با انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه بعنوان یکی از 19 دانشگاه و مرکز علمی کشور در رتبه بندی نظام جهانیumultirank 2019 ، كارآفريني براي بيش از 100 نخبه، پژوهشگر و دانشجو در عرصه فعاليت هاي پژوهشي، توليدي، تجاري سازي ايده و...نادیده انگاشته شد و فعالیت بخش خصوصی در عرصه علمی و پژوهشی کشور را با چالش جدی مواجه کرد.
کد خبر: ۷۶۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 27 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ با انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه بعنوان یکی از 19 دانشگاه و مرکز علمی کشور در رتبه بندی نظام جهانیumultirank 2019 ، كارآفريني براي بيش از 100 نخبه، پژوهشگر و دانشجو در عرصه فعاليت هاي پژوهشي، توليدي، تجاري سازي ايده و...نادیده انگاشته شد و فعالیت بخش خصوصی در عرصه علمی و پژوهشی کشور را با چالش جدی مواجه کرد.
امیر محمودزاده رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه از توقف صدور مدرک دانش‌آموختگان پژوهشگاه شاخص پژوه خبر داد و افزود: فروردین سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که پژوهشگاه می‌تواند فعالیت پژوهشی داشته باشد و مدارک دانش‌آموختگان آن باید صادر شود اما متأسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این نظر کمیسیون توجه نکرد.
رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه با تایید توافق 30 ساله برای فعالیت این پژوهشگاه در دانشگاه اصفهان افزود: در ادامه به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کردیم که این کمیسیون هم وزارت علوم را مکلف کرد تا مدارک دانش‌آموختگی دانشجویان را تا ۲۸ بهمن ۹۷ صادر کند، ولی متأسفانه از آن زمان تاکنون فقط مدرک ۴۰ دانشجو صادر شده و مابقی فارغ‌التحصیلان این پژوهشگاه بلاتکلیف مانده‌اند.
محمودزاده بیان کرد: امیدواریم سیاسی‌کاری درباره پژوهشگاه شاخص‌پژوه به پایان برسد و با این پژوهشگاه مانند سایر پژوهشگاه‌ها رفتار شود.
وی افزود: این پژوهشگاه در نظام رتبه بندی "multiRank" در سه سال متوالی جزو ۱9 دانشگاه برتر ایرانی بوده که اطلاعات و مستندات آن بر روی سایت این نظام رتبه بندی موجود است، اما مسئولان مربوطه به جای پذیرش حقیقت، بطور کلی ماهیت این رتبه بندی را زیر سوال می‌برند .
وی اضافه کرد: بر فرض که این نظام رتبه بندی معتبر نباشد، باید دانست که نام پژوهشگاه شاخص پژوه در بین ۸۲ مؤسسه علمی ایرانی ثبت شده در نظام معتبر رتبه بندی تایمز هم وجود دارد که این افتخاری است برای ما و جالب توجه آقای دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، که مدام به این نظام رتبه بندی تکیه می‌کند.
رئیس این پژوهشگاه تصریح کرد: حتی اگر این رتبه بندی معتبر نباشد، همین که در بین هزاران دانشگاه و پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی خصوصی و دولتی کشور، پژوهشگاهی خصوصی چون شاخص پژوه، به این سطح از بلوغ رسیده باشد و این اعتماد به نفس و توانمندی را در خود داشته که در این رنکینگ‌های بین المللی نامش به چشم بخورد قابل توجه است و نشان از توانمندی و نگرش بین المللی این پژوهشگاه و مسئولان این پژوهشگاه دارد.
محمودزاده اظهارداشت: هزاران مؤسسه خصوصی در ایران هست که خود را در حد و اندازه شرکت در این رتبه بندی ها نمی‌بینند که حتی اقدام به ثبت نام در چنین رتبه بندی‌هایی کنند.
وی ادامه داد: اگر مسئولان وزارت علوم چنین رتبه بندی را قبول ندارند، آیا بحث رتبه بندی خود را نیز قبول ندارند؟
رئیس این پژوهشگاه گفت: این مجموعه در رتبه بندی مؤسسات و پژوهشگاه‌های آموزش عالی کل کشور، که توسط وزارت علوم صورت می‌پذیرد، در معیارهایی چون سرانه در آمد حاصل از تجاری سازی، سرانه طرح‌های پژوهشی برون سازمانی، سرانه قراردادهای منعقد شده جدید، سرانه اختراعات ثبت شده در مراجع علمی و معتبر داخلی و بین المللی، سرانه اکتشاف و نظریه‌های بدیع و سرانه کتاب‌های چاپ شده رتبه اول را در بین سایر مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، کسب کرد.
گفتنی است؛ نظام رتبه بندی umultirank 2019 برای اولین بار در سال 2014 با رتبه بندی بیش از 850 دانشگاه، 1000 دانشکده و 5000 گروه آموزشی در 74 کشور جهان کار خود را آغاز کرد و هم اکنون فهرست رتبه بندی دانشگاه‌های جهان را در سال 2019 میلادی را منتشر کرده است. این نظام رتبه بندی با رویکردی چندبعدی مؤسسات آموزش عالی را رتبه بندی می‌کند که عبارتند از آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، جهت گیری بین المللی و موقعیت داخلی. درحقیقت با کمک داده‌های ارائه شده توسط این نظام رتبه بندی، کاربران می‌توانند بر اساس سنجه‌ها و شاخص‌های مورد نظر خود به مقایسه دانشگاه‌های مختلف بپردازند. جدیدترین نتایج این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که 19 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاه‌های جهان قرار دارند. این دانشگاه‌های ایرانی شامل علامه طباطبایی، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، آزاد واحد علوم تحقیقات، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، آزاد واحد نجف آباد، کاشان، علوم پزشکی شهیدبهشتی، موسسه تحقیقاتی شاخص پژوه، صنعتی شریف، شیراز، تبریز، تربیت مدرس، تهران، علوم پزشکی تهران، خواجه نصیرالدین طوسی و یزد هستند.
نکته قابل تامل نپذیرفتن این رتبه از سوی دانشگاه اصفهان و زیر سوال بردن مقبولیت آن علیرغم وجود نام دانشگاههای برتر کشور در این فهرست است. روابط عمومی دانشگاه اصفهان در این زمینه یادآور شده است: در دنیا موسسات مختلفی وجود دارند که اغلب خصوصی هستند و نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها را دنبال می‌کنند. آن دسته از این موسسات که معتبر هستند دارای ملاک‌های رتبه بندی با وزن‌های متفاوت هستند که ضمن جابجایی در رتبه دانشگاه‌های بزرگ و معتبر این جابجایی قابل توجه نیست و به طور عموم دانشگاه‌های معتبر در یک محدوده واقع می‌شوند. اما برخی موسسات رتبه بندی وجود دارند که اعتبار چندانی نداشته و دانشگاه‌های بزرگ در آنها ثبت نام نکرده و یا اطلاعات خودشان را وارد نمی‌کنند. عدم حضور و نبودن نام برخی دانشگاه‌های بزرگ و شناخته شده برای مردم ایران که در نظام رتبه بندی موسسه Multirank و برعکس نام برخی موسسات بی نام و نشان در این لیست جای تردید، حرف و بحث داشته که قضاوت را در درجه اول به مردم شریف ایران می‌گذاریم.
این در حالیست که پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه با اخذ مجوز رسمی – قطعی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری در قالب 3 پژوهشکده مدیریت، جغرافیا و فناوری های نوین، به عنوان اولین پژوهشگاه خصوصی کشور در راستای سند علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) و تاکید بر حضور بخش خصوصی در عرصه علم و فناوری فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی تاسیس و فعالیت های خود را در سطح ملی و بین المللی گسترش داد.
هر پژوهشکده منطبق برقوانین و مصوبات پژوهشکده های مورد تایید شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری براساس شرح خدمات تعریف شده به انجام طرح های تحقیقاتی، پژوهشی و پذیرش پژوهشگران مقاطع دکتری و کارشناس ارشد پژوهش محور در رشته های مصوب مي پرداخته و تجاری سازی ایده ها ، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، کنفرانس ها و همایش ها و سایر خدمات مرتبط در زمینه های مدیریت بحران های طبیعی، آینده پژوهی، کارآفرینی، برنامه ریزی شهری، بهسازی لرزه ای، خدمات خود را به جامع علمي عرضه نموده است. اين پژوهشگاه در راستای تولید علم اقتدار آفرين و نافع ، پژوهش تقاضامحور و تولید ثروت از علم با رویکرد بین المللی از طریق تعاملات بین المللی با معتبر ترین مراکز تحقیقاتی جهان فعالیت می نماید. همچنین رصدخانه علم و فناوری این پژوهشگاه نيز در زمینه پایش و پویش محیط علم و فناوري و رصد روندها پژوهشگاه را در جهت تحقق فعالیت هاي علمي خويش ياري رساند.
فعاليت هاي پژوهشي پژوهشگاه شاخص پژوه ، از بدو تاسيس به عنوان گروه پژوهشي داراي وسعت، ابعاد و تنوع فراوان مي باشد كه تبديل ثمرات بسياري آنها به گزارش كاغذي امكان پذير نمي باشد مانند كارآفريني براي بيش از 100 نخبه، پژوهشگر و دانشجو در عرصه فعاليت هاي پژوهشي، توليدي، تجاري سازي ايده و... كه مشغول به كارهستند و يا ارائه خدمات در حوزه هاي فناوري نوين و تجاري سازي ايده كه توليد ثروت از دانش ايجاد نموده است و وابستگي كشور را كاهش داده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تبلور اقتصاد مقاومتی در حوزه پژوهش صورت پذیرفته است.
همچنين شركت هاي وابسته به اين پژوهشگاه كه به عنوان بازوهاي تجاري، توليدي و خدماتي مي باشند كه از توليدات پژوهشي پژوهشگاه تغذيه مي شوند كه با تمركز بر حوزه مناطق آزاد تجاري و حوزه بين الملل مشغول به فعاليت هستند و چرخه توليد علم و تبديل ثروت را که خود زیربنای تحقق اقتصاد مقاومتی است را تكميل كرده اند. فعاليت هاي مذكور شايد تنها سرفصل هاي فعاليت هاي پژوهشگران، اساتيد و پرسنل پژوهشگاه در طول چند سال اخير مي باشد كه با يك عزم جهادي و اعتقاد راسخ به اين موضوع كه راه حل برون رفت كشور از ركود اقتصادي و اقتصاد وابسته نفت، اقتصاد دانش بنيان، به عنوان زیر بنای اقتصاد مقاومتی و توليد ثروت از دانش در قالب پژوهش هاي تقاضا محور مي باشد و مطمئناً حمايت و ارشادات متوليان امر مي تواند در اين جهت راهگشا و كمك به توسعه و كيفيت افزايي فعاليت ها شود. پژوهشگران و مؤسسین پژوهشگاه، امیدوارند با توکل بر خداوند متعال و جهاد مستمر علمی، و رفع برخی تنگناها اين پژوهشگاه را به عنوان نماد پژوهش بخش خصوصي درجهت اعتلاي بيش از پيش نام مقدس جمهوري اسلامي ايران در عرصه های علم و پژوهش در مقياس بين المللي نمايند.
با این حال انتظار میرود با بازنگری در نحوه تعامل پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه با دانشگاه اصفهان و یا سایر مراکز معتبر علمی کشور بتوان خلاء نبود فعالیت جدی بخش خصوصی در عرصه های علمی را جبران، و رقابتی جوانمردانه و به دور از حب و بغض سیاسی ایجاد کرد .
یادمان باشد در زمانه ای که کل جهان استکبار در مقابل اراده ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم خود ایستاده است، هم افزایی و همکاری صادقانه فعالان عرصه علمی کشور میتواند به فتح قله های علمی جهان و قطع وابستگی به دشمنانمان بیانجامد . همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فموده اند: علاج دردها و مشکلات کشور در پیشرفت علمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار