یکی از شاخصه های منحصر به فردی رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد ، تعدد زیاد این رسانه ها است که با توجه به کوچکی جمعیتی و سرزمینی این استان ، کمی غیره عادی به نظر می رسد.
کد خبر: ۷۶۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶ 07 August 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هر ساله با نزدیک شدن به روز خبرنگار ، همه نگاه ها به سمت این قشر تاثیرگذار جامعه جلب می شود و یادداشت ها و گزارشاتی منتشر می شود که اغلب آن ها به مشکلات خبرنگاران می پردازند ،خصوصا در مواردی مانند ، نبود امنیت شغلی ، مشکلات معیشتی ، بی مهری مسئولین ، شکایت از آنان به مراجع قضایی ، موضوع بیمه و اینگونه موارد که تقریبا کلیشه ای برای این ایام شده اند و تاکنون هیچکدام از آن ها حل نشده است.
اگر این موارد در تمام سال هم به صورت خبر و گزارش در رسانه ها و در مجامع مطرح شود ، چون نه ساز و کار مشخص و نه اراده ای واقعی برای حل آن ها وجود دارد ، در نهایت برای سوژه های سال آینده می مانند تا عده ای دست به قلم شوند و دوباره نویسی کنند و برخی مسئولین هم در جلسات وعده پیگیری دهند.
آنچه که در نوشتارهای متعدد از مشکلات خبرنگاران بیان می شود ، با شدت و ضعف هایی در کل کشور عمومیت دارد اما در کهگیلویه و بویراحمد ، برخی مشکلات وجود دارد که شاید تا حدودی منحصر به فرد است و کمتر در دیگر مناطق کشور دیده می شود!
عیالواری رسانه در کهگیلویه و بویراحمد!
یکی از شاخصه های منحصر به فردی رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد ، تعدد زیاد این رسانه ها است که با توجه به کوچکی جمعیتی و سرزمینی این استان ، کمی غیره عادی به نظر می رسد.
خانواده رسانه به معنای واقعی کلمه در این استان"عیالوار" است و یک تعبیر غلط از شعار "هر فرد یک رسانه" در کهگیلویه و بویراحمد ، نمود پیدا کرده است!
تعدد رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد را نمی توان در راستای تحقق شعار آزادی بیان و برخی واژه هایی از این دست تعبیر کرد بلکه بیشتر رسانه ها از ابتدا یک هدف و اساسنامه ، مشخص و تعالی بخش را در عقبه خود ندارند ! حتی نمی توان به صراحت گفت که چرا در کهگیلویه و بویراحمد ، اشخاص تلاش می کنند که یک رسانه شخصی برای خود داشته باشند ! چرا که بسیاری از این رسانه ها نه هدفی را دنبال می کنند ، نه به تولیداتی غیر از دیگر رسانه های قبل از خود می پردازند و متاسفانه نه اثرگذاری مشخصی دارند اما برخی از آن ها در جهت حمایت از اشخاص یا گروه هایی خاص برعلیه اشخاص یا گروه هایی خاص بوجود امده اند! و برخی از این رسانه ها چندان بروزرسانی هم نمی شوند.
برخی از این رسانه ها چند سالی است که به شدت در خدمت قومیت گراها درآمده اند و با انتشار یادداشت ها ، گزارشات و پوشش های خبری جهت دار بر طبل قومیت گرایی می کوبند و تقریبا در انحراف افکار عمومی و حتی مسئولین به سمت قومیت گرایی موفق هم بوده اند!
جالب است بدانیم استان فارس با حدود 7 میلیون جمعیت و گستردگی جغرافیایی چند برابری نسبت به کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 700 هزار نفر آمار رسانه ای به مراتب کمتر از کهگیلویه و بویراحمد دارد! برای نمونه قرار است مراسم روز خبرنگار در کهگیلویه و بویراحمد با دعوت از حدود 200 خبرنگار که عمدتا صاحب یک رسانه هستند ، برگزار شود ! این در حالی است که در استان فارس همین مراسم با دعوت از حدود 130 تا 140 خبرنگار برگزار شود!
نامشخص بودن سیاست رسانه ها
یکی دیگر از مشکلات واقعی در میان جامعه ی رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد ، نامشخص بودن سیاست رسانه ای است ! در تفسیر این مورد باید گفت ، رسانه های استان متناسب با وظایف حرفه ای و مشخص شده خود عمل نمی کنند و تا حدودی اختلاط وظایف و عملکردها بوجود آمده است ، به عنوان مثال سایت ها و پایگاه های خبری تحلیلی ، عملا همان کار خبرگزاری ها را انجام می دهند و چندان تحلیل خبری در کار آن ها نیست! و همین عامل هم باعث شده است که قریب به 200 خبرنگار که اکثرا دارای سایت ها و پایگاه های خبری تحلیلی هستند ، خواستار حضور در نشست های مدیران دولتی باشند ، چیزی که در عمل امکان چندانی ندارد. شاهد این مدعا اعتراض سایت ها و پایگاه های خبری ، تحلیلی استان به محدود شدن حضور آنان در جلسات استانداری است ! برخی از این سایت ها و پایگاه ها در صورت داشتن قدرت تحلیل و تفسیر به راحتی می توانند ، ماحصل خبر خبرگزاری ها از جلسات را تحلیل کنند اما آنچه که تا قبل از این محدودیت ها از جلسات استانداری در پایگاه ها و سایت های خبری ، تحلیلی منتشر می شد ، تاکید بر تنش های معمول این جلسات بوده است در حالی که انتشار اینگونه خبرها ، عملا کمکی به توسعه استان نمی کرد و نمی کند و اینگونه رویه غیر معمول تا جایی پیش رفته است که متاسفانه برخی مدیران دولتی را تا آنجا از وظایف واقعی خود دور کرده است که به صورت پنهانی با این پایگاه ها و سایت ها حشر و نشر می کنند بلکه با حمایت رسانه ای ضعف عملکردی خود را بپوشانند! یا برخی از این مدیران در دوره استاندار جدید که برخی محدودیت های رسانه ای ایجاد کرده است ، به صورت پنهانی صدای خود را از جلسات ضبط می کنند و به دست این پایگاه ها و سایت ها می رسانند! در صورتی که می توانند به صورت یک گفتگوی شفاف نه پنهانی ، مواضع خود را با این رسانه ها در میان بگذارند!
سالی سخت برای رسانه ها
یکی دیگر از منحصر به فرد بودن اقدامات رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد به نوع حمایت ها و جبهه گیری های انحصاری از اشخاص و مسئولین برمیگردد!
در سال گذشته چند اتفاق در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و قضائی رخ داد که متاسفانه کارنامه رسانه های استان در قبال آن ها را غیر قابل دفاع نشان می داد!
یکی از اتفاقات در حوزه اقتصادی مربوط به پرونده یکی از فعالان اقتصادی استان بود که کار این فعال اقتصادی به دستگاه قضائی کشیده شد و مطابق قانون هم حکم گرفت اما برخی رسانه ها با تولید خبرها ، انتشار بیانیه ها و گزارشات ، به شدت جو را متشنج کردند که گاهی از طرف رسانه های دیگر مواضع متفاوتی گرفته می شد! متاسفانه کار تا جایی پیش رفت که احساس شد شاید بین مجموعه استانداری و دستگاه قضایی اختلافاتی وجود دارد ! در صورتی که اگر رسانه ها همانند دیگر رسانه های کشور به این موضوعات می پرداختند و مسائل شخصی و قومیتی را دخالت نمی دادند ، بسیاری از اتفاقات بعدی رخ نمی داد!
این سال در حوزه اطلاع رسانی ، برای رسانه های مستقل و دلسوز تا حدی سخت شده بود که احساس می کردند انتشار برخی خبرهای مربوط به حوزه دفتر نماینده ولی فقیه در استان از یک طرف و حوزه دستگاه قضایی از طرف دیگر ، کوبیدن بر طبل اختلافات است و عملا در انتشار برخی خبرها مردد بودند چرا که مطمئن بودند اینگونه عریان سخن گفتن ها بیشتر به تسویه حساب شباهت دارد تا کمک به آگاهی بخشی و گردش آزاد اطلاعات و از همه مهمتر کمک به توسعه استان!
مشکلات همچنان باقی است!
آنچه که در بالا بیان شد نباید به عنوان نادیده گرفتن نقش مثبت رسانه ها تعبیر شود بلکه واقعیاتی بود که اصحاب رسانه باید بدانند ضمن پیگیری و تقاضای رفع مشکلات عدیده خود اما تلنگری هم به خود بزنند و ببینند که آیا در صورتی که خود به نتیجه برسند که چنین مشکلاتی وجود دارد، آیا حاضرند گامی در جهت مرتفع کردن و به حداقل رساندن آن ها بردارند یا نه؟
و نکته آخر اینکه به نظر نمی رسد تا نگاه ها به رسانه ، هم در میان اهالی رسانه و هم در میان مسئولان اینگونه که تاکنون بوده است ، باشد ، چیزی تغییر کند یا مشکلی حل شود!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار