی و محصولات علوفه ای در منطقه افزایش می یابد که در نتیجه آن سطح درآمد مطمئن و مکفی برای کشاورزان و دامداران ایجاد می شود که باعث جلوگیری از مهاجرت آنها می شود. همچنین با احداث نیروگاه در محل سد بخشی از نیازمندی های منطقه از نظر انرژی تامین خواهد شد و زمینه مناسبی برای شکل گیری امکانات تفریحی رفاهی در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نهایت باعث تأثیر چشمگیری بر زیبایی طبیعی خواهد گذاشت.
لازم به ذکر است که این نشست با موضوع بررسی شرایط همکاری آب نیرو در پروژه های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد برای تامین آب اراضی هدف در شهرستان گچساران و همچنین سد آبریز در کهگیلویه بزرگ با حضور مهندس مرادی مدیرعامل شرکت آب نیرو، معاونین ستادی، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستانهای گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی، در سالن جلسات آب نیرو تشکیل شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دیلمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
هدف اولیه واصلی احداث سدچم شیر آبیاری بیش از چهل هزار هکتار از زمین های دشت لیراوی وحیات داودشهرستانهای دیلم و گناوه است که لازم بود روی آن تاکیدمی شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار