تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
اما پس از این ماجراها گویا هفته گذشته ، یزدانپناه سفری به تهران و وزارت بهداشت داشته است که البته برخی شنیده های غیر رسمی حکایت از احضار وی توسط وزارت دارد.
کد خبر: ۷۶۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 03 August 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، احداث بیمارستان های 32 تخوابی در برخی شهرستان های کوچک به یکی از مطالبه های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است و این مطالبه از چند سال پیش به تبلیغات نمایندگان مجلس هم کشیده شد !در همان ابتدای وعده دادن های نمایندگان و همراهی مدیران دانشگاه علوم پزشکی و با توجه به ضرورت احداث این بیمارستان ها با در نظر گرفتن وضعیت اعتباری دولت ، کاملا مشخص بود که این پروژه ها با چالش هایی مواجه خواهند شد! شاید جالب ترین تعبیر در این زمینه به تعبیر اورنگ ایلامی بر گردد که در اظهار نظری غیر رسمی گفته بود اگر برای هر شهرستان که تقاضای احداث بیمارستان 32 تختخوابی را داشته اند ، یک بالگرد اورژانس می خریدیم و با همه امکانات در مراکز درمانی این شهرستان ها مستقر می کردیم ، بازده بیشتری داشت و هزینه های کمتری ! ایلامی بر این باور بود که تامین پزشکان ، تجهیزات و پرسنل این بیمارستان ها اصلا تناسبی با جمعیت مراجعه کنندگان به آن ها ندارند و اصلا تامین متخصصین لازم برای چنین بیمارستان هایی نه معقول است و نه امکانش وجود دارد!
برخی از این بیمارستان ها احداث و تکمیل و افتتاح هم شدند اما عملا به یک ساختمان بلا استفاده تبدیل شدند ! برای نمونه بیمارستان باشت که با اعمال نفوذ غلام رضا تاجگردون تامین اعتبار و افتتاح شد ، تازه مشکلاتش پس از افتتاح آغاز شد و تا مدت های زیادی تعطیل بود چون فقط یک اسم از بیمارستان داشت و دارد و عملا چیزی از یک بیمارستان فعال را نشان نمی دهد!
 
بیمارستان چرام ، پاشنه آشیل برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی
 
یکی دیگر از این بیمارستان ها ، بیمارستان 32 تختخوابی شهر چرام است که پس از حواشی زیاد برای شروعکار بالاخره کلنگ آن بر زمین زده شد و قرار بر تامین اعتبار نصف بنیاد برکت و نصف دانشگاه علوم پزشکی شد و حتی عدل هاشمی پور در آئین کلنگ زنی خطاب به مسئولین دانشگاه و پیمانکار آن گفت " انتظار داریم این بیمارستان با بهترین تجهیزات و مصالح ساخته شود"! که هم مسئولین و هم پیمانکار وعده چنین خصوصیاتی در احداث بیمارستان را دادند! البته از همان ابتدا اعلام شد که پرداخت اعتبارات سهم بنیاد برکت به میزان سهم پرداختی علوم پزشکی خواهد بود و ابتدا باید دولت سهم خود را بپردازد تا پس از آن بنیاد برکت سهمش را بپردازد!
توقف چند ساله
پس از کلنگ زنی و برخی اقدامات اولیه اکنون و پس از گذشت حدود 3 سال این بیمارستان همچنان بلاتکلیف مانده است! در ماه های آخر اسفند ماه سال 97 ، اورنگ ایلامی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی از تامین اعتبار 2 میلیارد تومانی از طرف وزارت بهداشت که قاعدتا با تامین 2 میلیاردی از طرف بنیاد برکت ، را در پی داشت ، عملا باید فعالیت احداث این بیمارستان از سر گرفته می شد اما گویا برخی مشکلات دیگر هم مانع ادامه کار شده است!
در حالی که در ماه های پایانی مدیریت ایلامی برای شروع کار دوباره این پروژه امروز و فردا می شد ، برخی بر ایراد دستگاه های نظارتی به شیوه واگذاری این پروژه سخن می گفتند و می گویند به گونه ای که اکنون در زمان یزدان پناه این وضعیت همچنان ادامه دارد! جالب این جا است که تا قبل از ماه های پایانی سال 97 صحبت از عدم تزریق اعتبار بود اما پس از تامین اعتبار حدود 6 ماهی است که این پروژه درگیر مسائل حاشیه ای شده است و در آخرین اظهار نظر ، موضوع غیرقانونی بودن واگذاری این پروژه به پیمانکار مطرح می شود! چیزی که یزدانپناه آن را تلویحا متوجه نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی کرده است.
 
بیمارستان چرام ، پاشنه آشیل برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی
 
ماجرای توقف بیمارستان چرام به مجلس کشیده شد!
پس تعلل های بسیار مسئولین علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ، عدل هاشمی پور در مجلس شورای اسلامی انتقادات تندی را متوجه وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرد و در این سخنان خود وضعیت دانشگاه علوم پزشکی را بیماری عنوان کرد که بیمارتر شده است. و البته انتقاداتی را هم در خصوص تاخیر در روند اجرایی بیمارستان چرام مطرح کرد.
 وی در تذکر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کهکیلویه و بویر احمد بیمار بود و بیمارتر هم شده است، دانشگاهی که قدرت درمان خود را ندارد، چطور می‌تواند به درمان مردم توجه داشته باشد؟ حدود 8 سال قبل ساخت بیمارستان 32 تخت خوابی چرام تصویب شده است و در 3 سال گذشته کلنگ‌زنی هم شده و موافقتنامه هم مبادله شده، پول هم برای آن به دانشگاه رفت و جای دیگر تخصیص داده شد و متاسفانه فقط دیواری همراه با نارضایتی مردم باقی مانده است، ضمن اینکه بیمارستان 32 تخت خوابی لنده و تکمیل بیمارستان بهمئی و تجهیز آن هم همین وضعیت را دارد.
 
بیمارستان چرام ، پاشنه آشیل برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی
 
عذرخواهی یزدانپناه از مردم چرام
پس از اعتراضات عدل هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویرحمد با اشاره به روند اجرایی شدن بیمارستان چرام ادامه داد: این بیمارستان سال 96 بدون رعایت جوانب و روند قانونی و برگزاری مناقصه به صورت شفاهی به یک پیمانکار واگذار گردید که به دلیل ورود دستگاه‌های نظارتی پروژه 18 ماه تعطیل شد.
دکتر یزدانپناه با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف بیمارستان چرام را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دادم و در نهایت مقرر شده کارکرد پیمانکار پرداخت شود، افزود: هم اکنون برای اجرای این پروژه 37 میلیارد ریال اعتبار داریم و بعد از رفع مشکل با هدف انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته می‌شود.
وی از مردم شهرستان چرام به دلیل تعطیلی 18 ماهه عملیات اجرایی بیمارستان چرام به دلیل عدم رعایت قانون توسط برخی از مسئولان عذرخواهی کرد و گفت: تلاش و پیگیری مجموعه دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای رفع مشکلات سد راه این پروژه قابل تقدیر است.
واکنش دفتر ارتباطات مردمی نماینده
پس از سخنان یزدان پناه که تلویحا نماینده مردم کهگیلویه را به اعمال نفوذ در واگذاری این پروژه به پیمانکار متهم کرده بود ، دفتر ارتباطات مردمی عدل هاشمی پور طی یادداشتی نوشت : اولا که واگذاری یک پروژه به پیمانکار به صورت ترک تشریفات یکی از موارد معمول و قانونی واگذاری پیمان می باشد که در حیطه اختیارات مقام ارشد سازمان اجرایی مربوطه است و ایرادی بر آن وارد نیست.
پروژه بیمارستان چرام در ابتدا به دلیل عدم نقدینگی و نیز عدم استقبال سایر پیمانکاران در همین قالب به یک پیمانکاری که دارای حسن شهرت و از سال 1390 برای مجموعه علوم پزشکی فعالیت اجرایی داشته و بناهای مهم و عظیمی نظیر زایشگاه دیشموک، دانشکده بهورزی و بزرگترین اورژانس جنوب کشور در دهدشت را به خوبی اجرا نموده که شروع آنها همه قبل از دوران نمایندگی سردار هاشمی پور و از قضا به صورت ترک تشریفات نیز واگذار شده بودند که پروژه بیمارستان چرام نیز به همین شکل و پس از دعوت پیمانکار به همکاری توسط رئیس وقت دانشگاه و البته با مشورت هیئت رئیسه و معاونت توسعه فیزیکی دانشگاه و انجام سایر موارد اداری با دستگاههای مرتبط به صورت قانونی واگذار گردید.
 
بیشتر بخوانید
 

لازم به ذکر و تأکید است که در این رابطه نماینده مردم در مجلس، جزء پیگیری، رایزنی و هماهنگی با مسئولان وزارت بهداشت و درمان و بنیاد برکت در جهت تأمین اعتبار و اخذ مجوزهای لازم، هیچگونه دخالت دیگری نداشته و سخنانی که در این رابطه عنوان شده جز توجیه، فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت، چیز دیگری نیست.
مردم شریف بدانند که سردار هاشمی پور بدون اعتناء به حواشی ایجاد شده همچنان به دنبال احقاق حق مردم بوده و بر این باور است که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می بایست پاسخگوی مطالبات بر زمین مانده ی مردم باشند.
 
بیمارستان چرام ، پاشنه آشیل برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی
 
 باز شدن ماجرا به نماز جمعه
ماجرای بیمارستان چرام به خطبه های نماز جمعه هم کشیده شد و امام جمعه این شهر هم همانند عدل هاشمی وضعیت علوم پزشکی استان را بیمارگونه توصیف کرد.
حجت الاسلام افشار ، امام جمعه چرام گفت: مردم بی صبرانه منتظر تکمیل و افتتاح بیمارستان چرام بودند اما تا حال جز وعده‌های مسؤولان چیزی عایدشان نشده است،
این خطیب جمعه در بخشی از سخنان خود با اشاره به این مطلب که حدود سه سال پیش در زمان استاندار اسبق استان جناب آقای خادمی کلنگ احداث بیمارستان چرام به زمین زده شد،گفت: مردم بی صبرانه منتظر تکمیل و افتتاح این بیمارستان بودند اما تا حال جز وعده‌های مسؤولان چیزی عایدشان نشده است ، این سبک مدیریت‌هاست، که سبب بدبینی مردم از مسؤولان مربوطه می شود.
خطیب جمعه چرام، ابراز کرد: بیمارستانی که قرار بود محل مداوای بیماران باشد،  خود بیماری شده است که موجب دلخوری و اندوه مردم شده است، سوال اساسی این است و باید توسط مسؤولان علوم پزشکی روشنگری شود چرا سه سال توقف در یک پروژه حیاتی بوجود آمده است؟ چرا پول این پروژه مدت ها در حساب مانده است و با توجه به وضعیت اقتصادی کم ارزش شده است، تاوان این مساله را مردم باید پرداخت کنند؟ جناب آقای دکتر یزدانپناه قطعا مقصر این مساله حضرتعالی نیستید چون چند ماهی است که سکان علوم پزشکی استان را بعهده گرفته اید اما تقاضای همه مردم چرام این است با فعال کردن این پروژه باقیات و صالحاتی از خویش بجای بگذارید و مردم این شهرستان را خوشحال کنید.
وی اضافه کرد: این روند بیمارگونه ساخت بیمارستان باعث نگرانی بیشتر مردم خواهد شد، امیدوارم با فعال شدن پروژه بیمارستان چرام نیاز به تذکر مجدد در خطبه‌ها نباشد که آن موقع ناچارم مسایل را طوری دیگر برای مردم ذکر نمایم.
احضار یزدانپناه به وزارت بهداشت؟
اما پس از این ماجراها گویا هفته گذشته ، یزدانپناه سفری به تهران و وزارت بهداشت داشته است که البته برخی شنیده های غیر رسمی حکایت از احضار وی توسط وزارت دارد.
یزدانپناه که از همان ابتدا با حضور در یک نشست خبری ، به صراحت نکاتی را بیان کرده بود که نشان از عزم جدی وی برای مقابله با بی عدالتی ها و دخالت های نمایندگان می داد ، اکنون در همین ابتدا با برخی از نمایندگان سرشاخ شده است.
یزدانپناه که در اولین نشست خبری خود وعده داده بود که اجازه نمی دهد ، یک معاونت انحصاری در دست یک شهرستان باشد ( این سخن به موضوع معاونت توسعه مدیریت ومنابع و انحصاری بودن آن به حوزه گچساران تعبیر شد) و قول داده بود جلوی انحصار را در علوم پزشکی بگیرد از همین ابتدای کار با چالش ، تذکرات نمایندگان مواجه شده است .
یزدانپناه در حوزه کهگیلویه  و حوزه بویراحمد(انتقادات تند طرفداران نماینده را در پی داشته است) ، تاکنون در جهت عمل به وعده های خود تغییرات گسترده ای ایجاد کرده است هر چند در دو موضوع دیگر از جمله موضوع انحصار یک معاونت به منطقه خاص و حوزه مدیران بهداشت و درمان گچساران و باشت نتوانسته است کاری از پیش ببرد اما به نظر می رسد فعلا در اقداماتش در همین دو حوزه هم با چالش هایی مواجه شده است . این در حالی است که یزدانپناه هنوز حکم سرپرستی دارد و باید دید با این همه مشکلاتی که با نمایندگان ایجاد کرده است ، آیا کار را ادامه خواهد داد و یا عطایش را به لقایش خواهد بخشید . ضمن اینکه طرفداران یزدانپناه برای در پیش گرفتن چنین رویه ای در کوتاه کردن دست نمایندگان کم نیستند هر چند معتقدند اگر وی بر چنین رویه ای اصرار دارد باید توانایی خود را در همه استان به اثبات برساند!
لازم به توضیح است ، یزدانپناه علاوه بر مشکلاتی که با نمایندگان دارد ، باید با منتقدان خود در علوم پزشکی هم مواجه شود و نکته آخر اینکه آیا موضوع بیمارستان چرام به پاشنه آشیلی برای یزدانپناه تبدیل می شود و یا اینکه فارغ از جنگ و جدل های سیاسی ، هر چه سریعتر وضعیت این بیمارستان را روشن می کند ؟!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Norway
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
بنازمت تابناک! فقط تابناک! بقیه رسانه های استان اصلا تو باغ نیستند ، فقط یه مطلبی بهشون می دهند و اونا هم منتشرش می کنند!
شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
معاونتی که از اون به عنوان انحصار نام برده شده بود معاونت بهداشتیه که همه منتظر وعده دکتر یزدان پناه هستیم ..
فدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
والا ما نفهمیدیم در این پروژه کی ناظره ، کی کارفرما و کی پیمانکاره . مسولیت ها و اختیارات چه می گویند .ولی احتمالا هر سه نفر در پشت پرده یک نفره . یعنی چطور پروژه بدون قرارداد واگذار شد ، چه کسی نظارت کرد ، چه کسی پیمانکار را شفاهی انتخاب کرد ، چرا باید اول دیوار ساخته شود آن هم با بلوک ، کدام مشاور ذی صلاحیتی جنس دیوار یک بیمارستان را بلوک انتخاب میکنه جز اینکه دوباره خراب بشه و دوباره ساخته بشه. اصلا کی باید کی را مواخذه کند . استان خاله خورزویی. استان کی و کی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
دکتر یزدانپناه ایستاده بمیرد بهتر ازاین است که جلوی مافیای رانت خوار و دزد کوتاه بیاید.
کارمند شبکه بهداشت چرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
آقای دکتر یزدانپناه وضعیت شبکه بهداشت چرام افتضاحه ،جعفری از همه لحاظ ضعیفه به داد ما کارمندا برسید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار