کد خبر: ۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 15 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد  سایت کبنا نیوز با ارائه مطلبی به قلم یکی از خوانندگان خود به بررسی وضعیت کاندیداهای اصلاحطلبان گچساران پرداخته است.

دو رگه‌های سیاسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد

پس از ورود موفقیت آمیز دورگه‌های فوتبالیست کشورمان به تیم ملی، اکنون نوبت به حضور دورگه‌های سیاسی استان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و نیز مجلس خبرگان رسیده است تا باحضور خوددر این انتخابات بخت خود را امتحان کنند. مجلس خبرگان با در گذشت حضرت آیت‌الله ملک حسینی (ره ) که خود را به تمام معنا، برامده ازمکتب تشیع و ماحصل قوم لر و استان کهگلویه وبویراحمد می دانست و به آن افتخار می کرد دچار خلأ شد که خوشبختانه با حضور فرزند برجسته و دو رگه (بویراحمدی- شیرازی) حضرت ایشان در استان، با همان میراث به جا مانده از مرحوم پدر «تعصب لری» می تواند موجبات ترقی، تعالی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد محروم ما را به همراه داشته باشد.
همانگونه که در یادداشت های قبل گفته شد نحوه چیدمان و آرایش نامزدهای اصلاح طلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دراستان ما می تواند در میزان موفقیت این جناح تاثیر فراوانی داشته باشد.
تکلیف حوزه انتخاباتی بویراحمد به موقع و قبل از سایرحوزه های انتخاباتی استان با اعلام حضور سید باقر موسوی مشخص و موجب شور و شعف و اتحاد و یکپارچگی در میان این طیف سیاسی گردید. راز این پذیرش همگانی و اقبال عمومی منبعث از صداقت،صراحت، ساده زیستی ومردم باوری ایشان است که خود می تواند عاملی جهت سازماندهی نیروها در سایر شهرستانهای استان باشد. ظاهرا دومین شهرستانی که بزودی تعیین تکلیف می شود حوزه انتخابیه گچساران و باشت است.
غلامرضا تاج گردون دو رگه سیاسی (بویراحمدی، باشتی ) که نامش به واسطه انتساب و حمایت حاج بهرام تاجگردون شهره شد و هیچگاه نتوانست دینش را به صاحب تاجش (بهرام تاجگردون) بپردازد، علی رغم نام بزرگش و ریاست بر مهمترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی نتوانست در استان به چهره محبوبی تبدیل گردد. عملکرد و موضع گیریهای غیر واقع، احساسی و قبیله ای وی کارنامه ای منفی و غیر قابل دفاعی برایش به جا گذاشته است. رفتار سیاسی ایشان نشان از بزرگی او نداشته و حوزه فکری ایشان معطوف به شهر باشت بود و بس. همه اینها موجب شد تا شخصی که ظرفیت تبدیل شدن به یک اسطوره را داشت و سرمایه اجتمایی نه یک استان بلکه کشور شود، کارش به جایی رسیده که به دلیل نداشتن محبوبیت در حوزه انتخابیه اش، به طور جدی نگران از دست دادن کرسی سبزخود در مجلس است. باری، جناب ایشان هر چند به دلیل رگه بویراحمدی اش میتواند در این حوزه کاندیدا شود اما به خوبی می داند که با اعلام حضور باقر موسوی عملا در این حوزه شانسی نخواهد داشت ولی او دو شانس دیگر هم دارد ۱- کاندیدا شدن در حوزه گچساران ۲-نامزد شدن در تهران.

علی رغم اینکه وی درکسوت نمایندگی در حوزه گچساران و باشت دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر نمایندگان شهرستانهای استان بوده ولی مخالفان عمده ای اعم از اصلاح طلبان هم کیش خود و اصول گرایان دارد. مهمتر اینکه او یک مشکل جدی دیگر هم دارد و آن کاندیدا شدن یک دو رگه (یاسوجی، گچسارانی) دیگر به نام قوام فروزان است. با اعلام حضور آقای موسوی در بویراحمد و اجماع اصلاح طلبان بر کاندیداتوری وی، حاج قوام فروزان ظاهرا ترجیح می دهد به دعوت اکثریتی از مردم زادگاهش گچساران پاسخ مثبت دهد. همانجا که به دلیل عملکرد خوبش، مردمداری اش، سادگی و صادق بودنش و کمک به حل مشکلات مردمش به عنوان معاون محاکم تهران دارای محبوبیت فراوان است. در این بین شانس موفقیت هر کدام از این دو دو رگه یاسوجی، گچسارانی به حمایت نخبگان، بزرگان اصلاح طلب استانی و شهرستانی و حتی به نوع رویکرد اصولگرایان گچساران و جمع کثیری از کهگلویه های اصلاح طلب مردد و مهاجر که به دلیل اصلاح طلب بودن به تاج رای داده و اکنون نظاره گر عملکرد اصولگرایانه و خلاف مشی اصلاحی وی هستند بستگی دارد.
با این وجود مردم گچساران و باشت علی رغم مخالفت اصلاح طلبان استان با عملکرد تاج بر سر دو راهی انتخاب، میان شهرت تاج گردون و محبوبیت و مردمی بودن فروزان قرار داشته و بایستی یکی را انتخاب کنند. به احتمال زیاد اصولگرایان این شهرستان با اعتقاد به اینکه در این دوره انتخابات احتمال رای آوری ضعیفی دارند در صدد باشند تا اراء خود را با تدبیر و با نگاهی معطوف به انتخابات دوره بعد و با شناختی که از پایبندی به اصول، اخلاق مداری و مردم محوری آقای فروزان دارند در سبد ایشان ریخته و از معرفی کاندیدا خودداری کنند. مع الوصف آقای تاجگردون یک برگ برنده و گزینه دیگر دارد. علی رغم روابط منفی وی با اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد، با اصلاح طلبان و حتی اصول گرایان پایتخت ارتباط و لابی موثری دارد این ارتباط و قدرت چانه زنی در کنار شهرتشان این امکان را فراهم می سازد تا بتواند نام خود را در کنار نام هم استانی دیگرجناب دکتر وکیلی در لیست تهران قرار بدهد. در این صورت هم نیروهای کارامد استانی بیشتری امکان رقابت دارند و هم مورد حمایت همه جانبه نه یک شهرستان که یک استان قرار خواهد گرفت وپایتخت نشینان هم استانی همه تلاش خود را جهت موفقیت آنها به کار خواهند برد.

ناصر کیانی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
تحلیلگر
|
United States
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
با سلام
درود بر قلم. کیانی
واقعیت داره و تحیل جنابعالی نشان از واقعیت گرای و الگو مداری داره مطمعنم شما با یک اطلاعات کافی و وافی که دار ی ،واینگه در گچساران و باشت ،اری فعلا با تاج هست در صورت قبول فروزان به حضور دران حوزه انتخابیه بیشک مردم به اخلاق مداری ، سادگی ، صداقت حاج فروزان خواهند رسید
تحلیلگر
|
United States
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
با سلام
درود بر قلم. کیانی
واقعیت داره و تحیل جنابعالی نشان از واقعیت گرای و الگو مداری داره مطمعنم شما با یک اطلاعات کافی و وافی که دار ی ،واینگه در گچساران و باشت ،اری فعلا با تاج هست در صورت قبول فروزان به حضور دران حوزه انتخابیه بیشک مردم به اخلاق مداری ، سادگی ، صداقت حاج فروزان خواهند رسید
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
خدا وکیلی اصلا با هم قابل مقایسه هستند که مقایسه میکنی تاجگردون کجا و اون کجا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار