کد خبر: ۷۶۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 08 August 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، با اینکه خانه مطبوعات ، صندوق اعتباری هنر ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  و حتی اداره کار و سازمان تامین اجتماعی تلاش خود را به کار می گیرند تا مدیران مسئول اقدام به بیمه خبرنگاران کنند اما با این حال  بنا به دلایلی تاکنون این اتفاق نیفتاده است و به جز روزنامه های استانی که برای دریافت آگهی های دولتی باید شرایطی را داشته باشند هیچ کدام از تعداد ۱۴۵ سایت و رسانه استان خبرنگارانشان را بیمه نکرده اند که در میان همین رسانه ها نیز برخی اقدام به بیمه فرزندان خود کرده اند و از مزایا و مشوق های بیمه ای که برای حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران استان در نظر گرفته شده استفاده می کنند بی آنکه این اعضای صوری قدمی برای اعتلای رسانه های استان بردارند. در نهایت همه این اتفاقات باعث شده دولت خود از طرق مختلف دست به کار ساماندهی وضعیت بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران شود. برای این منظور ظرفیتی به نام  صندوق اعتباری هنر با حمایت های مادی و معنوی دولت ایجاد شد و استفاده از آن به استانها پیشنهاد شد. صندوقی که از سال ۱۳۸۴ با هدف حمایت از هنرمندان در حوزه های بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، بلاعوض و کارآفرینی ایجاد شده  است و تاکنون ۷۳ هزار نفر برای عضویت در صندوق اعتباری هنر نام نویسی کرده اند که عضویت بیش از ۶۲ هزار نفر تائید شده است.
اما طبق آخرین آماری که مسئولان این صندوق در سال ۹۷ ارایه دادند در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۷ هزار هنرمند تنها ۳۳۱ نفر و از بیش از ۲۰۰ خبرنگار آزاد و شاغل در رسانه های استان هم جمعا ۴ نفر عضو صندوق اعتباری هنر(هنرمندان،نویسندگان و روزنامه نگاران)  بودند و با این تعداد کم عضو، وضعیت استفاده از مزایای صندوق هم قابل حدس زدن است.
پس مهرماه سال گذشته مسئولان  صندوق اعتباری هنربه استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند تا به آسیب شناسی این موضوع بپردازند که چرا از بیش از ۷ هزار هنرمند این استان تنها ۳۳۱ نفر عضو این صندوق شده اند و دلایل عدم استقبال خبرنگاران و روزنامه نگاران استان از مزایا و تسهیلات این صندوق از جمله بیمه چیست؟
آنها چند روزی را مهمان شهرستان های استان بودند و مشکلات هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران را برای عدم عضویت در صندوق شنیدند و و دست آخر نیز در نشستی که در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد معاون توسعه مدیریت منابع صندوق اعتباری هنر گفت: ما متوجه شده ایم حتی نماینده صندوق در اداره کل ارشاد استان  تاکنون اطلاعات درستی نداشته و به درستی توجیه نبوده و نتوانسته هنرمندان و روزنامه نگاران را به درستی راهنمایی کند و همین خود یکی از موانع عضوگیری صندوق در استان بوده است.
فرزاد حیدری و همکارانش از هنرمندانی گفتند که از کار افتاده اند و حتی بیمه تامین اجتماعی ندارند و با یارانه امرار معاش می کنند و در نهایت گفتند برای استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲ استان دیگر که شرایط  ویژه ای دارند و کمترین عضو را در صندوق دارند برنامه ویژه ای داریم.
وی گفت: برای اینکه یک فرد در گروه هنرمندان ، نویسندگان و روزنامه نگاران قرار بگیرد شاخص هایی تعریف شده است که برای ۳ استان کمتر برخوردار شاخص ها اندکی تغییر می کند و برای این منظور مدیران شهرستانی می توانند صندوق را یاری کنند.
حیدری به مدیران شهرستانی ارشاد گفت« ما به حرف مدیران شهرستانی اعتماد می کنیم و مدیون هستند اگر بخواهند غیر هنرمندی را هنرمند معرفی کنند و یا حق هنرمندی را به هر دلیلی ضایع کنید.»
دومین بسته تشویقی نیز رایگان شدن عضویت در صندوق  برای این سه استان کمتر برخوردار بود.
اما حالا و با گذشت ۱۰ ماه از آن نشست در حالی که در سراسر کشور  نه تنها عضو گیری این صندوق شتاب گرفته که روزانه لیست خبرنگاران و روزنامه نگارانی عضو صندوق که مشمول استفاده از بیمه پایه تامین اجتماعی قرار گرفته اند منتشر می شود که هنوز و به رغم پیگیری خبرنگاران و روزنامه نگاران کهگیلویه و بویراحمد هیچ کس نتوانسته از این مزایا بهره مند شود.
و برخلاف انتظار تنها امتیازی که نصیب خبرنگاران شد همان حق عضویت رایگان بود و باز هم مشکل اصلی یعنی بیمه نویسندگان و روزنامه نگاران حل نشده باقی ماند و احتمالا فقط تعداد اعضا صندوق چند نفری افزایش پیدا کرد! و ۶ نفر شاعر، سه مؤلف، پنج فعال هنرهای نمایشی، ۶ فعال هنرهای تجسمی، پنج فعال عرصه موسیقی، ۲ فعال حوزه سینما، یک نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و یک پژوهشگر است به تعدا بیمه شدگان صندوق اضافه شده است .
بر اساس آنچه سایت  صندوق هنر نوشته شده بود «برابر توافق صورت گرفته میان سازمان تامین‌ اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران واجد شرایط پس از عضویت در صندوق و معرفی از سوی معاونت های تخصصی مربوطه یا ادارات کل ارشاد استان ها با معرفی ‌نامه"صندوق اعتباری هنر" بیمه تأمین‌اجتماعی می‌شوند. اعضای صندوق اعتباری هنر می توانند ضمن برخورداری از حمایت های مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از کمک ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معادل ۱۰درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال، بابت حق بیمه ماهانه خود برخوردار شوند.»
اما پس از رفتن مسئولان این صندوق از استان و پیگیری و مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معلوم شد موانع برای روزنامه نگاران همچنان به قوت خود باقیست.
یکی از ایرادات و موانع پیش روی خبرنگاران برای احراز شرایط بیمه این است  که پس از عضویت در صندوق باید سوابق بیمه ای و مشخصات ، اطلاعات و درخواست  خود را از طریق نماینده صندوق هنر در استان به این صندوق ارسال کنند.
اما همین اقدام به ظاهر ساده در استان انجام نمی شود و یا پروسه ای طولانی دارد که حتی قابل پیگیری هم نیست که مشخص شود آیا درخواست ارسال شده و جواب صندوق و موانع برای استفاده از مزایای صندوق چه بوده است؟
هیچ شماره تماس برای پاسخگویی به سوالات یا راه ارتباطی با مسئولان صندوق در تهران هم وجود ندارد. همه اینها باعث شده خبرنگاران و روزنامه نگاران استان از تنها ظرفیتی که در حال حاضر برای بیمه پیش رویشان قرار گرفته محروم بمانند.
از سوی دیگر چنین به نظر می رسد رسیدگی به  موضوع تعیین کننده ای مانند بیمه هنوز به دغدغه در میان مسئولیان پیگیری آن تبدیل نشده آنچنان که  معاونت مطبوعاتی ، نماینده صندوق اعتباری هنر و مدیر خانه مطبوعات در استان هیچ اطلاعی از تعداد خبرنگاران عضو صندوق، دلایل عدم احراز صلاحیت خبرنگاران استان برای برخورداری از مزایای عضویت در صندوق و دلایل بی پاسخ ماندن مکاتبات ندارند و انگیزه ای هم برای پیگیری این مطالبه در آنها مشاهده نمی شود و این خبرنگاران و روزنامه نگاران هستند که باید روزانه در طبقات اداره کل ارشاد، اداره کار، سازمان تامین اجتماعی سرگردان باشند بلکه یک نفر پیدا شود و آنها را راهنمایی کند.
و انگار طلسم بیمه خبرنگاری و روزنامه نگاری قرار نیست به این زودی ها در کهگیلویه و بویراحمد شکسته شود.
گزارش از فاطمه رشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار